Peugeot 307 Féline 2.0 16V 177pk (2006)

Stijlvolle gifkikker

Peugeot 307 Féline 2.0 16V 177pk
Aan de buitenkant is nauwelijks te zien dat het hier om een serieus snelle jongen gaat. Dat is dan ook niet de opzet. Maar wie de zweep haalt over deze Franse leeuw komt tot de conclusie dat het een gifkikkertje is in een stijlvolle behuizing.

De motor van de Peugeot 307 kennen we al uit de 206 RC. Een machine met een sportieve inborst die hoge toeren niet schuwt. Die heeft hij ook nodig, want in de kelder valt niets te halen: pas bij 4.750 tpm geeft hij zijn maximale koppel af. Wat karakter betreft komt de 307 met deze motor dicht in de buurt van een GTI. Vanaf zo'n 3.000 toeren begint hij er lekker aan te sleuren en zonder slag of stoot gaat dat door tot boven de 7.000.


Brullen!
En wat een plezier heeft de Fransoos erin! Dat komt ook door de metaal-achtige, sterke brul die het uitlaat-systeem voortbrengt; echt opzwepend. Dat hoogtoerige karakter begint op de snelweg al gauw te vervelen. Het geluid is goed geïsoleerd, maar dat mag niet verhinderen dat het gaat irriteren. Bij de in Nederland toegestane maximum-snelheid gaat de krukas 3.800 keer per minuut rond. Daarbij rijst onmiddellijk de vraag waarom deze auto geen zesbak heeft. De eerste vijf voor het betere scheurwerk en die laatste voor de lange afstanden. Dat zou een hoop ergernis en brandstof schelen. Peugeot heeft in haar wijsheid besloten dat niet te doen. In vijf jankt de zestienklepper onverdroten door naar ruim boven de 200 km/h. Aan daadkracht ontbreekt het de Féline zeker niet, dat is duidelijk. En van dat hoogtoerige karakter moet je gewoon houden.


Beheersbaar
De 307 hebben we door de jaren heen leren kennen als een geweldig sturende auto, en dat is nog steeds zo. Zeker met de iets stuggere veren en dempers onder de Féline. De besturing is direct, precies en biedt veel gevoel. De 307 is makkelijk te corrigeren als het dreigt mis te gaan. Even het gas los en de achterpartij zet beheerst een stapje opzij. Niets aan de hand. Sportiviteit hoeft niet per definitie bikkelhard te betekenen. Daarvan zijn genoeg voorbeelden. Zoals de Peugeot 307. Ook hij is zonder meer stevig geveerd, maar is nooit hinderlijk hard. Kleine oneffenheden worden door de veren netjes weggefilterd en grotere oneffenheden brengen de koets niet in een deinende beweging. Dan doen de schokdempers hun werk. Voor lange afstanden is de 307 dus zonder meer een fijne auto, even afgezien van de hoge motortoerentallen.


Exclusief
De Peugeot heeft een fraai interieur. Het met leer beklede dashboard (standaard) zorgt voor een exclusief tintje. Ook zonder die bewerkte koeienhuiden ziet de 307 er vanbinnen goed uit. De afwerking zou op sommige punten iets beter kunnen, maar de algehele indruk is goed. Het instrumentarium – chroomomrande witte klokken – en de aluminiumaccenten door de rest van het interieur zorgen voor een vrolijke noot. In de 307 zit je als bestuurder eveneens erg goed. Stoel en stuur zijn over voldoende lengte en diepte te verstellen om het iedereen naar de zin te maken. Achterin is de beenruimte matig. De 307 heeft twee interessante opties aan boord: leren bekleding en xenonlicht. Misschien verklaartdat ook wel zijn hogere prijs. Een regensensor op de ruitenwissers is standaard. Bij Peugeot betaal je 450 euro extra voor twee achterportieren.

Signalement

Merk Peugeot
Model 307 Féline 2.0 16V 177pk
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.020

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 130 kW / 177 pk bij 7.000 tpm
Maximaal koppel 202 Nm bij 4.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.212 mm / 1.746 mm / 1.510 mm
Wielbasis 2.608 mm
Massa leeg 1.261 kg
Laadvermogen 464 kg
Aanhangermassa geremd 1.000 kg
Banden205/50R17Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,3 s / 6,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,5 s / 11,9 s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 200 g/km