Opel Vivaro Irmscher (2019) - Test
Van Manta-tuner tot busleverancier
Veertigers en vijftigers zullen bij het horen van de naam Irmscher vooral denken aan wild uitgedoste Opels Manta en Ascona uit hun jeugdjaren. De Duitse tuner, eind jaren 60 opgericht door rallyrijder Günther Irmscher, leverde niet alleen spoilers en tuningsets, je kon Irmscher-varianten zelfs aantreffen in de Opel-prijslijsten. Denk aan de Manta i200 of i240 en uit een recenter verleden: de Vectra i500. Tegenwoordig staat de naam ook op bestelauto’s.
De Opel Vivaro Irmscher heeft het allemaal: lichtmetalen wielen, skirts aan de voorbumper, een heuse achterspoiler en net als in vroeger tijden striping. De passagier ziet niet alleen de typenaam ‘Vivaro’ verlicht in de dorpel, er staat zelfs vermeld welk fabricagenummer de betreffende bus heeft van de 200 Irmschers die in Nederland worden geleverd. Anno 2019 valt de Vivaro Irmscher op een bouwterrein niet uit de toon, want opgedirkte bedrijfsauto’s zie je al jaren. Denk aan de verlaagde en uitgebouwde Volkswagens Transporter waarmee de stukadoor komt voorrijden. Dat is dan ook de doelgroep waarop Opel met deze Irmscher-bus mikt.
Met 145 pk levert de 1,6-liter diesel, die wordt opgestuwd door twee turbo’s, niet eens zo heel veel vermogen. Er zijn genoeg bestelauto’s die al richting de 200 pk gaan. Overigens kun je bij Irmscher ook aankloppen voor méér vermogen, want voor de Vivaro met deze motor bestaat een kit die hem aan 175 pk helpt. En zelfs de gebruiksmogelijkheden van de bestelauto kunnen een boost krijgen van de firma uit het Duitse Remshalden; er bestaat een campingbox, waarmee de bus zaken als een uitklapbaar matras en een kookplaat krijgt, zodat je hem als camper kunt gebruiken. Accessoires die niet alleen voor de bus van Opel worden gemaakt.
Want van Opel alleen kan Irmscher inmiddels niet meer leven. Waar het bedrijf in 1986 nog 25.000 Opels ombouwde, heeft de ooit innig door Opel in de armen gesloten tuner moeten toezien hoe het marktaandeel van het Duitse automerk in Europa daalde tot 5,7 procent. Nu heeft nog 40 procent van de omzet van Irmscher betrekking op modellen van Opel. Al meer dan tien jaar geleden ging Irmscher ook aan de slag met producten van Peugeot en intussen kunnen ook Kia-rijders er terecht voor het aanpassen van hun auto. Een voorbeeld van de samenwerking met de Fransen is de 307 CC Elle uit 2008, die in een gelimiteerde oplage voor de Britse markt werd gemaakt, gericht op de vrouw, inclusief bont gekleurd leer maar zonder verlagingsset.
TUNINGWERELD VERANDERD
Günther Irmscher (junior, senior overleed in 1996) staat sinds 2002 aan het hoofd van het familiebedrijf. In een gesprek met onze collega’s van AutoBild vertelt hij hoe anders de activiteiten zijn geworden. Eens werkten er 250 man, nu nog 150 mensen. “De tuningwereld is compleet veranderd”, meldt de 46-jarige eigenaar, en daarmee ook het verdienmodel voor een bedrijf als het zijne. “Wanneer een fabrikant een speciale uitvoering wil brengen, kunnen we die vanwege de flexibiliteit van ons kleine bedrijf sneller ontwikkelen dan hij zelf. Bij het grote publiek heeft onze naam nog altijd een positieve klank. Herinneringen aan de eerste kus met hun vrouw in een door ons aangepast product of aan een reis met hun Irmscher-Opel naar Italië.”
De jeugdige, enthousiaste automobilisten van toen lijken nu op hun wenken te worden bediend met de Liner 68, die nog een aanzienlijke stap verder gaat dan ‘onze’ IrmscherVivaro. De Asconarijder van de jaren 70 of jaren 80 heeft inmiddels de ‘camperleeftijd’ bereikt en is volop gaan genieten van zijn vrije tijd. Wederom in een Irmscher. De Liner 68 is de Opel Vivaro met camperombouwkit, motor tuning en uitbundige kleuren. Uit gerekend dat model is de bijzondere uitvoering waarmee Irmscher vorig jaar het 50-jarig bestaan van de firma vierde.
VAN DISCO TOT CAMPING
Maakte je dertig tot veertig jaar geleden met een Opel Irmscher indruk voor de snackbar of op het parkeerterrein van de disco, nu doe je dat dus op de bouwplaats of op de camping. De huidige Vivaro is een zustermodel van de Renault Trafic, de Nissan Primastar en de Fiat Talento. Opportunistisch als ze zijn in Remshalden, stortten ze zich bijvoorbeeld op de versie van de bus met Italiaanse badge, die Sportivo Shuttle werd gedoopt, maar waarop ook de naam Irmscher prijkt.
Dat de reeds gepresenteerde opvolger van de huidige Vivaro door het opgaan van Opel in PSA een kloon is van de Peugeot Expert, Citroën Jumpy en Toyota ProAce, hoeft dus geen belemmering te zijn om met de nieuwe aan de slag te gaan. Daarbij komt natuurlijk het voordeel dat Irmscher al jaren ervaring heeft met Peugeots. Dus zo valt met het opgaan van Opel in PSA alles op zijn plek voor Irmscher.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Vivaro 1.6 CDTI 126pk L2H1 Inrichting Euro6 Airco | Imperiaal | LED | Trekhaak | Cruisecontrol Bijrijdersbank
- 2019
- 103.318 km

Opel Vivaro EXTRA lange Uitv 1.6 CDTI L2H1 Edition EcoFlex
- 2015
- 191.538 km

Opel Vivaro 2.0 CDTI 145 pk Automaat L3 Dubbele Cabine Edition | Climate Control | Navigatie | Cruise Control | PDC+Camera | Trekhaak
- 2023
- 89.702 km