Peugeot 207 SW XS 1.6 HDiF 16V 90pk (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 207 SW XS 1.6 HDiF 16V 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 100.323 km |
Eerste 1000 km
- 945 km
Eerste indrukken :
Op 10 december 2008 was het zo ver. Mijn 206 1.4 HDI ingeruild voor de peugeot 207 SW 1.6 90 PK, sporty uitvoering. In Belgie is dit de meest luxe uitvoering. De auto is goed afgewerkt en voelt degelijker aan dan de 206. De sporty uitvoering is o.a.voorzien van automatische airco, automatische verlichting en ruitenwissers. Bovendien geeft de auto een panoramadak en dit is echt prachtig. Door de lichtinval lijkt het of de auto ruimer is dan hij in werkelijkheid is. Het zitcomfort van de auto is perfect en de kleurkeuze van het interieur vindt ik goed gekozen.
In de voertuigklasse waartoe de 207 SW behoort is er niet veel keuze. Naar mijn mening zijn de Skoda Fabia, combi en de Renault Clio, grandtour de enige echte concurrenten.
Ik heb gekozen voor de Peugeot om diverse redenen. Ik vind de 207 SW qua model het mooiste. Verder was ik best tevreden met de 206 HDI. En last but not least het aanbod van de dealer was niet voor de poes.
De eerste 1000 km zijn uiteraard probleemloos verlopen. De bedieningsinstrumenten zitten praktisch allemaal op een dezelfde plaats als bij de 206 dus ik was snel vertrouwd met de nieuwe auto.
Ik heb overigens geen spijt van de keuze voor de SW uitvoering. Ik heb al een aantal keren gebruik kunnen maken van het praktisch gemak wat de SW ten opzichte van de overige versies biedt. Het vernuftige klapsysteem van de achterbank maakt het overigens gemakkelijk om de de SW snel om te vormen tot een
" bestelbusje ".
Motorisch geeft de 207 SW met zijn 90 PK meer te bieden dan de 206 1.4 HDI. Ondanks het feit dat de 207 SW bijna 300 kilo meer weegt dan de 206,trekt hij beter en is hij sneller.
Omtrent het verbruik kan ik zeggen dat de eerste tank een gemiddeld verbruik van 1 : 19 km geeft (boordcomputer geeft hierbij 5,1 liter per 100 km aan). Ik vind dit best een aardige waarde.
Ik zal in de toekomst een update maken omtrent mijn verdere ervaringen met de 207 SW.
Stand van zaken naar 10000 km
- 10.400 km
Inmiddels de eerste 10000 km erop zitten. Auto is perfect. Inmiddels inspectiebeurt laten uitvoeren t.b.v. 39,00 euro.
Gemiddels verbruik inmiddels 4.8 liter.
Stand van zaken naar 50000 km
- 50.415 km
Inmiddels heeft mijn 207 SW de eerste 50.000 km erop zitten. Ik moet zeggen dat ik er tevreden ben met de auto. Er hebben zich de afgelopen 50.000 kilometer geen noemenswaardige problemen voorgedaan.
Ik behaal met de auto een gemiddeld verbruik van 4,8 liter of te 1 op 21. Ligt met name aan de rijstijl het z.g nieuwe rijden. Bij snelwegritten met een snelheid gelegen tussen de 140 - 150 kilometer per uur ligt het gemiddeld verbruik op 5.6 liter.
Problemen :
- een keer het lampje van het linker koplicht vernieuwd.
- piep/ krakend geluid links achter, bleek na onderzoek
de geleidingsrail van het zonnescherm van het panoramadak
te zijn. Onder garantie hersteld.
- Onderhoudskosten :10.000 km beurt euro 39,00
20.000 km beurt euro 131,00
30.000 km beurt euro 40,00
40.000 km beurt euro 142,00
50.000 km beurt euro 39,00
Stand van zaken 80000
- 81.589 km
Het laatste half jaar nog al wat problemen gehad met de elektronica. Meerdere waarschuwingen verschenen op de boordcomputer, diverse garagebezoeken met als uitkomst uiteindelijk een defect in de zekeringenkast. Ik vind dit niet acceptabel voor een auto die nog geen drie jaar oud is. Drie garage bezoeken voor het euvel gevonden werd. In eerste instantie werd gedacht aan de ABS module. Auto heeft vijf dagen in de garage gestaan. Kosten reparatie euro 289,-- waarbij onderdeel door de garage werd betaald. Derhalve de betrouwbaarheid met twee sterren verminderd.
Kosten 50000 - 80000 km
60000 km beurt euro 516,00 incl. vervanging remblokken
73000 km uitlezen storingen euro 28,00
80000 km beurt euro 218,00 incl. vervangen set schakelaar achterlicht
81000 km vervangen zekeringenkast euro 289,--
Stand van zaken 100000 km
- 100.323 km
Inmiddels de 100000 mijlpaal gepasseerd. De laatste 20000 km hebben zich geen problemen voor gedaan. Enkel het reguliere onderhoud en vier nieuwe banden.
Dus de betrouwbaarheid weer met een sterretje naar boven bijgesteld.
Gemaakte kosten:
Vier nieuwe banden € 340,--
Beurt 100000 : € 247,--
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren