Opel Crossland X - Peugeot 2008 - Vergelijkende Test
Alliance Francaise
Hoewel we de Opel Crossland X en de Peugeot 2008 allebei al goed kennen, was het nog nooit tot een rechtstreekse confrontatie tussen deze twee concerngenoten gekomen. Wat opvalt, is dat de onderlinge verschillen op papier misschien niet zo groot zijn, maar in de praktijk juist nadrukkelijk naar voren komen. Kiezen voor Opel of Peugeot blijkt vooral een gevoelskwestie.
Wanneer je naar de verkoopresultaten in Nederland kijkt, heeft PSA met Opel een grote vis gevangen. Het merk bezet in de lijst van 2018 (tot en met oktober) een keurige derde plaats. Daarmee staat het één plek boven Peugeot, met een verschil van pakweg 5.000 auto’s of 13 procent. Kijken we naar de modellen in deze dubbeltest, dan is de situatie omgekeerd. De Peugeot 2008 staat in de genoemde periode op positie 25, de Opel Crossland X op plek 36. Maar: de 2008 is terrein aan het verliezen (vorig jaar 23e), terwijl de populariteit van de Crossland X juist sterk toeneemt (hij komt van positie 82). De meest voor de hand liggende verklaring is het leeftijdsverschil.
De Opel is pas begin vorig jaar gepresenteerd, terwijl de 2008 al ruim vijf jaar meedraait. De Fransman is in 2016 zelfs als eens iets opgefrist en in de wandelgangen hebben we al opgevangen dat zijn opvolger in 2019 aantreedt. De vraag is nu of we de 2008 daarom moeten aanmerken als een verouderd ontwerp. Het antwoord luidt klip en klaar ‘nee’. Het model was zijn tijd in 2013 kennelijk ver genoeg vooruit om er nu nog okselfris bij te staan. De vormgeving verveelt allerminst en de wonderlijke i-Cockpit, inmiddels vijf miljoen maal in Peugeots ingebouwd, voelt nog steeds heel eigentijds aan.
De Opel is op zijn beurt wel meteen herkenbaar als een auto van deze tijd, met de ingrediënten van een moderne, compacte cross-over: van de tweekleurige lak en de brede, opgedirkte C-stijl tot de dikke, zwarte wielkastranden en nogal in het oog springend, fors bemeten lichtmetaal. De Opel is flink wat groter dan de Peugeot, wat in eerste instantie niet opvalt. Misschien is het zijn 49 mm hogere gestalte die de Crossland X optisch korter maakt; feit is dat zijn wielbasis zich juist 66 mm verder uitstrekt dan bij de Peugeot. Verder is de Opel 53 mm langer en 86 mm breder. Het effect op de interieurruimte is groter dan je op basis van de cijfertjes misschien zou verwachten, want in de Crossland X heb je met name achterin beduidend meer hoofd- en beenruimte ter beschikking. Voor volwassenen is de 2008 al snel vrij krap en de Crossland X juist riant.
Optioneel is er een in lengterichting verschuifbare achterbank met een in drie standen verstelbare rugleuning; dat helpt om de Opel variabel in te delen, iets wat ook van toepassing was op de Meriva, de MPV die de Crossland X is opgevolgd. Ook wat laadvolume betreft kan de 2008 niet aan zijn Duitse halfbroer tippen: 350 versus 410 liter. Opgemerkt moet worden dat bagage bij het inladen in de Opel een decimeter hoger moet worden opgetild. Ook weer als optie is er de Flex-Floor, een verstelbare bodem van de bagageruimte.
EIGEN SIGNATUUR
Het ruimte-aanbod voorin is in de Opel beter voor elkaar, hoewel de verschillen met de 2008 daar minder groot zijn dan achterin. De rolmaat heeft het laatste woord, maar de beleving doet even sterk van zich spreken. In de Opel zit je meer geborgen, achter het hoger opgetrokken, zeer volwassen ogende en overzichtelijk ingedeelde dashboard. De ontwerpers hebben duidelijk een Opel-signatuur aan de Crossland X toegevoegd, want de knoppen, hendels en instrumenten zijn op een paar kleine uitzonderingen na vergelijkbaar met die van andere Opels. In de Peugeot gaat het er vanbinnen allemaal minder serieus aan toe – in de goede zin des woords. Met het kleine stuurwiel desgewenst zowat op schoot en het uitstekend afleesbare instrumentarium daar ver boven, is de overzichtelijkheid prima.
De bediening van verwarming en ventilatie is te laag geplaatst; de toetsen zijn ook erg klein, zodat je er te lang naar moet zoeken. Op de tast bedienen gaat nauwelijks. Het centrale display schiet, anders dan bij de Crossland X, op het aspect bedieningsgemak tekort; te vaak dien je naar een hoofdmenu te gaan om basale zaken als een andere radiozender te kunnen selecteren. Bij de Opel zijn er meer fysieke knoppen om de hoofdthema’s te kiezen. Sowieso is de i-Cockpit sterk smaakgevoelig, terwijl de Opel op dit vlak aan de norm tegemoetkomt. Sterker nog, het interieur is zeer verzorgd afgewerkt, aangekleed en ingericht. Een aanrader betreft de ergonomische AGR-stoelen (€ 599) die perfect zitten en zeer ruim verstelbaar zijn. De Opel geeft je mede door die geweldige zetels sterk het gevoel in een veel grotere auto te zitten.
SPORTIEF VERSUS COMFORTABEL
De Peugeot is heel anders: die trek je als het ware aan, op het sportieve af zelfs. Die laatste opmerking is kenmerkend voor de Peugeot 2008. Je mag ook gerust een parallel trekken naar zijn rijeigenschappen, zeker in vergelijking met die van de Opel. Peugeot mag de 2008 dan wel als SUV aanmerken, maar deze auto rijdt als een lichtvoetige hatchback. Het kleine stuur is misschien niet ieders smaak, maar het maakt de 2008 mede door de directe stuuroverbrenging wel heel handelbaar. Kleine polsknikjes geven al een aardige koerswijziging, zodat je de compacte Fransoos kinderlijk eenvoudig in de hand houdt.
Het is wel jammer dat de uitvoering GT-line altijd wordt geleverd op wat rumoerige vierseizoenenbanden; die zijn automatisch gekoppeld aan het systeem Grip Control, waarmee de 2008 op onverharde wegen en in de sneeuw beter uit de voeten moet kunnen. Ze liggen bij de GT-line standaard om 17-inch lichtmetaal en dat had wel een maatje minder mogen zijn; elke korte oneffenheid is tot vervelens toe voelbaar. Korte oneffenheden leiden daarnaast tot een storende resonantie door de gehele auto. In de 2008 die voor de fotosessie is gebruikt, trad dit verschijnsel niet op, hoewel exact dezelfde type en maat banden waren gemonteerd. Het enige verschil was dat de foto-auto een dieselmotor had. Al met al doe je er beter aan om met de Opel in zee te gaan, wanneer comfort hoog op je wensenlijst staat. Die werkt drempels en andere korte oneffenheden goedmoedig weg en wordt ook op hoge snelheid niet week in de knieën bij langere glooiingen.
Tweemaal dezelfde motor (1,2-liter driecilinder met turbo van Franse origine), tweemaal dezelfde handgeschakelde zesbak en praktisch evenveel massa om op snelheid te brengen en weer af te remmen: de prestaties van de 2008 1.2 PureTech en Crossland X 1.2 Turbo zouden theoretisch gelijk moeten zijn. De metingen laten een ander beeld zien, want bij bijna elke discipline is de Peugeot de vlotste van de twee. Hij sprint in 10,5 seconden van stilstand naar 100 km/h; de Opel is slechts een dikke seconde langer onderweg. Nette cijfers, die flink afwijken van de fabrieksopgave. Zoals je ook aan de andere meetgegevens kunt zien, gaat het hier om twee aangenaam vlotte auto’s, die geen verlangen naar meer vermogen of trekkracht oproepen – met minder zou je ook prima bediend zijn. Fijn is vooral de prettige moeiteloosheid waarmee de auto’s hun prestaties leveren; de bediening van bak en koppeling is licht en de motoren doen hun werk stil en met een aanstekelijke levenslust.
VOORSPRONG
Op het gebied van veiligheidsuitrusting neemt de jongere Opel een kleine voorsprong op de Peugeot, omdat hij standaard een rijbaanassistent heeft en een dodehoeksensor bij hem tot de optiemogelijkheden behoort. Beide zaken kan zijn Franse conculega niet bieden. Active City Brake is in beide modellen leverbaar, maar op de 2008 separaat voor € 300 en bij de Crossland X alleen als onderdeel van een veelomvattend veiligheidspakket van € 1.199. Voor bijvoorbeeld een achteruitrijcamera geldt hetzelfde: € 250 bij Peugeot en in een pakket van € 1.399 bij Opel. De verschillen tussen de Innovation en de GT-line zijn verder niet heel ingrijpend; de Opel troeft hem af met easy entry en starten per drukknop, in de 2008 is de sleutel altijd nodig. Al met al biedt de Crossland X als Innovation meer waar voor zijn geld dan de 2008 GT-line, terwijl hij bovendien € 1.300 minder kost.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Peugeot 2008 en Opel Crossland X vertonen ondanks hun vergelijkbare technische basis meer verschillen dan overeenkomsten. De Opel is duidelijk de meest volwassen auto, die in alle redelijkheid nergens werkelijk tekortschiet. Hij troeft de Peugeot op de meeste fronten vrij gemakkelijk af, ook qua prijs. Wat de 2008 daar tegenin kan brengen, laat zich niet vatten in testresultaten. Wel in woorden: ondanks zijn hogere leeftijd profileert hij zich als de jonge hond van het duo. Hopelijk houdt Peugeot die karaktertrek bij de volgende 2008-generatie in ere.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Peugeot 2008 tot nu toe – Top 20-auto’s uitgelicht
Met €12.000 op zoek naar een compacte cross-over
Praktijkverbruik Opel Crossland X: hoe zuinig is Opels compacte SUV?
Praktijkverbruik: hoe zuinig is de Peugeot 2008 PureTech (2013-2019)?
Let hierop bij een gebruikte Peugeot 2008 (2013-2019)
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.