Opel Tigra Twin Top (2004) - Test

Twin Top; twee in één

Opel Tigra Twin Top
Opel Tigra Twin TopOpel Tigra Twin TopOpel Tigra Twin TopOpel Tigra Twin TopOpel Tigra Twin TopOpel Tigra Twin TopOpel Tigra Twin Top
AutoWeek 31 2004
AutoWeek 31 2004

Je leest het in AutoWeek 31 2004

De Opel Tigra is terug van weggeweest. En hij is helemaal bij de tijd. De vorige Tigra was nog een leuk coupeetje. De nieuwe Tigra Twin Top is, helemaal volgens de jongste trend een CC; een coupé en een cabrio in een.

Peugeot heeft met de 206 CC bewezen dat je met een compacte coupé-cabriolet goede zaken kunt doen. Leuk is ook dat zo'n betaalbaar funkarretje het imago van een merk goed doet. 'Zo'n smaakmakertje kunnen wij ook wel gebruiken', moeten ze Opel gedacht hebben. En nu is er dus de Tigra Twin Top. Opel had al eerder een Tigra; een kleine 2+2 coupé. Die werd in 1993 in Franfurt geïntroduceerd en ging in 2000 uit productie. Daarna volgde dus een Tigra-loos tijdperk, waaraan nu een einde is gekomen.

Helemaal in overeenstemming met de heersende trends heeft de nieuwe Tigra een wegvouwbaar metalen dak. Achttien seconden kost het om het Tigra-dak in het achteronder te laten verdwijnen. Net als bij de andere CC's hoef je daar als berijder weinig moeite voor te doen. Het mechaniek van de kap wordt met een druk op een knop in beweging gezet. Die knop is te vinden in de armleuning van het bestuurdersportier. Hij zit op de plaats waar je normaal de elektrische bediening voor de achterste zijruiten tegen komt. Maar aan een druk op een knop alleen heb je niet genoeg om de transformatie van de ene carrosserievariant naar de andere te laten plaatsvinden.

Om te beginnen moet er aan een paar voorwaarden worden voldaan: de handrem moet zijn aangetrokken, en de contactsleutel moet op contact staan, dan moeten twee grendels waarmee het dak met het frame van de voorruit verbonden wordt worden vast-of losgemaakt. Die grendels moeten los als je open wilt gaan rijden en vast wanneer je de Tigra Twin Top de gedaante van coupé wilt laten aannemen. Met z'n open- en sluittijd van 18 tellen scoort de Twin Top helemaal niet kwaad, maar het is geen goed idee om een exercitie met de kap uit te voeren terwijl je voor het stoplicht staat te wachten, want rijden en het openen en sluiten van de kap gaan dus niet samen.

Slokop

Twee dingen die ook niet zo goed met elkaar vallen te combineren zijn open rijden en bagage meenemen. Dat geldt zeker voor een coupé-cabriolet, want die mooie metalen kap neemt toch nogal wat ruimte in beslag als hij in het achteronder is opgeborgen. Daar hebben ze bij Opel iets iets verbluffend eenvoudigs op bedacht. Je geeft een CC gewoon een grote kofferruimte mee, dan blijft er als het dak is weggevouwen nog altijd een redelijke hoeveelheid plaats voor bagage over. Zo gezegd, zo gedaan. De kleine Tigra – 3,92 m lang, 1,69 m breed en 1,36 m hoog - kreeg een zeer ruim bemeten kofferbak met een inhoud van niet dan minder 440 liter. Een echte slokop dus. Wanneer de kap is opgeborgen is er voor de koffers, tassen en dergelijke nog steeds 250 liter bagageruimte over. Bovendien heb je achter de stoelen nog een vak met een inhoud van zeventig liter.

Open lucht recreatie

De vakantiebagage kan dus in ieder geval mee. En over het tempo waarin de reis naar de vakantiebestemming gemaakt kan worden valt weinig te klagen. De basismotor van de Twin Top, een 1,4-liter machine, staat een topsnelheid van 180 toe, zodat je dus ook op stukken Autobahn zonder snelheidsbegrenzing nog aardig mee kunt komen. Niet dat de Tigra Twin Top in open toestand nu echt uitnodigt tot snelle Autobahnritten. Met het dak en de zijruiten omlaag, begint het boven de tachtig kilometer per uur in de Twin Top toch wel wat te waaien en gaan de veiligheidsgordels een beetje klapperen, en boven de honderd is de lol van het open rijden er dan eigenlijk wel zo ongeveer af. Maar je kunt natuurlijk de zijruiten omhoog doen. Dat scheelt een stuk. Je voelt dan nog wel wat wind achterin naar binnen slaan. Daar kan een als optie leverbaar windscherm een einde aan maken.
Hoe dan ook, open toeren over binnenweggetjes is toch leuker dan open tempo maken op de snelweg. En als je zo recreatief met de Tigra op pad bent, kun je een flinke hoeveelheid rijplezier aan het open Opeltje beleven. Daar zorgt onder meer de flink stijve carrosserie voor. Als er wegdek van echt bedenkelijke kwaliteit onder de wielen door gaat, voel je het koetswerk wel wat trillen, maar daar blijft het bij. De koets tordeert niet of nauwelijks. Bovendien weet het onderstel oneffenheden goed te verwerken. De kleine Twin Top vervoert z'n inzittenden dus comfortabel. Dat gaat ook op als je hem bestelt met het sportonderstel dat pas later leverbaar wordt, maar waarmee we bij onze eerste rit met het nieuwe model al kennis konden maken. Bovendien stuurt het tijgertje lekker direct en laat z'n vijfversnellingsbak zich probleemloos schakelen.

Meer 'bite'

Het Tigra-onderstel stamt van de Opel Corsa, net als de bodemplaat van de kleine open tweezitter. Ook de 1,4-liter motor is een bekende krachtbron uit het Opel-gamma. Het is om precies te zijn een 1.364 cc vierpitter met zestien kleppen, bediend door twee bovenliggende nokkenassen. Opel voegt aan de aanduiding 1.4 'Twinport' toe, omdat deze motor is uitgerust met een variabel inlaatsysteem met twee inlaatkanalen dat brandstofbesparend werkt. De machine ontwikkelt een vermogen van 66 kW/90 pk bij 5.600 krukasomwentelingen per minuut en komt aan een vermogen van 125 newtonmeter bij 4.000 toeren. Hij maakt een acceleratie 0-100 in 12,4 seconden mogelijk. Indrukwekkend is zo'n acceleratietijd niet, maar de Tigra Twin Top is ook beslist niet bedoeld als kleine straatracer; meer als recreatieve fun-mobiel met praktische toepassingsmogelijkheden. Wil je liever niet zelf schakelen? Kan ook, met de Easytronic semi-automaat waar de Twin Top 1.4 tegen een meerpijs van € 795 kan worden voorzien. Het gemak dient de mens, maar je moet er wel wat voor inleveren. De topsnelheid zakt naar 178 kilometer per uur en het aantal seconden dat nodig is om van nul naar honderd op te trekken stijgt naar 13,4.
Dat Opels speeltje nauw verwant is aan de Corsa zie je in het interieur. Het instrumentenpaneel, het stuur, de stoelen en de versnellingspook kennen we allemaal uit het compacte model van de Duitse General Motors-dochter. Voor de motoren gaat hetzelfde op. De 1,4-liter doet ook precies wat we van hem gewend zijn, zonder veel aandacht op zich te vestigen, brengt en houdt hij de 1.235 kg wegende Twin Top in beweging. Sportiever – in ieder geval wat prestaties betreft - is de versie met 1,8-liter viercilinder waarmee de nieuwe Tigra ook geleverd kan worden. De 1,8-liter machine – exacte inhoud 1.796 cc – is goed voor een vermogen van 92 kW/125 pk bij 6.000 toren en een koppel van 165 newtonmeter bij 4.600 krukasomwentelingen per minuut. Hij geeft de Twin Top een topsnelheid van 204 en laat hem in 9,4 s vanuit stilstand naar honderd optrekken. Deze machine zorgt voor meer 'bite' en maakt het rijden met de Twin Top beslist nog wat leuker.

'Targa' dakstijlen

De Opel Tigra Twin Top wordt leverbaar in drie uitrustingsvarianten: de 'Enjoy', 'Sport' en 'Cosmo'. De 'Enjoy' met 'basisuitrusting' is al voorzien van: elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een verlaagd onderstel, 3D-koplampen, ABS, airbags voor bestuurder en bijrijder, twee zijairbags, sportstoelen en een radio CD/MP3-speler. Voor de 'Sport' komen daar zilverkleurige achterste – 'Targa' dakstijlen bij, lichtmetalen tienspaaks 16 inchwielen, chroomaccenten op de handrem en de versnellinspook, aluminium sportpedalen en een met leer bekleed stuur. Als 'Cosmo' heeft de Tigra Twin Top weer dezelfde uitrusting als de 'Enjoy', maar nu aangevuld met – opnieuw – de zilverkleurige 'Targa' dakstijlen, 16 inch lichtmetalen wielen met elf spaken, gedeeltelijk in leder uitgevoerde bekleding, in zilver en mat chroom uitgevoerde accenten in het interieur en – alweer – een met leer bekleed stuurwiel.

Frans fabrikaat

Wie had dat gedacht? De Opel Tigra Twin top wordt gebouwd in Franrijk, en wel door het carrosseriebedrijf Heuliez dat al sinds 1920 bestaat. Hoewel, zo vreemd is het bij nader inzien nu ook weer niet. Heuliez heeft veel gedaan in opdracht van Citroën dat samen met Peugeot onderdeel is van PSA. En het metalen coupé-cabriolet dak van de succesvolle Peugeot 206 CC komt van Heuliez. Geen wonder dat Opel voor de Tigra Twin Top – immers een rechtstreekse concurrent van de 206 CC – contact met dit bedrijf zocht. Heuliez levert niet alleen het wegvouwbare dak, maar bouwt zelfs de hele carrosserie van de nieuwe Tigra. Er lopen nu al 200 Twin Tops per dag van de band. Vanaf 1 oktober is de Tigra Twin Top leverbaar, maar je kunt hem nu al bestellen.