Peugeot 208 - Eerste rijtest
Kleine leeuw met grootse prestaties
- AutoBild
- Eerste rijtest
De tweede generatie van de Peugeot 208 is uitgerust met verse motoren en voorzien van een modern jasje. We gaan op pad met de nieuweling.
Het kleine leeuwtje laat zijn tanden zien. Tenminste, de markante ledlampen in de voorzijde van de kersverse Peugeot 208 doen denken aan het gebit van roofdieren. Of de 208 écht zijn tanden in zijn concurrenten gaat zetten, ontdekken we vandaag tijdens een proefrit.
De 4,06 meter lange Peugeot deelt techniek met zijn grote broer 308 en met zijn neef Opel Corsa. Oftewel, een goede basis die positieve uitwerkingen heeft op het ruimteaanbod. Op de tweede zitrij zitten twee passagiers met een lengte van maximaal 1,80 meter prima. Dat de achterbank wat hoger is geplaatst, zorgt voor een veel comfort. Daardoor kun je relaxed zitten.
De bestuurder ervaart daarentegen enige stress, omdat de forse C-stijlen het zicht naar achteren verstoren. Bovendien bevindt de compacte Fransoos zich als het gaat om materiaalkwaliteit en afwerking nog niet op het niveau van de VW Polo, die op dat vlak de norm is in het segment. Daarbij moeten we aantekenen dat we met een voorserieexemplaar op pad waren.
De vormgeving van de 208 is ten opzichte van de zakelijke Duitser veel frivoler; dat is ook wat waard. De bagageruimte valt tegen. Die is ten opzichte van het vorige model 20 liter kleiner en heeft met de rugleuning van de achterbank rechtop nu een inhoud van 265 liter. Daarmee is het één van de kleinste bagageruimtes in het segment. Je kunt natuurlijk de achterbank leuning platleggen, maar dan heb je een storende hoge rand in de laadvloer.
Onder de motorkap liggen herziene driecilinder benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,2 liter (75, 100 en 130 pk) en een 1,5-liter dieselmotor met 100 pk. De 100 pk-versie van de benzinemotor verrast ons nauwelijks. De karaktereigenschappen zijn ten opzichte van de vorige generatie vrijwel ongewijzigd gebleven. Na een voelbaar turbogat gaat hij boven de 2.000 tpm enthousiast aan het werk. Daarbij mist de driepitter de beschaafde loopeigenschappen van een viercilinder, hoewel hij nooit nerveus of bovenmatig lawaaiig aandoet.
ZEER COMFORTABEL
De rijeigenschappen profiteren van de toegenomen breedte en laagte van de auto. De 208 heeft ook een zeer comfortabele kant, hoewel de besturing bij hogere snelheid directer had mogen zijn. Daar staat tegenover dat de verschillende rijmodi die de 208 met één druk op de knop lichtvoetiger of comfortabeler maken, sneller reageren dan bij de grotere modellen 508 en 3008. Wat het verbruik betreft kunnen we nog geen uitspraken doen, want Peugeot geeft in zijn prijslijst alleen omgerekende NEDC-waarden op. De genoemde waarden van circa vier liter op 100 km komen volgens de WLTP-norm neer op een gemiddeld verbruik van ongeveer vijf liter op 100 km (1 op 20).
De nieuwe 208 heeft een vanaf prijs van € 17.580. Daarvoor krijg je een als Like uitgevoerde 208 met 75 pk Puretech 1.2-motor. Er is ook een sportief aangeklede GT-Line, die alleen verkrijgbaar is met de 100 pk sterke 1.2. Die kost minimaal € 24.230. De tweede generatie 208 rijdt beter dan de eerste omdat hij langer, breder en lager is; hij doet comfortabel en handzaam aan. De herziene motoren zorgen voor een lager verbruik. En alsof dat nog niet genoeg is om je geweten te sussen, is er ook een volledig elektrische variant.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Volwassen rijgedrag
- +Ruim interieur
- -Kleine kofferbak
- -Zicht schuin naar achteren
PRIVATE LEASE Peugeot 208
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 208 1.2 82pk Active | Bluetooth | Airco | Cruise Control
- 2021
- 29.568 km

Peugeot 208 1.2 PureTech GT | Achterbank in delen neerklapbaar | Achterspoiler | Achteruitrijcamera
- 2023
- 13.341 km

Peugeot 208 1.2 100pk GT | Panoramadak | Stoelverwarming | Navigatie | Achteruitrijcamera
- 2021
- 77.486 km