Opel Corsa OPC

Lest best?

Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPCOpel Corsa OPCOpel Corsa OPCOpel Corsa OPCOpel Corsa OPC
AutoWeek 13 2007
AutoWeek 13 2007

Je leest het in AutoWeek 13 2007

Opel's familie van snelle jongens is weer uitgebreid, nu met de Corsa OPC. Die kan zich met een vermogen van 192 pk meteen gaan scharen in de klasse van de GTI'tjes. In die klasse begint het trouwens aardig druk te worden. Is Opels kleinste OPC, afgezien van een berg vermogen, sportief genoeg om straks de concurrentiestrijd aan te gaan?

General Motors-baas Bob Lutz zei ons twee jaar geleden op de AutoRai: "Let op de nieuwe Corsa, dat wordt een stunner, een echte blikvanger." Hij had inderdaad niet overdreven, want de Corsa heeft er in zijn 25-jarig bestaan nog nooit zo goed uitgezien. Met zijn vloeiende lijnen oogt de vierde generatie duidelijk sportief en hij laat er bovendien geen twijfel over bestaan dat hij de kleine broer is van de Astra GTC.

Al snel lanceerde Opel van de Corsa ook de OPC-versie, de uitvoering die is ontwikkeld door de ingenieurs van het Opel Performance Center, dat sinds de oprichting in 1997 verantwoordelijk is voor de snelle versies van onder meer de Astra en de Zafira. Recenter zijn de OPC-versies van de twee Vectra-varianten en de Meriva op de wielen gezet en nu is het dus de beurt aan de Corsa.

Liefhebbers zullen al aardig kunnen inschatten wat we mogen verwachten van de Corsa OPC, die is uitgerust met dezelfde 1,6-liter viercilinder turbomotor als de Meriva OPC, die echter in ons land niet wordt geleverd. In de Corsa is het vermogen door een hogere turbodruk nog eens opgeschroefd van 180 naar 192 pk en bovendien heeft de Corsa-motor een overboostfunctie, waarbij door middel van het verhogen van de turbodruk van 0,9 naar 1,2 bar het maximumkoppel van 230 Nm tijdelijk (2 seconden) verhoogd wordt tot 266 Nm. Dit gebeurt in alle versnellingen als je vol gas geeft. Verder is het onderstel 15 mm verlaagd en zijn de veren en schokdempers speciaal afgesteld. Ook is de rolstijfheid met 25 procent verbeterd door de toepassing van een dikkere torsie-as.

De Corsa OPC is de laatste aanwinst in het segment van de compacte GTI-achtigen en gooit met zijn hoge vermogen en koppel op papier meteen hoge ogen als hij de strijd met zijn concurrenten moet aangaan. Hij heeft meer pk's dan de zojuist geïntroduceerde Peugeot 207 RC en de Mini Cooper S (beide met 175 pk), de Polo GTI Cup Edition (180 pk) of de Seat Ibiza Cupra (180 pk). Alleen de 197 pk sterke Renault Clio RS kan de Corsa op vermogen aftroeven.

De 1.203 kg zware Corsa OPC sprint in 7,2 seconden naar 100 km/h en volgens Opel doet hij de inhaalproef van 80-120 km/h in 6,7 tellen. De top ligt op 225 km/h.

Zulke cijfers scheppen hoge verwachtingen en in de bedoeling om ons te laten zien dat die terecht zijn, organiseerde Opel tijdens onze eerste kennismaking met de snelle Corsa een korte sessie op het Circuito Mallorca RennArena. Dat circuit is trouwens niet het eerste dat de Corsa onder de wielen krijgt, want hij is volgens Opel langdurig getest op de Nürburgring.

Vrienden

Zo reden wij over de baan in het kielzog van Manuel Reuter of Joachim Winkelhock, die beiden niet schroomden om hun Vectra's OPC flink de sporen te geven, zodat wij flink ons best konden doen om hen volgen.

