Opel Corsa 1.6 Turbo GSi (2009)

autoreview

Opel Corsa 1.6 Turbo GSi (2009)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.6 Turbo GSi
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf81.400 km
KM-stand laatst115.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel Corsa D 1.6T 16V GSI 150PK

  • 107.500 km

Na 6 jaar lang trouw rond gereden te hebben met een Corsa 1.4 16V Enjoy, vond ik het tijd worden om met een sportievere auto rond te gaan rijden, die tevens ook niet te zwaar zou zijn gezien de wegenbelasting en het verbruik.

De Opel Corsa D GSI zat al vanaf het begin toen ik de 1.4 16V versie gekocht had in mijn hoofd! Och och, waarom had ik die niet gekocht?? Simpel... hij was te duur voor mij.

Nu echter, in 2017, is de auto voldoende in waarde gedaald. Hierdoor is het voor mij aantrekkelijker geworden om de GSI te kopen. De OPC was voor mij geen optie, vanwege de hoge prijs terwijl de prestaties (na tuning) nagenoeg hetzelfde zijn. Ik ging dus voor de GSI!

Na ongeveer 3 weken rond gezocht te hebben ben ik op een paar GSI gestuit. Ik wilde echter een Nederlands voertuig aanschaffen, waardoor vele mogelijke wagens afvielen van mijn keuzelijst.

Opel Corsa D GSI gekocht in Apeldoorn:

Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om een GSI te kopen in Apeldoorn. Proefritje gemaakt, auto zag er bijna zo goed als nieuw uit. Ik was tevreden.

Er vielen me een aantal zaken op (positief vooral):

- OPC look al like stuur. (een vorige eigenaar heeft de originele GSI-stuur vervangen met een niet-originele OPC stuur)
- De motorkap/voorbumper vertoonde geen steenslag. Hoogstwaarschijnlijk nieuw gespoten dus.
- Mooie "woosh" zuiggeluid van de turbo. (klein piepgeluidje/fluitje hoorbaar na loslaten van gas = nauwelijks opmerkbaar - alleen bij lage snelheden).
- Mooie uitlaatstuk.
- Originele GSI-voetmatten en rood/zwarte stoelen met rode gordels.
-Mooi lenslampen, bij afslaan gaat een extra licht aan (zijde van afslaan).

Ophalen van auto:

Na een week gewacht te hebben ben ik vanuit Noord-Brabant naar Apeldoorn gereden. Afscheid genomen van mijn vorige Corsa D. Ingestapt in mijn nieuwe auto en naar huis gereden!

Man, wat een power. Een enorm verschil t.o.v. van de 90PK sterke Corsa. De koppel is fenomenaal. Ik kreeg snel het idee dat de auto AL getuned is! Dit bleek later ook zo te zijn...

Problemen/van klein naar groter...

Ik ben vanaf het begin wel behoedzaam geweest voor problemen met dit autootje, namelijk;

-Remmen;
-Turbo;
-Stuurgedrag.

Vreemd stuurgedrag:

Tijdens de rit naar huis, na afronding van de aankoop, duidelijk opgemerkt dat rechtuit sturen een scherpe afwijking naar rechts gaf. Ik moest meteen terugdenken aan mijn 206, die hetzelfde probleem heeft gehad. Ik kreeg snel de bevestiging dat de wielen uitgelijnd moesten worden.

Na het uitlijnen leek het probleem grotendeels verholpen. De auto vertoonde geen scherpe afwijkingen meer. Het autobedrijf gebeld om te zeggen dat het niet netjes is geweest auto zonder uitlijning aan de klant af te leveren, echter gaven zij daar als antwoord op dat zij dat niet standaard doen??

Maar... er is nog meer...

Na het sturen goed geobserveerd te hebben vooralsnog geconstateerd dat niet alles in de haak is. Naar links sturen en stuur loslaten, kwam het stuur schokkerig/vertraagd terug naar de middenstand (wielen kwamen niet volledig goed terug naar rechtuit, het stuurde best zwaar op lage snelheden). Nog een paar keer gestuurd naar rechts, het stuur kwam niet volledig terug, maar bleef beetje hangen. De auto week hierdoor af. Vervelend... ik zou hier later op terugkomen.

Er zijn in de tussentijd mij nog meer zaken opgevallen. Zou bleek de lichtschakelaar los te zitten, en de kap van het stuurhuis verdraaid te zijn. Hierdoor stonden de stuurstengels scheef en was het stuurhuis van binnen te zien. Lichte verdraaiing zorgt er voor dat de kap weer rechtgezet was.

Afspraak bij bedrijf in Apeldoorn, voor het verhelpen van mankementen:

Na een paar andere optische zaken op papier gezet te hebben teruggereden naar Apeldoorn. De belangrijkste zaken heb ik aangegeven aan de verkoopmedewerker van het bedrijf. Meteen een afspraak ingepland voor de week erop.

Tussentijds noodgeval, kapotte bobine bij 83000~KM

Heel vervelend... 1 dag na het maken van de afspraak met het bedrijf gaat de bobine stuk als ik naar het werk rijd. Gelukkig moest ik niet al te ver op noodloop rijden naar mijn vertrouwde autobedrijf waar ik normaliter altijd mijn beurten laat doen. De vervanging van de bobine kon gelukkig in overleg met de twee autobedrijven onder garantie uitgevoerd worden. Hierover was ik zeer tevreden, aangezien de bobine -unit incl. montage 300 euro heeft gekost.

Piepende remmen en gerammel;

Een belangrijk probleem dat ik geconstateerd heb zijn piepende remmen en gerammel. Het gerammel waren de sloten en dat is makkelijk op te lossen.

Auto terug naar Apeldoorn;

De dag van de afspraak brak aan en in de vroege ochtend van een zaterdag ben ik naar het bedrijf in Apeldoorn gereden, zodat zij de overgebleven mankementen zouden oplossen.

Een paar dagen in een Mazda 2 leenauto gereden...

Een week later de Corsa weer opgehaald. De lichtschakelaar was netjes vastgezet. Naar de remmen is gekeken, helaas is het probleem van piepende remmen niet verholpen. Ook de trekkende veergeluid/stuurgedrag is niet nagekeken.

84000 KM: Beetje zat van de kleinigheden, afspraak met eigen autobedrijf in de buurt:

Het stuurgedrag, zoals eerder aangegeven, het probleem met sturen en het stuur terug laten komen, is te wijten aan versleten veerpootlagers (aldus de monteur). Dit kan verholpen worden. Hiervoor moeten de lagers vervangen worden. Mij vermoeden is dat dit probleem tevens te maken heeft met het uitrekkend veer geluid dat ik hoor als de auto een tijdje stil heeft gestaan en na een tijd er weer mee gereden wordt.

Ik ben benieuwd of het alleen bij de veerpootlagers blijft...

De grote pluspunten:

- Auto trekt als een lier. 220KM/u is haalbaar (in DU uitgeprobeerd) Veel vermogen.
- Auto heeft een nieuwe bijnaam van mij gekregen; "koppelkanon". In 7 seconden van 0-100.
- Mooie lenslampen geven de auto een exclusieve karakter.
- Mooie donkere ramen achter.
- Fijne versnellingsbak.
-Goed verlicht klokkenhuis, ook wanneer lichten aan staan. Bij de 1.4 16V Corsa werden deze (te veel) gedimd. Vervelend bij zonnig weer.

Minpunten:
- De 1.6 turbomotor zuipt als een tempelier boven een snelheid van 130KM/u. Verbruik loopt snel op naar 9.5/100. Niet echt eco voor een ecotec motor.
- Gedoe en slordigheid na aankoop geeft een bedorven gevoel.
- OPC stuur is mooi, maar soms lastig hanteerbaar vanwege de design. Dikwijls verlang is soms naar de GSI-stuur.
- Zoals altijd flinke dode hoeken door de A-stijl. Achterramen zijn mooi van buiten, maar van binnen waardeloos voor voldoende zicht.

Overall: Een racemonster met kleine handicaps (te verhelpen).


Update: woensdag 17 mei 2017. Plakkende rempedaal bij 30 graden celcius.

Ik vertrek van mijn werk om 16.45 uur, de auto is gloeiend heet, dus ook het materiaal van de rempedaal! Dit betekent dat mijn rempedaal ook bij deze auto uit 2009 blijft steken. Mooi dat ik weet waar ik aan toe ben. Aan het to-do-lijstje van mijn monteur toegevoegd.

Update dinsdag 23-5-2017 - 85.400 KM: Auto naar de garage.

Vandaag de auto naar mijn vertrouwde garagebedrijf ter reparatie gebracht. Er is echter wel een extra item op het lijstje gekomen. 22-5-2017 merkte ik bij het naar huis rijden iets minder vermogen, met het gevoel alsof de turbodruk niet optimaal was (lagere tonen bij optrekken, hield zich in). De climate control stond aan en buitentemp. was 25.5 graden Celcius. Het vermogen liep wel nogal terug doordat de turbo minder power genereerde. Dit was duidelijk merkbaar voor mij.

In de avond voordat ik de auto naar de garage heb gebracht, maakte ik nog een ritje bij een temp. van ~19 graden C. De turbo was weer levend en wel!

Ik heb op het internet naar de reden gezocht waarom de turbo minder goed kan werken, en of dit soms te maken heeft met het weer. Door het warmer weer lijkt de turbo uiteindelijk toch iets minder te presteren? Normaliter pak de turbo in de lage toeren flink op, maar bij climate control vol aan en warm weer lijkt deze pas later in de toeren op te pakken. Vreemd.

Desalniettemin wel een reden om de turbo te laten controleren, met daarnaast de intercooler die verantwoordelijk is voor de aanvoer van koelere lucht.

De items ter reparatie:
- veerpootlagers vervangen.
- rempedaal repareren (fabricagefout).
- piepende en schrapende remmen verhelpen.
- Het vreemde geluid (trekkende veer/o.i.d.) verhelpen.
- Turbo controleren mankementen.

Ik hoop binnenkort mijn GSI weer op te kunnen halen! Tot die tijd moet ik het doen met de Opel Combo CDTi.

Frisse start 2018!

  • 114.500 km

2017 eindigde niet zo goed voor de auto. De motor was stuk gegaan op 22 december 2017, waarbij de vierde (eerste van rechts) cilinder helemaal kapot gegaan was door een kapotte klep die op de zuiger is gevallen en die weer de zuiger kapotgeslagen heeft om vervolgens de drijfstang door het motorblok te jagen. Dit alles gebeurde op de snelweg met een snelheid van om en nabij de 120 km per uur.

Tja... motor kapot en nieuwe ruilmotor nodig!

Januari:

OPC ruilmotor voor mijn Corsa GSI:

En de ruilmotor kwam er, na lang gezocht te hebben is de nieuwe motor uiteindelijk in januari 2018 geplaatst. De motor is van een Vauxhall Corsa VXR uit Engeland en het betreft een Z16LER motor.

Met deze motor kwam uiteraard de turbo, maar ook de vliegwiel en koppeling werden meegeleverd. Helaas was de koppeling in een slechtere staat, maar deze werd door ingebouwd omdat ik al genoeg kosten moest maken voor de vervanging van de motor. Er werd aanvankelijk gekozen om de riem niet te vervangen, aangezien de motor op 'papier' 50.000 KM gelopen had.

Februari + Maart:

In februari en maart ondervond ik ineens veel last van een slippende koppeling, indien de turboboost vol opkwam. Dit gaf mij een indicatie dat de koppeling toch echt vervangen diende te worden. Dit heb ik uiteindelijk ook laten doen begin april.

April:

Inmiddels heeft de auto zelf 114.000 plus KM er op zitten en rijd deze weer min of meer als een zonnetje. Daarnaast heb ik ook nog gedaan:

* APK gekeurd eind maart 2018, geen aandachtspunten.
* Distributieset toch maar laten vervangen voor de zekerheid, begin april bij 113.200 KM (km-stand auto).
* Nieuwe koppelingsset van LuK.
* Nieuwe TRW remblokken voor.

Hiermee tracht ik op een positieve manier 2018 en 2019 door te komen met deze auto. De vorige motor verbruikte veel olie op hoge snelheden, gelukkig is dat bij deze motor niet meer het geval.

