Opel Corsa OPC (2007)
Kleine brulboei
Het Opel Performance Center weet van wanten. De motor hadden ze al uit de Meriva OPC en met nog 12 pk's er bij paste die precies onder het kleine motorkapje van de nieuwe Corsa. Die daarmee de eerste Corsa werd met de letters OPC op zijn kont. En waar je bij de gekietelde Meriva en Zafira vraagtekens kunt zetten, daar heeft het Opel Performance Center met de Astra al getoond waartoe ongebreideld enthousiasme van (ex-)autosportmensen binnen een merk kan leiden.
Bij OPC kijken ze niet op een spoiler meer of minder. Daar is de Corsa OPC opnieuw een voorbeeld van. Kieuwen in de voor- en achterbumper, megavette 18-inchwielen, en een centrale driehoek in de diffuser achter die dienst doet als uitlaat. Alsof die luchtstroomgeleider aan de onderkant nog niet genoeg is, prijkt er ook nog een grote achterspoiler achterop. OPC op zijn best!
Spektakel, dat is wat we willen zien bij zo'n bravourebakkie. Tractiecontrole uit, het gaspedaal naar beneden en bij meer dan 3.000 toeren in één keer de koppeling
laten schieten. Bandengekerm is het resultaat, de aandrijfassen knallen er
bijna uit, maar de koppeling wordt zo wel ontzien. Het is de beste manier om zo hard mogelijk naar de 100 km/h te knallen. De motor van de Opel gaat bij overboost van 230 naar 260 Nm. Bij het klokken stelt de OPC wel wat teleur op de sprint van 0 naar 100 km/h, maar noch met de tractie-regeling uit, noch met de elektronische beteugelaar aan komen we in de buurt van de beloofde 7,2 seconden. Sneller dan 7,9 tellen lukt niet.
Het gevoel
Maar het gaat niet alleen om cijfers. Het gevoel in de besturing en de versnellingsbak, de gretige respons op het gaspedaal en bij het nemen van bochten moet je weer het idee krijgen: 'dat had nog harder gekund'. Dat maakt een snelle hatchback echt hot. Helemaal top is de zitpositie. De stuurkolom reikt tot ver in het interieur, en de sportstoelen omsluiten het lichaam subliem. Extra ondersteuning is er net onder de schouderbladen zodat je nog beter omklemd wordt.
De hoekige bovenkant van de versnellingspook is kenmerkend voor OPC's. Helaas schakelt de zesbak met wat weinig gevoel, en is het moeilijk te bepalen in welk verzet de transmissie staat. De overbrengingen van de eerste versnellingen zijn erg kort. In twee haalt de Corsa 83 km/h, maar in zes laat de versnellingsbak bij 120 op de teller de motor slechts 3.200 toeren draaien. Erg relaxed.
Het ESP grijpt op uiterst vriendelijke wijze in, een knipperend lampje op het dashboard duidt op de aanwezigheid van de elektronica, maar het bijremmen en de ingrepen in het motormanagement voelen absoluut goed aan.
Gepimpt uiterlijk
Dat de Opel Corsa OPC er vanbuiten behoorlijk opvallend uitziet, is mooi meegenomen. Maar ook binnen heeft het Opel Performance Center flink huisgehouden. Blauwe accenten in de tellers, een ander stuur en stoelen die niet alleen lekker zitten maar ook mooi smoelen. Een auto die af is, mede door de standaard 18-inchwielen. De Corsa OPC is zelfs zo opgedirkt dat je haast zou denken dat hij bij Veronica's tv-programma De Grote Beurt, begeleid door het hese geschreeuw van Yorinde Moll, van spoilers werd voorzien.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Corsa OPC |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 141 kW / 192 pk bij 5.850 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 1.980 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.040 mm / 1.713 mm / 1.488 mm |
Wielbasis | 2.511 mm |
Massa leeg | 1.203 kg |
Laadvermogen | 512 kg |
Banden | 215/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s (fabrieksopgave: 7,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,1 s / 2,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,9 s / 7,6 s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 190 g/km |
PRIVATE LEASE Opel Corsa

Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.