De Corsa maakt op het circuit meteen vrienden met zijn heerlijk hoge koppel, dat tussen 1.900 en 5.800 tpm beschikbaar is. Maar ook met de stijve afstelling van het onderstel, dat geen gemene trekjes vertoont, maar stevig is en goed communiceert. Met ESP ingeschakeld is er weinig te merken van ingrijpende maatregelen: de traction control komt pas in als 't echt nodig is. Wanneer we na een paar rondjes het gevoel en vertrouwen hebben gekregen, wordt het tijd om het systeem op non-actief te stellen. Dan begint het kontje van de Corsa in de lange bocht onherroepelijk voor zichzelf, maar met nauwkeurige stuurbewegingen en dito behandeling van het gaspedaal is de kleine OPC goed op koers te houden. Als je de korte haarspeldbocht op dezelfde manier ingaat als mét ESP, mis je duidelijk tractie. Verder zou je tijdens snel schakelen ietsje meer precisie in de versnellingsbakbediening wensen én een korter pookje.

De circuitervaringen zorgen ervoor dat je op de openbare weg niet meer zo gespannen alles moet uitproberen wat de Corsa in huis heeft. Dan kun je genieten van zijn sportieve kwaliteiten, de stevige wegligging en zijn betrouwbare weggedrag. De motor laat zich daarbij nogal nadrukkelijk horen. Zo is hij bijvoorbeeld in de vierde versnelling met 4.000 tpm toch tamelijk rumoerig. Fijn is wel dat je in het normale verkeer niet alsmaar hoeft te schakelen. De net iets te lange eerste versnelling hoef je nauwelijks te gebruiken en je kunt je zelfs in 'vijf' en onder 2000 tpm je nog snel uit de voeten maken. De zesversnellingsbak is goed gespatieerd en met het hoge koppel en de overboostfunctie achter de hand mag je best wel eens lui zijn en in een hogere versnelling blijven dan je zou doen als je geen toerist zou zijn.

Onder alle omstandigheden geeft de progressief werkende stuurinrichting je voldoende gevoel, terwijl de uitstekend op hun taak berekende remmen met een grote mate van vanzelfsprekendheid hun werk doen.

Driehoekig

Wie de Corsa OPC ziet, weet meteen dat het een snelle versie is. Dat zie je aan zijn serieuze dakspoiler, de dikke en diep vallende bumperspoilers, de grote dorpelverbreders en aan de 18-inchwielen met 225/40R18-rubber. Maar ook aan de in het midden geplaatste driehoekige uitlaat, die deel uitmaakt van het in eerste instantie misschien minder opvallende driehoekige thema dat de ontwerpers op de Corsa hebben losgelaten. Je ziet het terug in de grille, in de buitenspiegels, de vorm van de knipperlichten opzij en ook aan tal van details in het interieur. "Ze hadden ook nog een driehoekig stuur kunnen maken…", opperde een vrolijke collega.

In de cockpit zien we een instrumentenpaneel met verchroomde randen en rode wijzers. Naar keuze zijn de ventilatieroosters zilverkleurig of blauw omrand en diezelfde optie bestaat ook voor de bekleding van het zitgedeelte en het midden van de rugleuning van de Recaro-sportstoelen. Verder heeft de Corsa OPC aluminium pedalen met driehoekige rubber noppen, maar is de voetensteun gewoon bekleed met tapijt.

Wat we missen, is een watertemperatuur- en oliedrukmeter in het instrumentenpaneel en dat is natuurlijk raar voor zo'n sportieve versie. We vroegen Volker Harth, de program engineer hoe dat nou mogelijk is. Na enige aarzeling gaf hij toe dat die zaken eigenlijk niet hadden mogen ontbreken, maar dat er simpelweg achter het paneel geen ruimte voor was omdat het instrumentenpaneel ongewijzigd uit de gewone Corsa is overgenomen.

Nog een klein minpuntje voor mensen die bij daglicht graag met verlichting rijden; in dat geval zijn de displays in het instrumentenpaneel en boven in de middenconsole zeer slecht afleesbaar.

Van de Corsa OPC, die vanaf mei bij de dealers staat en uiteraard ook op de AutoRai te vinden is, zijn er al 60 verkocht. Met een prijs van E 29.195 biedt hij een complete standaarduitrusting met onder meer automatische airco, zes airbags, cruise control, ESP, Recaro-stoelen, audiosysteem met cd-mp3-speler en Bluetooth, warmtewerende voorruit, regen- en lichtsensoren en bochtverlichting. Het uitgebreide DVD100-navigatiesysteem met geïntegreerde 6 cd-wisselaar en splitscreen kleurendisplay is een optie voor E 2.400, terwijl voor nappaleren bekleding met verwarmbare voorstoelen E 1.100 extra moet worden betaald.

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum