Peugeot 207 SW (2007) - Test
Duwtje in de rug
Kleine stationwagons zijn er niet zo veel. Hoewel, klein? Dat kun je eigenlijk niet meer zeggen van de Peugeot 207 SW. Hij mag dan wel tot het B-segment behoren, het is een flinke jongen. Na de hatchback en de CC komt nu de derde versie van de 207 en daarmee wordt de compacte Peugeot volgens de importeur de meest verkochte auto van 2007.
Als u de prijslijst per merk de modellen langsloopt, dan zult u zien dat er nauwelijks compacte stationwagons zijn. Skoda heeft nog een uitloopmodel in de aanbieding van de huidige Skoda Fabia Combi, maar die krijgt eind dit jaar of begin 2008 een opvolger. Wie extra ruimte wil op basis van een compacte auto, komt eerder uit bij een MPV-achtige, zoals de Nissan Note, de Opel Meriva of de Skoda Roomster.
Maar bij Peugeot geloven ze in het SW-concept. De ruime stationversies van de 206, de 307 en de 407 zijn vooral in Nederland geliefd. Wij Hollanders houden van veel voor weinig, en daarmee zijn we een echt stationwagonland. Deze 207 SW moet dan ook voor 30 procent van de 207-verkopen in Nederland gaan zorgen. In de middenklasse ligt het percentage van een 'wagon' doorgaans hoger, in het compacte segment ligt zoiets minder voor de hand. En omdat de Peugeot 207, nu hij er als hatchback en als CC is, de Opel Corsa al in de nek hijgt, en de SW vanaf deze maand voor versterking zorgt, zijn ze er bij Peugeot Nederland van overtuigd dat de 207 op 31 december de meest verkochte auto van het land zal zijn. Daarbij moeten we wel opmerken dat de Corsa er alleen als drie- en vijfdeurs hatchback is, dus helemaal eerlijk is de vergelijking tussen de cijfers van de Peugeot en de Opel niet.
Groter dan voorganger
Leuk al die verkooppraat, maar het gaat ons natuurlijk vooral om de auto. De 207 SW oogt groot en is dat ook gewoon. Als je er achter rijdt vertoont-ie gelijkenissen met de Toyota Corolla Verso van de vorige generatie, en dat was een midi-MPV. En profil vallen de enorme achterlichtunits op, die op hoornschelpen lijken. Net als zijn grote broer, de 407 SW, beschikt de ruimte-207 over een C-stijl die schuin omhoog loopt, waardoor de achterruit om de hoek lijkt door te lopen. Wanneer je de achterkant van de 206 SW, zijn voorganger, erbij haalt, dan zie je helemaal goed dat de 207 stationwagon flink uit de kluiten gewassen is. Met 4,16 meter is hij bijna 12 centimeter langer en dus biedt-ie achterin meer ruimte. Het bagageruim slokt 428 liter op, wat 113 liter meer is dan de 206 SW. Onderhoudsmonteurs die niet al te veel spullen hoeven mee te sjouwen, opgelet!
Bedenk echter wel dat deze stationwagon niet zo'n makkelijk rolscherm heeft om de bagage af te dekken, maar een simpele hoedenplank die je in drieën opvouwt. Bovendien zal een afdekking als deze eerder gaan klapperen. Maar je kunt wel weer alleen het achterruitje openen voor het laden van kleine spullen.
Ook als achterpassagier ben je beter af in de 207 SW. De achterbank staat wat verder naar achteren dan in de hatchback en bovendien is hij wat hoger geplaatst, zodat de achterpassagiers, mits het geen kleine kinderen zijn, over de voorpassagiers heen kunnen kijken. Trots zijn ze bij Peugeot ook op de manier waarop de achterzittingen neerklappen. Wanneer je de leuning naar voren beweegt, zakt de zitting tegelijkertijd, zodat je in één beweging een vlakke vloer creëert. Zoiets hebben we eerder gezien.
Boeings kijken
Wanneer de 207 SW is uitgerust met een panoramadak, zoals we dat al kennen van de gelijknamige versies van de 307 en de 407, is het uitzicht naar alle kanten subliem. Leuk als je bijvoorbeeld bij Schiphol rijdt. Schijnt de zon onbarmhartig, dan is er een elektrisch afdekscherm.
Aan hoofdruimte geen gebrek want de SW steekt 3,8 centimeter boven een 207 hatchback uit. Met dakrails torent hij nog eens 17 centimeter extra erboven.
Wat dat allemaal weegt? De hatchback kennen we al als niet bijzonder lichtvoetig; de SW weegt nog een paar pondjes meer. Met glazen dak scheelt het 70 kilo, met een gewoon dak brengt de SW 40 kilo meer op de schaal. Dat betekent dat de lichtst gemotoriseerde SW, de 75 pk sterke 1.4, al 1.196 kilo weegt, het gewicht van de 1.6 HDiF 16V met 110 pk bedraagt zelfs 1.275 kilo.
Deze laatste motor heeft, dankzij het koppel van 240 Nm, geen moeite met dat gewicht. Hij is vlot genoeg en bovendien erg stil. We reden ook de 120 pk sterke 1.6 VTi benzinemotor, die net als de 1.4 VTi 16V voortkomt uit de samenwerking met BMW. Helaas waren dit de enige motoriseringen die ons bij de introductie ter beschikking stonden, maar we vrezen dat een SW met 90 pk of minder, niet bepaald vlot zal overkomen.
Van de forse overhang achter merk je in bochten wel iets, maar het is zeker niet zo dat er bij het liften van het gas in een bocht opeens een enorm gewicht komt omzetten. Een licht duwtje in de rug, meer is 't niet. De SW lijkt iets zwaarder te sturen dan de hatchback. Uiteraard werd de achterwielophanging aangepast voor het hogere gewicht. De achteras neemt oneffenheden daardoor iets ruwer dan de 207 Berline en bij harde wind – die was er eind vorige week – heb je wat meer last van zijwindgevoeligheid.
ESP is een optie en de sterkste diesel met 110 pk heeft ESP in combinatie met SSP, wat staat voor Steering Stability Programme. De supersnelle RC heeft 't ook en het remt bij noodsituaties, waarbij de grip wegvalt, per wiel verschillend zodat de auto samen met de ESP nog sneller weer in 't gareel loopt, of rijdt, liever gezegd.
Speciale intro-versie
Ter opleuking van de introductie die deze maand plaatsvindt, biedt Peugeot de 207 SW XS Première aan. Da's een XS die standaard al het panoramadak heeft en dakrails, een 'Féline-grille', stootlijsten op de portieren, een aluminium afwerking van de kofferbakdrempel, regensensor en klimaatregeling, 16-inch lichtmetaal, cruisecontrol en onder meer elektrisch inklapbare buitenspiegels. Genoemde zaken kosten als pakket E 1.000 meer, wat volgens Peugeot een voordeel van E 660 oplevert.
Overigens staat er in de nabije toekomst nog meer op stapel. Zo komt er ook een 207 SW Outdoor, die net als het gelijknamige studiemodel over ruigere bumpers beschikt en die hoger op de poten staat. Ook komt er zelfs een RC, die over de 175 pk sterke 1.6 turbo beschikt. Van de 206 SW bestond een 136 pk sterke GTI, dus ook in sportief opzicht staat de 207 SW een trede hoger. Nu is het alleen nog afwachten of de SW ook de 207-verkopen net dat duwtje in de rug geven, zodat het model als Neerlands populairste model de verkoopranglijst van 2007 gaat aanvoeren.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen