Peugeot 308 (2013) - Test
De leeuw is op jacht
- Ton Roks
- Eerste rijtest
Peugeot heeft er miljoenen in gepompt, er rusten 116 patenten op en hij richt zijn pijlen op de Golf en de Focus. Vooral dat laatste hebben we vaker gehoord. Hoe goed is Peugeots nieuwe 308?
Hij ziet er prima uit. Het tijdperk waarin Peugeot zijn heil zocht in extreme grilles en dito lichtarmaturen, is gelukkig voorbij. De nieuwe 308 is een knappe verschijning; nergens overdadig of overdreven modieus, maar met de kalme chic van een … Volkswagen Golf. Wellicht maakt hij op de foto's geen verpletterende indruk, maar als het buitenlicht eenmaal met zijn lijnen speelt, kan raffinement hem niet ontzegd worden.
In het voorjaar van 2014 komt er een stationwagon. Op basis van een sneak preview kunnen we zeggen dat ook die er uitstekend uitziet; hij is zo mogelijk nog mooier dan de vijfdeurs. De koek is daarna nog niet op, want er komen ook een MPV en SUV op deze basis. Op een cabrio met harde kap (een CC) hoeven we vooralsnog niet te rekenen. De huidige 308 CC was maar een matig succes en zodoende bestaan er geen plannen voor een tweede editie, aldus de zegslieden tijdens de voorintroductie bij de fabriek in Sochaux, waar Peugeot al 21 miljoen auto's heeft gebouwd. Voor wie zich over de lelijkheid van de huidige 308 CC heen kan zetten en per se open wil rijden, blijft Peugeot de auto overigens nog fabriceren.
De 308 is trouwens de eerste Peugeot die dezelfde naam als z'n voorganger heeft. De leeuw is kennelijk een beetje uitgegoocheld met nummers; binnen afzienbare tijd krijgt de 107 de naam 108 en dan is de herstructurering van Peugeots typeaanduidingen klaar.
Slim in elkaar
De 308 rust op een nieuw onderstel van PSA, genaamd EMP2 (Efficient Modular Platform 2). Hij is iets korter, lager en breder dan zijn voorganger en ziet er daardoor ook stoerder uit. Ook de wielbasis neemt iets toe, waardoor de binnenruimte uitstekend is. Daarnaast groeit de bagageruimte met 40 liter naar 470 liter. Het is een knap pakket, voornamelijk omdat de 308 liefst 140 kilo lichter is dan zijn voorganger. De lichtste versies duiken zelfs onder de 1.100 kilo. De gewichtsbesparing is onder meer te danken aan het feit dat de vijfde deur van kunststof is en de voorschermen en motorkap van aluminium. Ook van lichtmetaal zijn delen van de wielophanging, die juridisch tegen na-aperij beschermd worden door het gros van de 116 patenten die Peugeot voor de 308 heeft laten vastleggen.
Geen hybrides
Om te beginnen is er keuze uit twee 1,6-liter dieselmotoren met 92 of 115 pk en twee 1,6-liter benzinekrachtbronnen met 125 of 155 pk. Voor de grote spaarders is er een 82 pk sterke 1,2-liter VTi driecilinder benzinemotor en leaserijders wachten natuurlijk op de 120 pk sterke 1.6 e-HDi, die slechts 82 gram CO2 per kilometer uitstoot. Die moet € 22.550 kosten, is goed voor 14 procent bijtelling en komtin het voorjaar van 2014. Er komt ook een 150 pk sterke 2,0-literversie van deze krachtbron. Een hybride-aandrijflijn zit nog even niet in de pijplijn. Peugeot denkt zijn maatschappelijke verplichtingen te kunnen nakomen met de zuinige driepitters en diesels. Er komen ook nieuwe zestrapsautomaten (zonder dubbele koppeling) van de Japanse fabrikant Aisin. Peugeot zegt dat de bakken zo 'licht' functioneren dat ze bijna evenveel aan CO2 besparen als de duurdere DSG-transmissies.
Door de Vogezen
We reden de 308 1.6 THP met 155 pk en de 1.6 HDI met 115 pk uitgebreid op de land- en bergwegen van de Vogezen, en daar was hij geenszins teleurstellend. Rol- en windgeluiden zijn vergaand beperkt en het comfort is meer dan goed. Van oneffenheden in het wegdek trekt de Peugeot zich weinig aan; hij absorbeert alles met grote gratie. Een gevolg daarvan is dat de carrosserie licht overhelt, maar desondanks laat de 308 zich niet al te gauw door snel genomen bochten van de wijs brengen. Hij heeft hetzelfde hoog geplaatste instrumentarium als de 208 en de 2008, en tevens het bijbehorende kleine stuurwiel. Door de geringe diameter verliest de besturing goed merkbaar aan precisie, waardoor je bochtenwerk de eerste uren in de 308 vrij rafelig is. Het stuurtje went echter en na verloop van tijd hervind je het vermogen tot strak rijden. In de 308 ervoeren we de vreemde plaatsing van instrumenten – zoals ook in de 208 – eigenlijk alleen als interessant, en niet als een nieuwe richting die de algehele industrie zo snel mogelijk in dient te slaan. Datzelfde geldt voor de toerenteller, die net als in een Aston Martin tegen de klok in beweegt. Daardoor zou de aandacht van de bestuurder beter op het rijden zelf gefocust blijven, is de gedachte van Peugeot. Dat lijkt ons echter ietwat overdreven.
Comfortabel
Ondanks die kleine eigenaardigheden is de eerste rijindruk vooral positief. De 308 is geen eersteklas stuurmansauto. Hij is vooral gebruiksvriendelijk en comfortabel, bestemd voor mensen die op de eerste plaats een goed uitziend en praktisch transportmiddel zoeken. Dat zijn de Focus en de Golf ook, maar bij hen ligt het accent iets meer op dynamiek. Wie dat laatste ook belangrijk vindt, moet wellicht wachten op de GT die in Frankfurt zijn opwachting zal maken en (we hebben hem al gezien) qua uiterlijk niet van de gewone 308 verschilt, op stoere wielen en dorpelverbreders na dan. Peugeot zegt een GTi-versie nog in beraad te hebben, maar de komst daarvan lijkt redelijk vanzelfsprekend om het gat te dichten tussen de 308 GT (200 pk, zowel diesel als benzine) en de 308 R (270 pk, benzine), waarvan je elders in dit nummer al een voorproefje kunt zien.
De 155 pk sterke 1,6-liter benzinemotor, die we in basis natuurlijk al kennen, is een fijne machine die bijna net zo veel koppel levert als de 115 pk sterke diesel en zijn piek nota bene eerder bereikt. De diesel valt vooral op door zijn stille en vibratiearme loop, maar is zeker niet per definitie aantrekkelijker dan de 1,6-liter THP.
Geen Boeing 747
Het interieur is in meerdere opzichten een verademing. De kwaliteit van de materialen heeft een forse stap richting 'premium' gezet en zeker als je het grote glazen dak op de optielijst aankruist, is het verdraaid goed toeven in de ruime en lichte 308. Het design van het dashboard schittert door eenvoud. Naast de nieuwe 308 lijkt het interieur van de Focus op de cockpit van een Boeing 747. Er bevindt zich maar één knop op het dashboard, het bedienen van alle andere functies verloopt via een touchscreen. We zijn echter wel wat minder onder de indruk van de gebruiksvriendelijkheid en de resolutie van het scherm en de snelheid van het navigatiesysteem. Er zijn concurrenten die dat beter voor elkaar hebben.
De nieuwe 308 moet de strijd aangaan in het zeer competitieve C-segment, waarin niet alleen de Focus, Astra en Golf op jacht zijn, maar ook Aziatische fabrikanten zich capabele opponenten tonen. Premiummerken als Audi, BMW en Mercedes-Benz vissen met hun A3, 1-serie respectievelijk A-klasse eveneens in deze vijver. De nieuwe 308 is de eerste Peugeot die in dit segment een serieuze greep naar een premiumkwalificatie doet. In dat licht is die oude naam een wat opmerkelijke keuze.
Markt op z'n kop
Dat neemt echter niet weg dat de 308 het goed gaat doen in zijn segment. De eerste indruk is dat het de beste auto is die Peugeot de laatste jaren op de weg heeft gezet; op het gebied van kwaliteit, raffinement, comfort, design en techniek zijn immers fikse stappen gezet. In de strijd om de titel Auto van het Jaar 2014 gaat de 308 dan ook een serieuze rol spelen. Maxim Picat, de grote baas van het merk Peugeot, maakte daar zelfs al toespelingen op tijdens de introductie. "De 308 gaat de markt op zijn kop zetten. Hij zal ons een plaats op het podium van het C-segment bezorgen, en hopelijk ook bij de Auto van het Jaar-verkiezing. We hebben de titel in 2002 al eens gewonnen. Dat is veel te lang geleden. De leeuw is hongerig!"
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.