Opel Vectra Stationwagon 2.2-16V DGi Sport (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra Stationwagon 2.2-16V DGi Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 70.000 km |
KM-stand laatst | 98.000 km |
- 98.000 km
Na enig speurwerk op de occasion markt m'n huidige zwarte Opel Vectra Station 2.2 DGI sport(handgeschakeld) tegen het lijf gelopen in januari 2009. Uitvoering is niet overdadig, maar airco, electrische ramen voor zijn aanwezig. Reden om over te stappen naar een station was het feit dat er gezinsuitbreiding op komst was en ik de bui al zag hangen vwb laadruimte in m'n vorige wagen (BWM 523 sedan). Deze zou al gauw ernstig tekort gaan schieten. Na veel speuren wist ik dat het zowieso een vectra zou gaan worden. Ik heb hier sinds dag 1 dat ik er in rijd geen seconde spijt van gehad. En nu, bijna 30000 km verder, ben ik nog steeds een tevreden Vectra rijder. Natuurlijk rijdt het wat spartaanser t.o.v mijn vorige wagen, maar je mag dan ook geen appels met peren vergelijken.
Ik zal proberen e.e.a op een rijtje te zetten :
Uiterlijk:
een in mijn ogen tijdloos model. Sommige mensen zulen het hier niet mee eens zijn maar dit is mijn mening. Het facelift model vind ik qua voorkant nog mooier.
interieur:
zeker ten opzichte van de huidige generatie auto's is het dashboard ietwat sober. Echter alles zit er op en is goed bereikbaar. Bediening is ook simpel en eenvoudig, iets wat je bij nieuwe(re) auto's wat gecompliceerder ligt. Materiaal gebruik is in orde, sommige delen zijn van hard plastic wat nu eenmaal wat krasgevoeliger is, echter ik kan er mee leven.
Kraakjes en rammeltjes hoor je ook soms, maar dit is iets waar ik me niet aan stoor. Sommige heb ik simpelweg zelf kunnen oplossen.
Bestuurdersstoel is goed af te stellen vwb zitpositie en zit prima. Hij voelt stevig aan maar dit is zeker voor de langere ritten voor mij een must. Achterin is er meer dan voldoende beenruimte, zeker met de stoelen in de achterste stand.
Zicht rondom de auto is zeker wennen. Naar achteren is het zeker moeilijk in te schatten aangezien de wagen vrij fors is, parkeersensoren (achteraf ingebouwd) zijn zeker een uitkomst. Verder is de wat dikkere A-stijl soms zicht belemmerend in bepaalde situaties.
Het enige wat ik in het interieur mis (en ik snap zeker niet dat dit soort zaken uitvoeingsafhankelijk zijn )zijn luchtblowers achterin en verlichting voor de achterpassagiers. Zeker in het donker geeft de voorin geplaatste binnenverlichting maar mondjesmaat licht achterin.
Voor wat betreft de standaard geleverde radio (CD30) kan ik alleen zeggen dat het slecht is, zeker in combinatie met de geleverde luidsprekers. Deze heb ik direct vervangen door een 2 DIN pioneer radio met pioneer luidsprekers, een wereld van verschil.
Qua laadvermogen scoort deze wagen bijna een 10, wat een enorme ruimte. Mocht ik ooit overstappen naar een andere auto dan zal ik dit zeker gaan missen.
Rijeigenschappen:
hier kan ik kort over zijn, deze zijn gewoon prima. Soms ietwat last van onderstuur gevoel, echter nooit het gevoel gehad dat ik de controle over de wagen ging verliezen, simpelweg gas wat liften en alles is weer normaal. Demping is wel wat stugger, komt denk ik door de uitvoering "sport". De auto ligt iets lager dan zijn andere broertjes in bijv cosmo uitvoering. Op snelwegen komt al gauw de ware aard van deze wagen naar boven. Een koersvaste reiswagen waar het bij snelheden van 130 a 140 km/uur goed toeven is.
Prestaties:
Heb bewust gekozen voor een 2.2 ltr ipv een 1.8. De ca 15 pk extra en het koppel van ca 220nm rijdt gewoon lekker. Ik moet er wel bij vermelden dat pas boven de 3000 toeren de motor het pas naar zijn zin gaat krijgen. Wel is het zo dat de motor soms nadrukkelijk aanwezig is door z'n rauwe geluid, maar ik ben niet de enige die dat geconsteerd heeft, ik stoor me er verder niet echt aan.
Verbruik:
gemiddeld verbuik van ca 9,8 ltr/100km bij woonwerk verkeer en lange afstanden op de snelwegen gaat het richting 9.2 ltr/100km. Niet echt zuinig maar ook niet echt dorstig. Gelukkig dat ik een leuk bedrag een korting op brandstof heb van mijn werkgever.
Onderhoud:
geen rare zaken, gewoon regulier onderhoud en de gebruikelijke slijtage onderhevige onderdelen zoals banden en remblokken. Alleen afgelopen winter zijn tijdens de grote beurt de stabilsatorrubbers voor vervangen ivm kraken. Schijnt een bekend fenomeen te zijn en dan niet alleen bij opel.
Storingen:
1 keer last gehad van een niet startende auto, de startonderbreker had last van kuren. Maar dit was eenmalig is daarna nooit meer opgetreden.
Interieur blower heb ik wel vervangen ivm constant piepen.Verder gelukkig nooit storingen gehad.
Al met al ben ik zeer content met deze wagen en zal ik voorlopig nog wel even door blijven rijden. Hij is op mij overgekomen als een betrouwbare,vlotte en comfortabele reiswagen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren