Opel Corsa 1.3 CDTi Ecoflex (2009)
Valse Belofte
Opgezweept door de Europese regelgeving blijken de autofabrikanten opeens met zuinige modellen te kunnen komen. De techniek was al lang in huis, maar zo lang de markt er niet om vraagt, wordt er ook niets aangeboden.
Maar dat is momenteel wel anders. In ons land kennen we de groene labels, terwijl er ook in de ons omringende landen stimuleringsmaatregelen zijn voor het aanschaffen van een zuinige, schone auto. Bij Opel is de term Ecoflex in het leven geroepen. De Agila, Corsa en Astra zijn met dat logo leverbaar. Wij kiezen voor de Corsa met de 1,3-liter dieselmotor, die ook in de Astra wordt geleverd, zij het met 90 pk. Ondanks de fraaie ECE-verbruikscijfers heeft de Corsa coflex geen A-label. Dat heeft alles te maken met het formaat van de auto.
Een Skoda Superb Greenline bijvoorbeeld heeft dat label wel, terwijl die meer verbruikt. In de nabije toekomst komen er veranderingen in de regelgeving die een eind maken aan deze eigenaardige situatie. Om de Corsa 1.3 CDTi wat zuiniger te krijgen, heeft Opel wat aanpassingen gedaan aan de aerodynamica en het motormanagement. Daardoor gaat de CO2-uitstoot van 119 naar 109 gram per kilometer. De gewone 1.3 diesel met 75 pk is niet meer leverbaar (alleen als vijfdeurs). Onze testauto is voorzien van extra's als onder andere lichtmetaal, navigatie, parkeerhulp en mistlampen in de voorbumper.
Geen spaarmobiel
Opvallend genoeg staat de eco-Corsa op vrij brede banden. Om de 15-inchwielen ligt rubber in de breedtemaat 185, terwijl VW voor de Polo Bluemotion 165 mmbreed genoeg acht. Die paar centimeter scheelt weer in rol- en luchtweerstand. Wat de Corsa ook niet heeft, is een schakelindicator. De toerenteller kent echter wel een groen gedeelte, dat begint bij circa 1.200 en stopt bij 3.000. Helaas presteert de motor bij lage toerentallen maar matig. De beloofde 170 Nm bij 1.750 toeren lijkt wat later vrij te komen, terwijl we van de moderne diesel juist gewend zijn dat er bijna altijd trekkracht beschikbaar is. Tussen 2.000 en 4.000 toeren presteert de motor goed. Hinderlijk is de brom bij een constante snelheid van 100 km/h.
De hamvraag is natuurlijk: is deze Corsa écht zo zuinig als zijn maker belooft? Aangezien dat bij vrijwel geen enkele auto het geval is, verbaast het ons niet dat ook deze spaarmobiel niet aan de geclaimde waarden komt. Verre van dat zelfs. Een gemiddelde van 1 op 16 is allesbehalve indrukwekkend. Er zijn zwaardere diesels die dit verbruik halen. Buiten de bebouwde kom zou deze auto 1 op 25,6 moeten halen. Wat we ook probeerden, dit cijfer krijg je niet op de boordcomputer (die het verbruik vrij nauwkeurig weergeeft). Na een traject met afwisselend secundaire wegen en een stuk autoweg gaf de display een waarde aan van 5,5 l/100 km (1 op 18,2). En dan hebben we ook nog eens extra ons best gedaan om zo zuinig mogelijk te rijden. Best zuinig dus, maar niet wat je van een auto als deze mag verwachten.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Corsa 1.3 CDTi 75pk ecoFLEX Edition |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 18.195 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.248 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.999 mm / 1.713 mm / 1.488 mm |
Wielbasis | 2.511 mm |
Massa leeg | 1.105 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 163 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,9 s (fabrieksopgave: 14,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,4 s / 8,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,2 s / 18,5 s |
Brandstofverbruik | 4,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
PRIVATE LEASE Opel Corsa
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.