Peugeot 2008 vs Renault Captur - Vergelijkende Test

Miniem verschil

55 reacties

Video
AutoWeek 35 2016
AutoWeek 35 2016

Je leest het in AutoWeek 35 2016

Peugeot heeft de 2008 een frisse neus gegeven, maar is dat voldoende om de verkooptopper onder de compacte crossovers te verslaan? We vergelijken de Renault Captur TCE 120 met de 2008 1.2 Puretech. En de verschillen blijken minder groot dan verwacht...

Wat succesvol is, hoef je niet te wijzigen. Toch voert Peugeot een kleine facelift door bij de 2008, waarbij de wijzigingen dan wel minimaal zijn. Een frisse neus was dus meer dan voldoende om de kleine cross-over weer even onder de aandacht te brengen. Voor de Renault Captur is dat niet eens nodig, want de door Laurens van den Acker gepende auto oogt nog even fris als in 2013. En mag de 2008 niet klagen over aandacht, van de Captur verkoopt Renault er aanzienlijk meer. Kortom: het is voor Peugeot te hopen dat de facelift aanslaat. Want zoals gezegd: de 2008 is in technisch opzicht niet gewijzigd en ook het interieur bleef onaangeroerd. Nu was dat ook niet direct nodig. Het dashboard van de 2008 was en is één van de mooiste in deze klasse. De goede afwerking en minimalistische, maar smaakvolle vormgeving maken het binnenste een opvallend fijne plek. Helaas wordt de uitstekende eerste indruk niet doorgezet in de verdere uitwerking. Het kleine stuurwiel blijft bijvoorbeeld de meningen verdelen, maar over het touchscreen van de navigatie is iedereen het eens: dat werkt gewoon te traag.

Ook de ruimte is niet imponerend. De beperkte hoofdruimte achterin komt deels op het conto van het optionele panoramadak, maar dat is sowieso niet riant. Beenruimte op de achterbank is conform de geldende norm in dit segment. Gezien de totale wagenlengte is het geen verrassing dat het voor volwassenen niet overhoudt, maar dat geldt voor de meeste inzendingen in dit segment. Helemaal achterin gaat eigenlijk hetzelfde op: de bagageruimte is gezien het segment netjes. Ruim voldoende voor de dagelijkse boodschappen en pas bij lange vakanties zul je met de beschikbare 350 liter ruimte tekortkomen.

Renault past echter een slimmigheid toe in de vorm van een verschuifbare achterbank. Bij geen of kleine achterpassagiers kan deze naar voren worden geschoven voor meer laadruimte, terwijl voor lange mensen de bank maximaal zestien centimeter naar achteren kan worden gezet. Zo is de Captur niet alleen in harde liters groter dan de 2008, maar vooral veelzijdiger. Ook handig is dat de Renault geen traditioneel handschoenkastje heeft, maar in plaats daarvan een lade beschikbaar heeft. Daardoor is het voor de bestuurder makkelijker om er snel iets in te leggen of uit te halen. Waar de Renault het een beetje op laat afweten, is de afwerking. Als je ziet hoe fraai de Peugeot vanbinnen is, zijn de gammele, goedkoop ogende plastics van de Captur een tegenvaller. Daar kan de frisse vormgeving weinig aan veranderen. Pak één keer de pook van de automaat hardhandig beet en het voelt alsof die bijna uit elkaar valt.

VIERCILINDER OF DRIECILINDER

Nu de pook van de automaat toch is genoemd: die automaat is niet langer verplichte kost als je de viercilinder TCe-motor met 120 pk bestelt. Voortaan kun je ook een handgeschakelde vijfversnellingsbak krijgen. Wij rijden de motor echter in combinatie met de EDC-automaat met dubbele koppeling en die toont zich wisselvallig. Onder normale omstandigheden komen de bekende voordelen van een dergelijke transmissie naar voren: razendsnelle schakeltijden en nauwelijks voelbare wisseling van versnelling. Besluit echter plots om het gas in te trappen en de versnellingsbak wacht langer dan we gewend zijn. Er is echt een moment van stilte voordat er alsnog een lagere versnelling wordt ingeschakeld en de Captur weinig elegant zijn weg vervolgt. De motor zelf is een 1,2-liter viercilinder met turbo, goed voor 120 pk en 205 Nm. Dat is in Nederland voldoende om zonder moeite met het verkeer mee te komen. Snel is-ie niet en met volle bepakking in de bergen zal het zeker niet overhouden.

Om bij Peugeot een viercilinder te krijgen, zul je een diesel moeten bestellen. Alle benzinemotoren zijn varianten op de 1,2-liter driecilinder Puretech-motor. Dat er een cilinder minder is ten opzichte van de Renault, hoor je als je de motor toeren laat maken, maar storende trillingen zitten er gelukkig niet in. De driecilinder levert 10 pk minder dan de Renault-viercilinder, maar heeft precies evenveel koppel en in de praktijk zijn de prestaties dan ook hetzelfde. Of eigenlijk is de 2008 wat sneller als je echt de laagst mogelijke versnelling opzoekt. Dat heeft vooral te maken met het lagere gewicht, waarmee tevens het gunstigere verbruik van de 2008 is verklaard. De enige meting waar de Peugeot door de mand zakt, is de remmeting. Voor een moderne auto is een remweg van meer dan 40 meter op droog asfalt eigenlijk niet acceptabel. Dat zit ’m deels in het vierseizoenenrubber waarop de Peugeot standaard wordt geleverd, maar tijdens de metingen valt ook op dat – bij de tweede remmeting – de remweg al bijna twee meter langer is.

GRIP CONTROL

Peugeots keuze voor vierseizoenenbanden komt voort uit de wens om de 2008 enige terreinvaardigheid mee te geven. Ze zijn dan ook alleen aanwezig wanneer je Grip Control bestelt. Dat systeem schakelt middels een draaiknop verschillende standen in, voor bijvoorbeeld zand of modder. Vierwielaandrijving zit er niet op, maar door het ESP wat losser of juist strenger te maken, komt de 2008 er toch een stukje mee offroad. Helaas is het offer dat je daarvoor brengt óp de weg wel vrij groot. Op droog wegdek gaat het nog wel, maar op nat wegdek schuift de Peugeot eerder over z’n neus weg dan we van een moderne auto gewend zijn. De remweg van meer dan 40 meter vanaf 100 km/h naar 0 op droog wegdek zegt wat dat betreft genoeg. Wie Grip Control laat voor wat het is, krijgt gelukkig normale zomerbanden. Naast Grip Control is ook 17-inch lichtmetaal een optie die niet zonder meer is aan te bevelen. De schokdempers lijken wat moeite te hebben met de grotere wielen.

Onder normale omstandigheden is de Peugeot prettig comfortabel, maar over putdeksels klinkt er soms een harde bonk uit het onderstel. Overigens komt dat ook bij de Captur voor, zij het minder heftig. De schokdempers houden de regie sowieso strakker in handen. Het gevolg is wat minder comfort en wat meer dynamische capaciteit. Omdat het onderstel steviger is, voel je meer van wat er onder de wielen gebeurt, maar echt oncomfortabel is de Renault gelukkig niet. Bovendien is er een grotere veiligheidsmarge, mede door de Michelinbanden die beter presteren op het asfalt. Dat komt niet alleen de bochtsnelheden ten goede, maar ook de remweg, die aanzienlijk korter is. Overigens kan de Captur ook als Xmod worden geleverd. In dat geval krijgt de Captur het Extended Gripsysteem, dat in wezen hetzelfde is als de Grip Control van Peugeot. Ook zijn vierseizoenenbanden dan standaard en gezien de ervaringen met de Peugeot zouden we daar vanaf zien.

ALLURE

Bijkomend voordeel is dat je geld bespaart en dat is zeker prettig in het geval van de Peugeot. In combinatie met de 110 pk sterke Puretech-motor kost de op één na duurste Allure-uitvoering namelijk € 24.190. Voor dat geld heb je standaard regen-, licht- en parkeersensoren achter, evenals 16-inch lichtmetaal, cruisecontrol en gescheiden klimaatregeling. Daarnaast is de Allure verder uit te rusten met een veelheid aan luxe opties. Leren bekleding inclusief stoelverwarming bijvoorbeeld voor € 1.400, een groot panoramadak voor € 600 of het Pack Connect voor € 490. Vooral die laatste optie is gezien de prijs interessant, aangezien het navigatie en een DAB+-tuner bevat. De 17-inch wielen op onze testauto kosten € 400, maar die zouden we omwille van het comfort laten staan. Active City Brake is de enige vorm van actieve veiligheid, het automatische remsysteem staat voor € 300 in de prijslijst. Op zichzelf zijn de opties dus heel redelijk geprijsd, maar vink al het bovenstaande aan, plus Grip Control, JBL audio, extra getinte ruiten en de speciale rode lak en de totaalprijs komt op een niet onaanzienlijke € 29.040.

Dat is aanzienlijk meer dan de test-Captur die onder de streep € 25.880 kost. Maar goed, die is dan ook minder goed uitgerust. Het betreft een Dynamique met als enige opties de speciale rode lak van € 695 en het Pack City Camera ter waarde van € 595. Navigatie, 17-inchwielen, regen- en lichtsensor, klimaatregeling en keyless entry zijn standaard. Zouden we de uitrusting zo veel mogelijk gelijktrekken met die van de Peugeot, dan blijkt de Captur € 1.500 voordeliger. Negatief punt is het ontbreken van enige vorm van actieve veiligheid. Je zult er dus zelf voor moeten zorgen dat je de fraaie lijnen van de Captur niet schendt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De aandrijflijn en het interieur van de Peugeot vallen in positieve zin op en ook de gebruikskosten zijn gunstiger dan die van de Renault. Maar de Captur weet zich te revancheren met een beter onderstel en een slimmer, veelzijdiger interieur. Beide hebben dus vlakken waarop ze zich weten te onderscheiden, maar uiteindelijk biedt de Renault het meest overtuigende pakket, vooral omdat de Captur ook gunstiger is geprijsd.

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum