Test: Opel Crossland
Neuswissel
42 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In 2016 diende een gefacelifte Opel Mokka met een nieuwe neus én de toevoeging ‘X’ als een soort voorbode van de nog te onthullen Crossland X. In 2020 is het juist de Crossland die gefacelift wordt. De Mokka dient opnieuw als voorbeeld en de X wordt ook hier aan de wilgen gehangen.
De eerste Mokka was nog een echt General Motors-product. Onder de naam Mokka X verscheen in 2016 een stevig vernieuwde variant, die terugkijkend als twee druppels water leek op de latere Crossland X. Die auto was de vrucht van de samenwerking met het Franse PSA die al vóór de overname van Opel door dat concern plaatsvond. Het model leunde daarom al in 2017 volledig op Franse techniek. Inmiddels geldt dat ook voor de Mokka, waarvan recentelijk een volledig nieuwe en X-loze variant verscheen. Dat buitengewoon hip bedoelde model introduceert Opels nieuwe familiegezicht, waarbij de ‘Opel Vizor’ als centraal element fungeert. Die zwarte baan tussen de koplampen is ook het opvallendste nieuws bij de nieuwe Crossland, die het nu net als de Mokka zonder de toevoeging ‘X’ moet doen. Het nieuwe ‘vizier’ lijkt een grille, maar is dat niet. De eigenlijke luchtinlaat verschuift naar de bumper, die daardoor een stukje brutaler oogt. Aan de koplampen zelf verandert opvallend genoeg niets, al krijgen meer uitvoeringen nu ledverlichting mee. Aan de achterzijde voorziet Opel in nieuw ingedeelde, donkere lichtunits. Wie het optionele zwarte dak bestelt, krijgt ook een zwarte baan die de achterlichten met elkaar verbindt. De typeaanduiding ‘Crossland’ staat nu in het midden van de klep, ook naar voorbeeld van de Mokka.
Op papier zijn die Mokka en Crossland regelrechte concurrenten van elkaar, maar volgens Opel is de Crossland veel meer gericht op praktisch gebruiksgemak. Inderdaad is de bagageruimte ronduit fors. Er past minimaal 410 liter aan bagage achter de achterbank; schuif de bank 15 cm naar voren en die waarde wordt 520 liter. Achterin zitten is dan wel bijna onmogelijk. In de normale positie is de achterbank voor volwassenen goed bruikbaar. Ook de zitpositie voorin is prettig. Hier voelt de Crossland wat smalletjes aan, maar er heerst dankzij het opvallend diepe dashboard toch een luchtige, ruimtelijke sfeer. Het dashboard zelf is ongewijzigd overgenomen uit de Crossland X. Dat betekent dat het strakke Pure Panel-dashboard uit de Mokka nog even aan dit model voorbijgaat, maar verder is er weinig mis met dit interieur. Afwerking en materiaalgebruik zijn keurig voor elkaar en dat geldt ook voor de weinig opzienbarende vormgeving. Op de toevoeging van een draadloze telefoonlader na is er ook op technisch vlak niets veranderd. De auto beschikt dus nog gewoon over een analoog instrumentarium, al is daar eigenlijk niets mis mee. Het centrale touchscreen werkt redelijk, maar PSA’s menustructuren en de ietwat tegenvallende reactiesnelheid laten wel ruimte voor verbetering.
Rubberig
Ook op motorengebied blijft veel bij het oude, al kan de dieselkoper zich verheugen op een nieuwe 1.5. Benzinerijders behouden de keuze uit een 1.2-driecilinder met 83, 110 of 130 pk, waarbij de twee laatstgenoemde zijn voorzien van een turbo. Alleen de sterkste versie is met een automaat leverbaar. Hoewel er aan de specificaties niets verandert, is Opel er wel in geslaagd om de CO2-uitstoot wat terug te dringen.
Wij rijden met de 110 pk sterke variant, die uitstekend voldoet voor de nieuwe Crossland. De motor heeft een beschaafd karakter en zijn maximum koppel is vrijwel direct beschikbaar, zodat er in elke versnelling genoeg kracht voorhanden is. Dat gemakkelijke en vergevingsgezinde karakter gaat ook op voor de rest van het rijgedrag. Opel heeft het onderstel op een aantal punten verbeterd, waarvan vooral de rechtuitstabiliteit en het rijcomfort moesten profiteren. Dat betekent niet dat de Crossland veel weker is dan voorheen, maar inderdaad voelt de auto lekker vol- wassen aan. Oneffenheden worden zonder bijgeluiden verwerkt, waarna de beweging weer snel uit de koets wordt verdrongen. De besturing is voorspelbaar en trefzeker, met voldoende gevoel. Het schakelen gaat licht genoeg, maar ook wat rubberig en met te lange slagen. Een automaat is dus zeker welkom, maar omdat je dan verplicht bent om ook de 130 pk-motor te nemen, betekent automatisch schakelen een extra investering van maar liefst € 3.700.
De vanafprijs van de Crossland ligt met € 21.999 precies € 1.000 hoger dan voorheen. In de praktijk is 25 mille een realistischer uitgangspunt, want dat is wat het wordt als je meer uitrusting of meer dan 83 pk wilt. Bij de Crossland X bleek de luxe Elegance het populairst. Dat zegt wat, want met 15.000 verkochte exemplaren is de compacte SUV na de Corsa de populairste Opel. Daar gaat het verdwijnen van een X vast niets aan veranderen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Volwassen rijgedrag
- +Ruimteaanbod
- -Infotainment kan beter
- -Automaat peperduur
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Crossland 1.2 Turbo 110pk Elegance |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.650 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.217 mm / 1.825 mm / 1.605 mm |
Wielbasis | 2.604 mm |
Massa leeg | 1.154 kg |
Laadvermogen | 616 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 840 kg / 600 kg |
Banden | 195/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 187 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 131 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Opel Crossland 1.2 Turbo 110pk Elegance | Navi | App Connect | Climate | Cruise | Camera | PDC | Winter Pakket
- 2024
- 20.060 km

Opel Crossland 1.2 Turbo 110pk Elegance | Navi | App Connect | Climate | Cruise | Camera | PDC | Winter Pakket
- 2024
- 23.911 km

Opel Crossland 1.2 Turbo 110pk Elegance | Navi | App Connect | Climate | Cruise | Camera | PDC | Winter Pakket
- 2024
- 14.364 km
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.