Peugeot 206 XT 1.9 D (2000)

autoreview

Peugeot 206
Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206 - interieurPeugeot 206 - interieurPeugeot 206 - interieur

Signalement

Uitvoering206 XT 1.9 D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf115.000 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch maar een review!

  • 150.000 km

Begin 2013 gaf de drukgroep van mijn fijne 605 de geest, wat een erg dure reparatie voor de auto bleek te zijn. Vervolgens de keuze gemaakt om de auto toch te laten maken, en de auto naar de garage gebracht.
Bij aankomst in de garage had men slecht nieuws, voor de eerstvolgende APK was namelijk substantieel veel laswerk nodig. Het garagebedrijf adviseerde mij daarom uit te gaan kijken naar een andere auto.

De zoektocht: arme student, diesel of lpg (veel km's) en minimaal airco. Dat waren een beetje de eisen waaraan de auto moest voldoen. Wegenbelasting liefst ook wat minder dan de 605, aangezien deze met 135 euro in de maand aan belasting erg duur werd.

De zoektocht eindigde bij een garage in de buurt, waar een Peugeot 206 1.9XTD met airco stond. Lekker zuinig, simpele techniek en de benodigde luxe (airco, carkit, elektrische ramen en elektrische spiegels). De prima rijeigenschappen voor een kleine auto waren doorslaggevend en daarom heb ik de 206 direct gekocht. De kilometerstand was en is niet juist, maar de auto was prima onderhouden en ziet er erg netjes uit.

In bijna een jaar heb ik er dik 35.000 km mee afgelegd, met nagenoeg geen problemen. Buiten het normale beurtje is namelijk alleen de startmotor vervangen.

De motor:
De 1.9D met 70 pk houdt absoluut niet over, maar hij komt gemakkelijk met het verkeer mee. Vooral bij een koude start en niet goed gloeien komt er een flinke rookwalm vrij bij het starten, maar wanneer warm loopt de motor redelijk beschaafd. De topsnelheid van ongeveer 170 haalt hij keer op keer, en in Duitsland heb ik zelfs 193 op de TomTom gehad (nog net voor de toerenbegrenzer). Hier moet overigens wel de kanttekening bij staan dat ik een wat grotere bandenmaat heb gekozen voor mijn winterbanden.
Het komt erg onverwoestbaar over, wat ik ook met mijn BX al had gemerkt.

Verbruik:
Bij netjes rijden en aan de snelheid houden (moeilijk voor me) heb ik eens 1 op 23,5 gehaald op een volle tank. Dit was in de beginperiode toen ik de auto had.
Afgelopen week ben ik er mee vanuit Saalbach naar huis gereden in minder dan 7,5 uur, waarbij ik zelfs 193 op de TomTom voorbij heb zien komen. Dit hield in dat ik enkel op de stukken zonder snelheidsbeperking flink heb doorgereden. Het verbruik lag tijdens dit tripje op ongeveer op 1 op 13,5.
Bij normaal gebruik is mijn verbruik ongeveer 1 op 17. Dit zijn dan vooral veel kilometers op en neer van school Breukelen naar werk en ouders in Den Bosch.

Met de 206 ontwikkeld mijn verlangen naar meer vermogen mij des te meer, maar dat komt na mijn studie wel weer. Achteraf had ik mijn 944 nooit moeten verkopen...

Problemen:
- Startmotor stuk, vervangen door een nieuwe

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.