Peugeot 206 XR 1.1 (1999)
Stadsrakker
Je zou het een typisch Hollandse keuze kunnen noemen, deze 206: net niet de kaalste aankleding, wel de basismotor 'want je mag en kan hier toch nergens hard'. Bovendien vind je nergens op een 206 aanduidingen wat voor motor of welke aankleding hij heeft. Dus om de buurman jaloers te krijgen hoef je geen 'dikke' 206 te nemen; in doe-maar-gewoon-versie ziet de compacte Peugeot er ook heel elegant, volwassen en verzorgd uit. Wat je in een XR meer krijgt dan bij het instapniveau XN is lang niet wereldschokkend. Maar centrale vergrendeling is wel heel praktisch, zeker met afstandsbediening erbij. Onhandig alleen dat het knopje midden in de sleutel erg makkelijk onbedoeld gebruikt kan worden, door domweg de sleutel net effe te stevig in de knuist te pakken. Verder heeft de XR een toerenteller erbij, bumpers in carrosseriekleur, vertraagd uitschakelende binnenverlichting en bergvakjes naast de achterbank. En kun je enkele dingen bijbestellen die een XN ontzegd blijven, zoals zij-airbags of de multifunctionele passagiersstoel (met bergvak eronder en geheel voorover wegklapbare leuning). Luxueus kun je een 206 XR niet noemen, hij doet toch heus niet kaal aan. Daarin speelt mee dat de vormgeving zo geslaagd is dat je je alleen daarom al goed geholpen voelt. Tja, eigenlijk is het dashboardmateriaal goedkoop glad en hard, ondanks een leernerfprintje erin, maar nogmaals zorgt een niet alledaags-duffe vorm dat je er toch tevreden tegenaan kijkt. Eerder berispten we de 206 om een wat vaag stuurgevoel, dat alleen in een dieselversie met letterlijk zwaardere motor erin niet opviel. Bij onze XR 1.1 hadden we eigenlijk ook weinig te klagen - geen wonder van stuurprecisie, maar ook niet dat je op de snelweg continu moet bijsturen om rechtuit te blijven gaan. Tjee, zou het soms te maken hebben met de 13-inch wielen waarop onze 1.1 stond, inmiddels in de productie vervangen door 14-inch exemplaren? 't Is niet te hopen, dus, dat grotere wielen de stuurprecisie benadelen. Verder stuurt de 206 best goed, hij ligt stevig op de weg en draait alleen niet helemaal van ganser harte op commando een snelle bocht in. Stevig, ja: de vering is voor dit formaat auto harmonieus en keurig comfortabel, maar kleine richels en putjes in de weg worden voelbaar doorgegeven. Dat had je niet in de 205 of 306. Een sportief onderstel heeft de 1.1 absoluut niet nodig, want een sportieve motor heeft 'ie ook niet. Het kleinste aggregaat voor de 206 draait lovenswaardig rustig, trekt lekker soepel, maar heeft een korte adem. Daarop is de goed schakelende transmissie aangepast, je zit snel hoog in toeren. Dat heb je ook nodig om vlot mee te komen in stads- of buitenwegverkeer. Op de buiten- of snelweg zijn drieste inhaalmanoeuvres af te raden, de 1.1 heeft niets over om dan nog wat extra kolen op het vuur te gooien.
Leuk, maar...
Wat het prestatieniveau aangaat is de 206 XR 1.1 vooral een vlotte stadsrakker, al doet 'ie het bij constant tempo op de snelweg ook nog goed. Verder kun je er voorin goed in zitten, mede dankzij het in hoogte verstelbaar stuur in alle versies. Achterin is het 'net aan' in been- en hoofdruimte, de koffer-capaciteit is niet krapper dan het gemiddelde. Mooi bedacht is dat in het driedeurs model zoals wij hadden links en rechts aan beide voorstoelleuningen een handgreep zit die tegelijk dient voor verstellen en wegklappen van de leuning. Hij zit ook niet helemaal onder aan de leuning, prima bereikbaar voor zowel in- of uitstappende achterpassagiers als voor een gedienstige chauffeur die de instap wil vrijmaken. Helaas, even niet goed nagedacht. Bij gesloten portier komt die hendel vrijwel tegen de deur aan. Met als gevolg dat het onderstuk van de veiligheidsgordel achter die hendel blijft haken. Op zijn best moet je dat onderste gordeleind, met een stijf hoesje erom, achter de stoelhendel vandaan haken wanneer de instap naar achter vrij moet komen. Op zijn slechtst, en dat is kwalijk, vergeet je daarna als voorinzittende de gordel terug langs de hendel te halen - en schiet 'ie er pas langs als het er echt op aankomt. Zit je bij een botsing in een zeer los liggende, totaal niet beveiligende gordel...
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 206 XR 1.1 |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 11.980 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.124 cc |
Maximaal vermogen | 44 kW / 60 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 94 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.822 mm / 1.652 mm / 1.426 mm |
Wielbasis | 2.442 mm |
Massa leeg | 885 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 440 kg |
Banden | 175/65TR14Prijzen |
Topsnelheid | 158 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,5 s (fabrieksopgave: 15,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,9 s / 18,2 s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 148 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.