Test: Opel Crossland

Neuswissel

42 reacties

Video
AutoWeek 49 2020
AutoWeek 49 2020

Je leest het in AutoWeek 49 2020

In 2016 diende een gefacelifte Opel Mokka met een nieuwe neus én de toevoeging ‘X’ als een soort voorbode van de nog te onthullen Crossland X. In 2020 is het juist de Crossland die gefacelift wordt. De Mokka dient opnieuw als voorbeeld en de X wordt ook hier aan de wilgen gehangen.

De eerste Mokka was nog een echt General Motors-product. Onder de naam Mokka X verscheen in 2016 een stevig vernieuwde variant, die terugkijkend als twee druppels water leek op de latere Crossland X. Die auto was de vrucht van de samenwerking met het Franse PSA die al vóór de overname van Opel door dat concern plaatsvond. Het model leunde daarom al in 2017 volledig op Franse techniek. Inmiddels geldt dat ook voor de Mokka, waarvan recentelijk een volledig nieuwe en X-loze variant verscheen. Dat buitengewoon hip bedoelde model introduceert Opels nieuwe familiegezicht, waarbij de ‘Opel Vizor’ als centraal element fungeert. Die zwarte baan tussen de koplampen is ook het opvallendste nieuws bij de nieuwe Crossland, die het nu net als de Mokka zonder de toevoeging ‘X’ moet doen. Het nieuwe ‘vizier’ lijkt een grille, maar is dat niet. De eigenlijke luchtinlaat verschuift naar de bumper, die daardoor een stukje brutaler oogt. Aan de koplampen zelf verandert opvallend genoeg niets, al krijgen meer uitvoeringen nu ledverlichting mee. Aan de achterzijde voorziet Opel in nieuw ingedeelde, donkere lichtunits. Wie het optionele zwarte dak bestelt, krijgt ook een zwarte baan die de achterlichten met elkaar verbindt. De typeaanduiding ‘Crossland’ staat nu in het midden van de klep, ook naar voorbeeld van de Mokka.

Op papier zijn die Mokka en Crossland regelrechte concurrenten van elkaar, maar volgens Opel is de Crossland veel meer gericht op praktisch gebruiksgemak. Inderdaad is de bagageruimte ronduit fors. Er past minimaal 410 liter aan bagage achter de achterbank; schuif de bank 15 cm naar voren en die waarde wordt 520 liter. Achterin zitten is dan wel bijna onmogelijk. In de normale positie is de achterbank voor volwassenen goed bruikbaar. Ook de zitpositie voorin is prettig. Hier voelt de Crossland wat smalletjes aan, maar er heerst dankzij het opvallend diepe dashboard toch een luchtige, ruimtelijke sfeer. Het dashboard zelf is ongewijzigd overgenomen uit de Crossland X. Dat betekent dat het strakke Pure Panel-dashboard uit de Mokka nog even aan dit model voorbijgaat, maar verder is er weinig mis met dit interieur. Afwerking en materiaalgebruik zijn keurig voor elkaar en dat geldt ook voor de weinig opzienbarende vormgeving. Op de toevoeging van een draadloze telefoonlader na is er ook op technisch vlak niets veranderd. De auto beschikt dus nog gewoon over een analoog instrumentarium, al is daar eigenlijk niets mis mee. Het centrale touchscreen werkt redelijk, maar PSA’s menustructuren en de ietwat tegenvallende reactiesnelheid laten wel ruimte voor verbetering.

Rubberig

Ook op motorengebied blijft veel bij het oude, al kan de dieselkoper zich verheugen op een nieuwe 1.5. Benzinerijders behouden de keuze uit een 1.2-driecilinder met 83, 110 of 130 pk, waarbij de twee laatstgenoemde zijn voorzien van een turbo. Alleen de sterkste versie is met een automaat leverbaar. Hoewel er aan de specificaties niets verandert, is Opel er wel in geslaagd om de CO2-uitstoot wat terug te dringen.

Wij rijden met de 110 pk sterke variant, die uitstekend voldoet voor de nieuwe Crossland. De motor heeft een beschaafd karakter en zijn maximum koppel is vrijwel direct beschikbaar, zodat er in elke versnelling genoeg kracht voorhanden is. Dat gemakkelijke en vergevingsgezinde karakter gaat ook op voor de rest van het rijgedrag. Opel heeft het onderstel op een aantal punten verbeterd, waarvan vooral de rechtuitstabiliteit en het rijcomfort moesten profiteren. Dat betekent niet dat de Crossland veel weker is dan voorheen, maar inderdaad voelt de auto lekker vol- wassen aan. Oneffenheden worden zonder bijgeluiden verwerkt, waarna de beweging weer snel uit de koets wordt verdrongen. De besturing is voorspelbaar en trefzeker, met voldoende gevoel. Het schakelen gaat licht genoeg, maar ook wat rubberig en met te lange slagen. Een automaat is dus zeker welkom, maar omdat je dan verplicht bent om ook de 130 pk-motor te nemen, betekent automatisch schakelen een extra investering van maar liefst € 3.700.

De vanafprijs van de Crossland ligt met € 21.999 precies € 1.000 hoger dan voorheen. In de praktijk is 25 mille een realistischer uitgangspunt, want dat is wat het wordt als je meer uitrusting of meer dan 83 pk wilt. Bij de Crossland X bleek de luxe Elegance het populairst. Dat zegt wat, want met 15.000 verkochte exemplaren is de compacte SUV na de Corsa de populairste Opel. Daar gaat het verdwijnen van een X vast niets aan veranderen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Opel Crossland
Opel Crossland (2020)Opel CrosslandOpel CrosslandOpel CrosslandOpel Crossland

  • +Volwassen rijgedrag
  • +Ruimteaanbod
  • -Infotainment kan beter
  • -Automaat peperduur

Signalement

Merk Opel
Model Crossland 1.2 Turbo 110pk Elegance
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.650

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 205 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.217 mm / 1.825 mm / 1.605 mm
Wielbasis 2.604 mm
Massa leeg 1.154 kg
Laadvermogen 616 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 840 kg / 600 kg
Banden195/60R16Prijzen
Topsnelheid 187 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 131 g/km

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (42) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum