Peugeot 508 vs. Opel Insignia - Vergelijkende test
Grande routière versus grosser fahrer
92 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Veel grote, luxueuze reiswagens hebben de afgelopen jaren het veld moeten ruimen ten gunste van compacte middenklassers. Maar sommige merken houden moedig stand. Peugeot bijvoorbeeld; met de nieuwe 508 moet het weer een feest worden om urenlang over de autoroute te zoeven. Of voel je je dan toch lekkerder in een Opel?
Grote Franse reiswagens waren lang geleden een begrip, maar naarmate de jaren vorderden, raakten ze enigszins in de vergetelheid. De Citroëns CX en XM, de Renaults 25 en Safrane en de Peugeots 604 en 605 ... allemaal iconen die we tegenwoordig vooral nog in oude Franse films terugzien. Deze grandes routières waren niet alleen groot, comfortabel en luxueus, maar hadden ook een onderscheidend uiterlijk. Alleen dat was voor de liefhebbers al voldoende reden om te kiezen voor zo’n brok Frans nationalisme, in Frankrijk én daarbuiten. De limousines moesten echter een maatje kleiner worden om in de smaak te blijven vallen van een groot publiek. Peugeot introduceerde de eerste 508 in 2010 als een soort tussenmodel, omdat hij tegelijkertijd de 407 en 607 opvolgde. Achteraf bezien kunnen we niet anders concluderen dan dat dit geen geslaagde opzet was.
Wellicht is het om die reden dat de nieuwe generatie 508, tegen de stroming in, kleiner is dan zijn voorganger. Daardoor neigt hij meer naar het D-segment. Dat is overigens geen garantie voor succes, want ook voor dit segment is de belangstelling de afgelopen jaren aardig tanende. Des te meer reden heeft Peugeot om er iets bijzonders van te maken en dat, zo moet je de Fransen na geven, hebben ze zeker gedaan. De 508 is een auto waar je een enorme bak aandacht mee trekt. Mensen kijken om, stoppen en lopen er omheen. De smalle, rookglazen balk over de gehele achtersteven heeft iets van de nineties, maar het zijaanzicht met zijn lage, vloeiende bouw en gedrongen, stijlloze raampartij maken van de 508 vooral een rasechte vijfdeurs coupé. Aan de voorkant zijn het vooral veel horizontale lijnen, bruut onderbroken door de dominante, afhangende ‘snorharen’ (leddag rijverlichting), die de nieuwe 508 onmogelijk inwisselbaar kunnen maken.
Leuk detail op dat front is de combinatie van de leeuw in de grille en de aanduiding 508 daarboven op de motorkap. Kenners van klassieke Peugeots herkennen daarin de 504. Een mooie verwijzing naar een grande routière van weleer.
ALLEMANSVRIEND
Niets dan lof dus voor het uiterlijk van de nieuwe Peugeot 508, maar dat wil niet zeggen dat de Opel Insignia een domper is. Rond de eeuwwisseling moest Opel uit zijn slaap van saaiheid worden geschud. Degenen die dat destijds deden, hadden waarschijnlijk niet kunnen bevroeden wat voor auto er anno 2019 als verre nazaat van de Vectra op de prijslijst zou staan.
Net als Peugeot heeft Opel zijn best gedaan om een sportieve, coupé-achtige koets te ontwerpen. Zo laag en rank als de 508 is de Insignia Grand Sport niet, maar dat heeft een reden, zoals we straks zullen zien. Op detailniveau is de Insignia minder bijzonder dan de 508 en daarom is het ook wat meer een allemansvriend. Dat geldt eveneens voor het interieur. Saai is het zeker niet, maar een mate van zakelijkheid is niettemin in ere gehouden. Opvallend zijn de afwerking en de kwaliteit van de materialen. Minder opvallend, maar minstens zo belangrijk zijn de intuïtieve opbouw en de ergonomie.
Dit is zo’n auto die je bedient alsof je hem al jaren hebt. Jammer alleen dat de pook zo’n ouderwetse knots is. De knoppen aan het stuur zijn klein en zitten te dicht op elkaar. Bijzonder is dat de stuurverwarming de centrale knop van de cruisecontrol is. Erg sterk in de Insignia is het ruimtelijke gevoel. Voorin heb je plek zat, achterin zelfs meer dan dat. Dat is des te opmerkelijker wanneer je bedenkt dat je in auto’s met het profiel van de Insignia meestal flink moet inschikken met je hoofd. Zo niet in deze Opel; passagiers achterin hebben bovendien de beschikking over twee usb-aansluitingen en in deze uitvoering zelfs stoelverwarming.
KLEINE WERELD
De overstap van de Insignia naar de 508 is als het betreden van een andere wereld. Om te beginnen een kleinere wereld; waar je in de Opel amper tot niet lijkt te merken dat je in een coupé-achtige zit, is dat in de 508 van meet af aan evident. De auto om je heen voelt wat kleiner aan en is dat ook. Voorin is met name de hoofdruimte onder de maat; achterin is die juist prima. Dat is bereikt door de bank ver naar voren te plaatsen. Want terwijl ook de kofferruimte netjes is, is de beenruimte achterin echt veel te krap voor een auto in dit segment en zelfs een klasse lager. Een familietrekje: ook de 308 behoort daar tot de krapste modellen in zijn klasse.
Terug naar voren springt verder in het oog dat Peugeot hardnekkig vasthoudt aan de typische i-Cockpit. Het opvallend kleine stuurwiel dient zo ongeveer tussen de dijen te worden gelegd, wil je de klokken kunnen zien. En die wil je zien, want de 508 heeft een volledig digitaal klokkencluster. De ontwerper daarvan verdient wat ons betreft een prijs. Als bestuurder kies je uit een aantal configuraties en die zijn niet alleen stuk voor stuk pareltjes om te zien, de overgangen lijken ook zo uit de ateliers van Pixar Studios te komen.
En als we toch prijzen staan uit te delen, kijk eens naar die pook, dat generfde materiaal op dashboard en middentunnel, het gestikte leer en als absolute top die aluminium knoppen onder het infotainmentscherm, die doen denken aan de registers van een orgel. Ze zijn niet alleen mooi, maar ook buitengewoon nuttig. Het display zelf is allesbehalve overzichtelijk en bovendien nogal traag, waardoor de bediening op zijn zachtst gezegd niet echt lekker gaat. Ook hier achterin twee usb-punten. Ook voorin kun je twee apparaten aansluiten, die in het half achter de middentunnel verborgen vak kunnen worden weggelegd. Het zicht rondom is door de gedrongen raampartij in de 508 wat minder dan in de Insignia; de keerzijde van een prachtige vorm geving.
GEWICHTSVERLIES
Bij de generatiewissel van de Opel Insignia was vooral gewichtsverlies een belangrijk thema. Het resultaat daarvan merk je tijdens het rijden. De Insignia voelt lichter aan dan hij is, het is zelfs een opvallend fijn sturende auto geworden. Heel sportief is hij zeker niet, maar op het gebied van comfort gooit hij hoge ogen zonder het belang van een zekere scherpte uit het oog te verliezen. De neus reageert onmiddellijk en precies op bewegingen van het stuur.
Als het hard gaat, beginnen de voorwielen uiteindelijk wat eerder naar buiten te schuiven dan die van de Peugeot. Daar moeten we wel de kanttekening bij plaatsen dat de Insignia op winterbanden staat. De automaat van de Opel moet het met twee verzetten minder stellen dan die van de Peugeot, maar dankzij een wat vlakkere koppelkromme mis je die niet of nauwelijks. De Insignia schakelt zelfs bij flink door rijden wat minder dan de 508. Als het aankomt op ‘klassiek Frans comfort’, mocht dat tenminste nog bestaan, dan kan de Insignia zich prima meten met zijn westerburen.