De Corsa D GSI is daarmee een stevige hot hatch die goed afgeveerd op het wegdek ligt, ook al worden snelheden van 180 of 200 km per uur gereden op de Duitse autobaan. De acceleratie is stevig en het koppel is al rond 1.900 RPM al maximaal voelbaar (mits de koppeling niet gaar doet... hehe).

Dingen waar wel op gelet moet worden zijn:

* Netjes warmrijden i.v.m. turbo en motor-onderdelen. Tussen 2.000 en 3.000 RPM toeren houden eerste 20 minuten tot halfuur.

* Niet continu volgas rijden in Duitsland (resulteert in snelheden van 220 KM per uur en zelfs meer, toeren lopen op tot ongeveer 6.800 RPM - ik denk persoonlijk dat de motor niet bestand is om vollast lange periodes te rijden).

* Op tijd tanken 1/4 tank als leeg beschouwen. Er doen verhalen de ronde dat de motor arm kan lopen als volgas gereden wordt met minder dan een kwart tank. Dat kan dan ook in motorschade resulteren.

* Laatste 10 minuten rijd ik met beleid en lagere toeren om motor weer tot rust te brengen. Op eindbestemming laat ik de motor nog een paar minuten na draaien alvorens ik de motor uitzet.

* Ik tank minimaal EURO 98 maar het liefst tank ik 100+. Ik merk dat de motor een stuk rauwer loopt op EURO 98 en met 100+ wat meer frisser en soepeler. Kan ook aan brandstofsoort liggen uiteraard.

Aan het eind van de balans natuurlijk een paar duizenden euro's lichter geworden door alle incidenten en noodzakelijke reparaties, maar daar heb ik natuurlijk ook wat voor terug gekregen! Ik houd weer evenveel als toen, van dit scheurijzertje!;)

Nadelen blijven er altijd:

- Door het incident met de motor ben ik geneigd de volgende keer naar een ander merk te kijken als opvolger van deze corsa.
- Versnellingsbak van dit voertuig is zeker niet de meest fantastische.
- Onderdelen blijken maar weer snel kapot te gaan, heeft uiteraard ook te maken met manier van gebruik etc.
- Opel-kwaliteit is niet geraffineerd bij deze auto:
- knakkende stuur;
- fluitende/zoemende brandstofpomp bij stationair lopen;
- gerammel portieren en interieur algemeen;
- gebrom motor bij stationair draaien zorgt voor vaak veel trillingen en irritante geluiden door overbrenging trilling naar ruitenwissers en dingen die in het handschoenenkastje liggen;
- schakelen is goed hoorbaar bij deze auto. Wederom, dit is de versnellingsbak. Klakgeluiden bij schakelen zijn niet te voorkomen;
- Lampje voor vervangen betekent sowieso bumper eraf en koplamp eruit, wel redelijk goed te doen. Jammer dat het zo moet;
- Eventuele boetes door hardrijden liggen meer binnen handbereik dan met een 1.4 of een 1.2 motor (zonder turbo).
- Sideskirts hebben veel te lijden door krassen;
Voorbumper/skirt hebben veel te lijden door steenslag!!! Oppassen geblazen voor hogere drempels, neem deze met 20 km/u tops!!!
- A-stijl blijft vervelend bij dit model. Neemt veel zicht weg en creëert een extra dode hoek.
- Achterraampjes mooi van buiten maar ZEER onpraktisch van binnen, gewoon tien keer niks. Gelukkig is de auto van klein formaat en niet breed. De Astra GTC 3 deurs bijvoorbeeld, vanaf bj 2010 is met zulke raampjes geen fijne auto om met de kont eerst in te parkeren. Je kunt echt wat raken.

Positief:
- Zeer fijne motor op hogere snelheid - > vraagt om meer!
- Cruise control ideaal voor Nederland, om de vraag om meer te bedwingen;
- Veel koppel onderin de toeren, zeker als de motor getuned is! Pas op: Abrupt vol gas geven resulteert in een letterlijke klap met de rug in de stoel.
- Mooi uiterlijk en de spoiler achterop samen met de GSI badge en de chrome uitlaat maken de auto compleet!

Verkocht!

  • 115.000 km

Na paar duizend KM met de auto nog rond gereden te hebben toch maar besloten deze te verkopen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.