Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Peugeot 3008 Advanced Grip Control

Handig voor de wintersport

41
Peugeot 3008 Advanced Grip Control
Peugeot 3008 Advanced Grip ControlPeugeot 3008 Advanced Grip ControlPeugeot 3008 Advanced Grip ControlPeugeot 3008 Advanced Grip ControlPeugeot 3008 Advanced Grip ControlPeugeot 3008 Advanced Grip ControlPeugeot 3008 Advanced Grip Control
  • Nic de Boer
  • Eerste rijtest
10 maart 2017 om 13:44
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 7 2017
AutoWeek 7 2017

Je leest het in AutoWeek 7 2017

In weerwil van het uiterlijk van een SUV, is zo'n auto in negen van de tien gevallen maar gewoon een voorwielaandrijver. Want aan al die extra techniek en gewicht die een vierwielaandrijver met zich meebrengt, heb je 360 dagen per jaar helemaal niets. Om tijdens dat ene weekje wintersport per jaar tóch beslagen ten ijs te komen, biedt Peugeot op de nieuwe 3008 het systeem Advanced Grip Control. Geen 4WD, maar een extra functie van het tractiecontrolesysteem.

Vierwielaandrijving is bij een SUV de kers op de taart: het draagt bij aan de onverzettelijkheid die zo'n auto uitstraalt. Maar de nadelen van zo'n systeem staan als een paal boven water: je torst een boel extra techniek mee. Dat betekent extra gewicht en niet zelden maakt het een auto veel duurder. Door wat extra kilo's gaat de CO2-uitstoot omhoog en dat zie je weer terug in de aanschafbelasting van zo'n auto. Voorbeeldjes? Een Kia Sportage is met 4WD € 5.500 duurder dan een vergelijkbare uitvoering met voorwielaandrijving. Een Suzuki S-Cross wordt drie mille duurder als je hem met AllGrip bestelt. Dat het ook anders kan, bewijst Volkswagen: de meerprijs voor een Tiguan met 4Motion is slechts € 500. Vierwielaandrijving op een Skoda Kodiaq kost € 600. Kortom: wil je per se een vierwielaandrijver, dan loont het de moeite om de meerprijzen goed te vergelijken.

Bij Peugeot scheelt het toevoegen van het Advanced Grip Control-systeem negen gram CO2 per kilometer. De vriendelijke Fransen van Peugeot, die ons ontvangen nabij Val d'Isère voor de testrit met Advanced Grip Control, spreken van een meerprijs van € 420 voor hun systeem. Helaas hebben ze daarbij geen rekening gehouden met het Nederlandse autobelastingensysteem. Door de negen gram extra van het Advanced Grip Control-systeem wordt de 3008 Allure met de 1,2-liter 130 pk benzinemotor € 1.910 duurder. En dat is meteen de enige versie waarop het te koop is. Er moet je dus wel erg veel aan gelegen zijn om een beetje charmant door de sneeuw te rijden, wil je dit systeem bestellen.

EXTRA TOEREN

Wat krijg je voor al dat geld? Advanced Grip Control is een systeem dat werkt op de tractiecontrole. Het heeft speciale standen voor sneeuw, offroad en een zanderige ondergrond. Daarnaast is er nog een standaard-instelling en verder een stand waarmee ESP kan worden uitgezet. In de sneeuw remt Advanced Grip Control de wielen niet af, maar maakt de motor juist extra toeren om trekkracht voorhanden te houden. Op die manier zoekt de auto weer naar grip in diepe sneeuw. Hoe veel gas erbij wordt gegeven, bepaalt de auto zelf.

In de Alpen raken we onder de indruk van het systeem: de 3008 laat zich kinderlijk eenvoudig over platgereden of verse sneeuw sturen. Vol gas wegrijden kan ook; met Advanced Grip Control in de sneeuwstand bepaalt de Peugeot dan zelf met welke snelheid hij wegrijdt. Daarnaast is het systeem voorzien van Hill Assist Descent Control. Dat is al vaker vertoond: Land Rover had er in 1997 de primeur mee op de Freelander. Wanneer de 3008 in neutraal wordt geschakeld, wandelt hij met een maximumsnelheid van 17 km/h een besneeuwde af. Wordt de helling steiler dan acht procent, dan varieert die snelheid tussen drie en zeventien kilometer per uur. Gaat het te traag? Dan kan de bestuurder kiezen om zelf gas bij te geven; of de transmissie nu in neutraal staat of niet.

Peugeot trakteerde ons op een rit door de sneeuw, maar wij kunnen ons voorstellen dat caravanners ook kunnen profiteren van het Advanced Grip Control wanneer zij 's zomers moeten manoeuveren op een afgelegen camping. Dan maak je met de offroad-stand waarschijnlijk goede sier. Een andere mogelijke doelgroep vormen degenen die regelmatig bouwplaatsen bezoeken. Maar de vraag blijft of het je bijna twee mille extra waard is. Met een beetje stuurmanskunst kom je ook zonder Advanced Grip Control ongeschonden op je bestemming. Wij hebben een donkerbruin vermoeden dat een 3008 met dit systeem een zeldzame verschijning wordt.

  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 3008
Peugeot Peugeot 3008

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

INFO
Athlon
Athlon
Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
€ 549
Bekijk nu ⟩
Alphabet
Alphabet
Peugeot 3008 Allure Pack Business HYbrid 225 (5D/8A)
€ 759
Bekijk nu ⟩
Peugeot
Peugeot
Peugeot 3008 Active Pack Business 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
€ 666
 
Arval
Arval
Peugeot 3008 Allure Pack Business HYbrid 225 (5D/8A)
€ 670
 
Peugeot 3008 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 3008 1.6 BlueHDi Premium [Virtual dashboard Navi El sensor a-klep]

    Peugeot 3008 1.6 BlueHDi Premium [Virtual dashboard Navi El sensor a-klep]

    • 2018
    • 148.090 km

    € 19.945

    Peugeot 3008 1.2 PureTech Luxury (PANORAMADAK, NAVIGATIE, DIGITAL COCKPIT, CAMERA, SFEERVERLICHTING, LEDER, ELEKT MEMORY STOELEN, TREKHAAK, CRUISE CONTROL, GETINT GLAS, NIEUWSTAAT)

    Peugeot 3008 1.2 PureTech Luxury (PANORAMADAK, NAVIGATIE, DIGITAL COCKPIT, CAMERA, SFEERVERLICHTING, LEDER, ELEKT MEMORY STOELEN, TREKHAAK, CRUISE CONTROL, GETINT GLAS, NIEUWSTAAT)

    • 2017
    • 136.733 km

    € 19.945

    Peugeot 3008 1.6 16V VTi 120PK ST

    Peugeot 3008 1.6 16V VTi 120PK ST

    • 2011
    • 118.061 km

    € 7.440

Meer Peugeot 3008 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Peugeot 3008

    250
    • 20 december 2020

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 3008 specificaties
  • Peugeot 3008 occasions
  • Peugeot 3008 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 3008 tests
  • Peugeot 3008 gebruikersreviews
  • Peugeot 3008 index
PREMIUM
BMW X1 2.0D sDrive - Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDI 180

BMW X1 2.0D sDrive - Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDI 180

De 3008 is voor Peugeot een schot in de roos: de auto verkoopt als een tierelier. Kan de meest...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 3008 GT Pack Business HYbrid 225 (2022)

    Peugeot 3008 GT Pack Business HYbrid 225...

    • 3 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 3008 Première 1.2 PureTech 130 (2017)

    Peugeot 3008 Première 1.2 PureTech 130...

    3
    • 13 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 3008 Access 1.6 VTi (2011)

    Peugeot 3008 Access 1.6 VTi (2011)

    1
    • 5 september 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 3008 GT-line 1.6 e-THP 165 (2017)

    Peugeot 3008 GT-line 1.6 e-THP 165 (2017)

    7
    • 17 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 3008 GT HYbrid 225 (2021)

    Peugeot 3008 GT HYbrid 225 (2021)

    • 8 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 3008 GT HYbrid 225 (2021)

    Peugeot 3008 GT HYbrid 225 (2021)

    14
    • 8 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 3008 Active 1.6 THP (2012)

    Peugeot 3008 Active 1.6 THP (2012)

    • 6 juni 2021
meer reviews
Peugeot 3008 - Afscheid Duurtest

Peugeot 3008 - Afscheid Duurtest

65

Ruim 25.000 kilometer zijn er onder de wielen van onze 180 pk sterke Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDI...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Peugeot bouwt miljoenste 3008

    Peugeot bouwt miljoenste 3008

    46
    • 17 november 2021
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz GLA vs. Peugeot 3008 - Occasiondubbeltest

    Mercedes-Benz GLA vs. Peugeot 3008 - Occasiondubbeltest

    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    Back to Basics: Peugeot 3008

    Back to Basics: Peugeot 3008

    45
    • 30 januari 2021
  • Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid – Peugeot 3008 GT Hybrid4 - Dubbeltest

    Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid – Peugeot...

    • 18 december 2020
  • Autotest
    Test: Peugeot 3008 Hybrid225

    Test: Peugeot 3008 Hybrid225

    • 15 december 2020
  • Nieuws
    Peugeot 4008 weer helemaal actueel

    Peugeot 4008 weer helemaal actueel

    12
    • 23 november 2020
  • PREMIUM
    Test: Peugeot 3008

    Test: Peugeot 3008

    • 10 november 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    50
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    293
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden