Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasion Test
Tijd voor vitamine D
Vergeet het SUVirus wanneer je op zoek bent naar een ruime (gezins)auto en gun jezelf een gezonde dosis vitamine D. In dit segment tref je bijvoorbeeld de Opel Insignia Sports Tourer en Renault Talisman Estate. Van alles meer: lengte, ruimte, rijcomfort en verhoudingsgewijs ook nog eens voordeliger in aanschaf en gebruik dan een SUV.
De trend naar hoger zitten werd al in de jaren 90 ingezet toen de compacte MPV zijn intrede deed, met de Renault Mégane Scénic als trend setter. Niet lang daarna kwamen de SUV’s en crossovers. Deze ontwikkelingen hebben het autolandschap sterk veranderd en met name het D-segment is daardoor de laatste jaren behoorlijk in volume gedaald. Ooit was het dé uitgelezen auto voor werk en gezin. Volop comfort voor de zakelijke kilometers, ruim genoeg voor de weekend trips en vakanties. Het maakte modellen als de Volkswagen Passat Variant, Ford Mondeo Wagon en Renault Laguna Estate tot verkooptoppers en na hun leaseperiode tot gewilde occasions, want voor soms minder dan de helft van de nieuwprijs heb je een representatieve, compleet uitgeruste grote auto van een generatie die meer dan eens na drie of vier jaar nog steeds nieuw in de showroom staat.
Waar dat voorheen heel vaak diesels waren, kom je nu juist vaker een versie met benzinemotor tegen en bij sommige merken zelfs een (plug-in) hybride. Die zijn voor de particulier interessant, hoewel een gebruikte zelfontsteker pas bij een jaarkilometrage vanaf zo’n 20.000 kilometer lucratief begint te worden, zeker als je de lagere aanschafprijs meeneemt in je calculaties. Maar ook als het geen diesel is, hoef je de hoofdprijs niet te betalen, zo bewijzen deze twee testauto’s. Zo is de Insignia relatief voordelig omdat hij voor een auto van zijn leeftijd al aardig wat kilometers op de klok heeft en deze Opel is domweg minder courant dan een Passat. Ook de handgeschakelde transmissie spreekt niet in zijn voordeel. Die automaat heeft de Talisman wel en in combinatie met zijn hogere leeftijd is de Renault slechts € 2.500 goedkoper. De grote vraag is: welke van dit duo is de beste koop?
BIJNA VIJF METER LANG
Wat is die Insignia Sports Tourer een grote auto! Met zijn lengte van nét geen vijf meter overtreft deze grootste Opel de nieuwe BMW 5-serie en hij is ruim vijftig centimeter langer dan de Grandland X. In zijn huidige vorm is de Insignia sinds 2017 op de markt en in 2020 kreeg hij een milde facelift. Er ligt altijd een viercilinder turbomotor onder de kap, in inhoud variërend van 1,5 tot 2,0 liter, in vermogen van 140 tot 260 pk en als diesel van 122 tot 210 pk. De krachtigste motoren zijn ook in combinatie met vierwielaandrijving leverbaar. Er is een hatchback (Grand Sport) of stationwagon, die er ook als opgeruigde Country Tourer is. De buitenmaten scheppen de nodige ver wachtingen op het vlak van rijcomfort en binnenruimte. Om met dat laatste te beginnen: die is er in ruim voldoende mate, zowel voorals achterin. Rijden er lange pubers mee, dan heb je hieraan een ideale auto. Alleen een Skoda Superb biedt meer ruimte op de achterbank. En in de kofferbak, want met een inhoud van 532 liter moet hij in de Tsjech (660 liter) zijn meerdere erkennen. Ook de Talisman troeft op dit onderdeel zijn Duitse concurrent af.
De koets van de Insignia oogt gestrekt en heeft op de flank een speels lijnenspel in de portieren om het geheel niet al te saai te maken. Leuk detail is de zilverkleurige daklijn die via de C-stijl optisch doorloopt in de achterlichten. Het interieur kenmerkt zich door veel zwart en grijs, steekt goed in elkaar en met name voor het dasboard zijn mooie, zachte materialen gebruikt, maar op veel plekken ook minder fraaie harde kunststof. Het instrumentarium is conventioneel van opzet en typerend voor veel modellen van Opel. Voor de verwende rijder ontbreken twee zaken: automatische transmissie en automatische klimaatregeling. Verder is alles aan boord. Helaas zijn er geen AGR-zetels, ook al biedt het standaard meubilair eveneens een bovengemiddeld goede, stevige zit.
De testauto heeft de 1,5-liter motor met 165 pk en dat is in principe voldoende. Waar bij sommige turbo motoren het maximumkoppel al bij 1.500 toeren vrijkomt, heeft die van de Opel echter iets meer tijd nodig en dat komt de levendigheid en gasrespons niet ten goede. Bij 80 km/h kun je prima in de zesde versnelling rijden, maar voor een vlotte acceleratie moet je naar de pook grijpen en een tandje terugschakelen. Zou je een automaat hebben, dan ervaar je dat gemis aan instant trekkracht minder sterk. Desalniettemin is de Insignia met deze krachtbron goed bedeeld. De wielbasis is met 2,83 meter ook riant en dat werpt zijn vruchten af als het gaat om comfort.
Opel is er goed in geslaagd om de Insignia niet alleen tot een prettig sturende auto te maken, zijn veergedrag is mooi rustig, ook bij lage snelheden op slecht wegdek. Rijdynamiek is er in voldoende mate; hij maakt geen logge indruk. Het is een fijne reisauto die ook lekker bochtenwerk niet schuwt.
GEEN FRANS COMFORT
De Talisman, in 2015 geïntroduceerd en verkrijgbaar als sedan en Estate, is trouwens ook geen kleintje en met zijn lengte van 4,87 m is hij groter dan zijn voorganger Laguna. De middenklasser overtreft zelfs de voor zijn tijd grote Safrane met exact tien centimeter. Met de Talisman probeert Renault twee segmenten af te dekken. De Laguna, ooit een ware verkooptopper, verspeelde al zijn credits door de werkelijk belabberde kwaliteit van de lichting 2001-2005. In 2007 verscheen voor het laatst een compleet nieuwe Laguna en dat was meteen ook de beste, maar het leed was al geschied, met slechte verkoopresultaten als gevolg. Waren het er in 2002 nog 13.500, in 2010 nog slechts 1.500, een nieuw model ten spijt. De Talisman verging het niet veel anders, met nog geen tweeduizend exemplaren in 2017. Net als bij de Insignia komen we alleen maar turbomotoren tegen, van een 1,3(sinds 2018, tegelijk met de facelift) tot een 2,0-liter, van 140 tot 225 pk.
Afgezien van die 1,3 zijn alle benzinemotoren gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De bekende dCi is er van 1.5 tot 2.0, met vermogens van 110 tot 200 pk. Vierwielaandrijving is er niet bij, maar er zijn wel versies met vierwielbesturing. In dat geval heeft de brandstoftank een inhoud van slechts 47 liter. Het design van de Talisman volgt dat van de Clio uit 2013 en is deels van de hand van Laurens van den Acker, de Nederlander die Renault een nieuw gezicht gaf. Aan de vooren achterkant is flink gespeeld met licht en dat geeft deze auto vooral in het donker een geheel eigen aanblik. Het front is breed en imposant en van opzij gezien valt vooral de welving in het achterspatbord op. Alles bij elkaar een stijlvolle verschijning.
Het interieur oogt frivoler dan dat van de Opel en doet zonder meer hoogwaardig aan. Mooie materialen, goede ergonomie en alle panelen sluiten netjes op elkaar aan. De uitvoering Zen heeft niet het grote, rechtopstaande beeldscherm dat de luxere versies wel hebben. Toch volstaat het formaat in de testauto prima en biedt het alle benodigde informatie. De klimaat regeling gaat met behulp van twee grote draaiknoppen en een aantal drukknopjes. Het infotainmentsysteem is gemakkelijk te bedienen met een grote draai-drukknop, met daaromheen nog een paar knoppen voor directe toegang tot bepaalde menu’s. Het centrale deel van het instrumentarium is digitaal en je kunt het zelf configureren. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen tussen een grote toerenteller of een analoge snelheidsmeter.
Typisch Frans rijcomfort hoef je in deze grote Renault niet te verwachten. Na een rit met de Insignia doet de vering stugger aan en het ontbreekt op dat vlak aan raffinement. De besturing voelt daarbij enigszins kunstmatig aan, je voelt niet echt een connectie met de auto. Ook de aandrijf lijn is niet meteen reden tot feestvreugde. Dat ligt vooral aan de transmissie, die meer dan eens schokkerig en nerveus werkt. Het is een automaat met dubbele koppeling, maar snel is hij allerminst. Of hij is juist weer te enthousiast en dat levert wielspin op tijdens accelereren in korte bochten. Ondanks het lagere vermogen mag de Talisman het meeste trekken van deze twee: maar liefst 1.850 kg kan er aan de trekhaak.
AUTOMAAT IS EEN MUST
Een beetje luxe en veiligheid mag je wel verwachten in zakelijke kilometervreters als deze. De Opel staat op 17-inch wielen, kan automatisch fileparkeren en waarschuwt als je te dicht op je voorligger rijdt of wanneer je ongewenst uit de rijstrook gaat. Daarnaast beschikt hij over een noodrem systeem, dat in de bebouwde kom een oogje in het zeil houdt en zo nodig remt. In het donker schakelt het grootlicht automatisch in en uit. Helaas is de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar. Het infotainmentsysteem is geschikt voor Apple CarPlay en Android Auto en heeft ook navigatie. Mooi meegenomen is de trekhaak; dat scheelt je toch al snel zo’n ! 800. De Talisman heeft een streepje voor dankzij de automatische transmissie, ook al is het niet de fijnste in zijn soort. Toch is die voorziening bijna een must in dit segment en je ziet dan ook dat auto’s met een handgeschakelde transmissie voordeliger zijn. Qua assistentiesystemen moet de Renault in de Opel zijn meerdere erkennen.
Daar stelt hij zaken als keyless entry, automatische klimaatregeling en zelfs stoelen met massagefunctie tegenover. De wielen zijn een maatje kleiner en 16 inch is wel echt het minimum voor dit type auto. Hoewel de banden een relatief hoge wang hebben, is er niet meer comfort. De geluidskwaliteit van de speakers valt in beide auto’s absoluut niet tegen en is via het audio menu redelijk goed op je eigen voorkeur af te stemmen. Kortom, het totaalpakket maakt dit tot fijne reisauto’s met lekker veel ruimte voor het gezin.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Wat een fijne klasse is dit om in te winkelen en om in te rijden! Veel auto voor je geld en vooral veel ruimte. Tijdens het rijden en later tijdens de puntentelling toonde de Opel zich als de betere keus. Hij is ruimer, rijdt prettiger en biedt wat meer veiligheidssystemen. Nu nog een automaat en het zou de perfecte reisgenoot zijn.