VEEL SCHAKELEN
Zijn looks maken dat onze verwachtingen van de Peugeot 508 hoog gespannen zijn voor wat betreft het rijden. Maakt de auto dat waar? Beslist. Zeker onze nieuwe duurtester, want dat is een GT. Dat betekent onder meer grote, lage banden (die op onze auto ook nog eens zijn gegroeid en geplet van 18naar 19-inch) in combinatie met een sportonderstel. Dat samenspel is al voldoende om er voor te zorgen dat de 508 heerlijk neutraal en koersvast door de bochten gaat. Daarbij kun je het onderstel een heel eind tarten voordat de voorkant begint te schuiven. De besturing ligt mooi in lijn met dit karakter. Het geeft genoeg feedback en het kleine, sportieve stuurwiel draagt sterk bij aan dat gevoel.
Terwijl de voortrein in bochtenwerk behoorlijk direct naar de bestuurder luistert, is het op snelheid rechtdoor juist tamelijk afstandelijk – soms in te sterke mate. Het mooie van dat alles is dat het comfort er niet onder lijdt. Dat geldt tijdens lange ritten op goed onderhouden snelwegen, maar zelfs op minder mooi asfalt ervaar je ruim voldoende rust en zachtheid aan boord.
225 pk uit een 1,6-literblok is vrij fors en dat merk je aan de koppelen vermogensgrafiek van deze motor. De topgebieden zijn vrij smal en met name in het lagere toerenbereik komt de motor minder goed uit de verf. Gelukkig is de nieuwe achttraps automaat daarop goed voorbereid; het betekent wel dat de aandrijflijn nogal veel schakelt op momenten dat je flink op het gas trapt.
De geteste Insignia is uitgerust als Exclusive en dan heeft hij standaard een elektrisch bedienbare achterklep met voetsensor, IntelliLux ledmatrixverlichting, rear cross traffic alert, lichtmetalen 18-inch wielen, leren bekleding, vier verwarmde zitplaatsen, verlichte instaplijsten, automatisch inparkeren, head-up display en rijbaanwisselhulp. Extra op onze auto: metallic lak, OPC Sportline Interior Pack (stuurverwarming, sportstuur, aluminium pedalen en zwarte hemelbekleding), Comfort+-pakket (onder meer achteruitrijcamera, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massage en geheugen), een wegklap bare trekhaak en nog wat uiterlijke opsmuk. Totaal: € 49.919.
Onze duurtest Peugeot 508 is een GT en heeft standaard full-ledkoplampen, actieve rijbaanhulp, zwarte hemelbekleding, aluminium pedalen, alcantara bekleding, adaptief onderstel en sfeerverlichting. Deze uitvoering is exclusief verbonden aan de 225 pk PureTech-motor en kost in deze combinatie € 54.890. Onze testauto heeft een parkeerpakket met automatische inparkeerfunctie, een glazen panoramadak, 19-inch wielen, elektrische achterklepbediening en metallic lak. Tel je dat bij de prijs op, dan weet je dat onze 508 € 58.690 kost.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De nieuwe Peugeot 508 is een auto die op veel punten je hart weet te stelen. Hij ziet er geweldig uit, heeft een prachtig interieur en onderscheidt zich van al het andere in zijn klasse. Maar wanneer je naar je verstand luistert, blijkt dat de Opel Insignia op minstens zo veel punten de betere auto van deze twee is. Hij is in de exploitatie net wat goedkoper, aanzienlijk ruimer, rijdt ook wat verfijnder en is in de bediening een stuk intuïtiever. Ruim voldoende sterke punten om de Insignia tot winnaar van deze test uit te roepen.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Insignia 165pk Turbo Executive | 1ste eigenaar | LEER | Camera | Dodehoekdetectie | AUTOMAAT | Navigatie | Stoelverwarming
- 2020
- 34.589 km

Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Exclusive Automaat | Navi / Leder / Stoelverwarming
- 2018
- 106.982 km
![Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo OPC Bussiness Executive [ Navi Leder Stoelverwarming ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57659749/0-e8b018dbfb8f87996587b8301b22cd26.jpg)
Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo OPC Bussiness Executive [ Navi Leder Stoelverwarming ]
- 2020
- 37.527 km
Lezersreacties (92) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.