Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Elegance (2004)
Lifestyle-stationwagon
We hebben het de laatste jaren al vaker gezegd: "De stationwagon is niet meer die pakezel van vroeger, hij doet niet langer denken aan een bestelwagen. In plaats daarvan is de wagon 'n lifestyleauto geworden, bestemd voor de moderne automobilist die méér spullen wil meenemen; zakelijk, maar vooral in zijn vrije tijd." De hedendaagse stationwagon is niet alleen ontworpen om zoveel mogelijk 'vracht' te vervoeren, door de andere vormgeving van het koetswerk ligt de nadruk niet langer alleen op een zo groot mogelijke laadruimte. Voor heel veel nieuwe modellen met een stationwagonkoets gaat dat inderdaad op; maar niet voor allemaal. Laat één ding duidelijk zijn; een stationwagon die er als een besteller uitziet, kom je zelden of nooit meer tegen. Maar wagens die zijn ontworpen om veel binnenruimte te bieden wél.
De Opel Vectra Stationwagon is er zo één. Opel meldt dat de Vectra Stationwagon 635 kg aankan. Hoe zwaarder je een wagen kunt beladen, hoe belangrijker het wordt of je die lading er een beetje gemakkelijk in en uit krijgt. Bij de Vectra kun je zelfs de rugleuning van de bijrijderstoel naar voren klappen zodat die op de laadvloer aansluit. Maar hoe zit het als er vijf mensen aan boord zijn? Vijf personen die met de Vectra reizen, mogen elk 52 kg aan bagage meenemen. En zijn last kan de Vectra Stationwagon met zijn nieuwe 1.9 CDTi motor snel vervoeren.
Italiaanse diesel
De 2.2 DTi moest van Opel dan ook het veld ruimen voor een moderne 1.9 common-raildiesel van Italiaanse komaf. Dan wordt het opeens een heel ander verhaal. Met 150 pk en 315 Nm mengt de Vectra zich nu ook in de top van de dieselklasse. Met de nieuwe diesel komt de Vectra nog beter tot zijn recht. De motor loopt netjes, en is lekker vlot. Ook in de loodzware station doet de krachtige diesel van zich spreken met snelle acceleraties.
In de lichtere sedan doet hij het dus nog beter. De CDTi fluit dat het een lieve lust is, maar verder hoor je hem amper. De Vectra heeft vrij korte veerwegen, maar voelt nooit oncomfortabel aan. En op een bochtig parcours komt de auto goed uit de verf. Het onderstel verdient een dikke pluim. De zesbak schakelt erg licht, en de armbeweging die je maakt van vijf naar zes is verre van ideaal. De middenarmsteun zit daarbij in de weg.
Bij de beoordeling van dit soort wagens zijn vanzelfsprekend de laadruimte en het laadvermogen van belang. De Opel scoort met 1.850 liter een dikke voldoende. Maar de Vectra heeft meer sterke punten. De Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi Elegance heeft een prijskaartje van € 34.110. Aan boord zijn onder meer airco met klimaatregeling, cruise control en zes airbags. Allemaal zaken die je niet wilt missen. Verder ontbreken er geen belangrijke zaken. Wil je de Vectra Stationwagon Elegance met leer, een navigatiesysteem of elektrisch bedienbaar schuifdak, moet je extra euro's op tafel leggen. Met deze auto houd je het lang uit, alleen word je misschien niet meteen verliefd op het design. Nee, de Vectra ga je vooral na een tijdje waarderen. Het gebrek aan spanning en frivoliteiten compenseert de auto met zijn goede onderstel en zeer fijne dieselmotor.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Elegance |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.705 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.910 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.822 mm / 1.798 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.830 mm |
Massa leeg | 1.525 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 212 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 165 g/km |