AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Opel Corsa 1.7 D Swing (1996)

Luidruchtig sparen

Opel Corsa 1.7 D Swing
Werken en sparen doet geld vergaren. Dit Vlaamse gezegde slaat ditmaal vanzelfsprekend niet op mensen, maar op een auto. Immers, de dieselversie van de Opel Corsa werkt er hard voor om op een zuinige manier veel kilometers te maken.

Nu ook de kleine auto's qua rijkwaliteit en uitrustingsniveau volwassen zijn, worden ze ook steeds vaker met een dieseltje uitgerust. Zo kennen we al geruime tijd dieselversies van de Corsa. Opel heeft de 1,5-liter diesel in de Corsa vervangen door de 1.7-versie (60 pk) uit de Combo.
De Corsa is in twee uitvoeringen met deze van Isuzu geleende 1.7 D leverbaar: de Eco en de Swing. De laatste voelen we in deze test aan de tand. Hij kost ruim 26 mille en is zo'n 650 gulden duurder dan de Eco. Daarvoor krijg je bij de Swing extra's in de vorm van een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, in delen neerklapbare achterbankleuning, handgreep aan de passagierskant, verlicht dashboardkastje en bagageruimte plus een zoemer voor brandende verlichting en startblokkering.
De Corsa biedt binnenin veel hoofdruimte, wat voor een deel komt door zijn bolle vorm en flinke hoogte. Bovendien hebben de passagiers op de achterbank behoorlijk wat beenruimte. De stoelen zitten goed en geven voldoende zijdelingse steun. De kofferruimte is natuurlijk niet groot, maar voor dit segment best royaal.
Wat betreft bedieningsgemak is de Corsa een volwassen auto. De uiteinden van de hendels aan de stuurkolom hebben een soort holletje waar je vinger in past; het stuur is stevig en valt goed in de hand en de versnellingspook is robuust. Dat laatste is vooral prettig omdat de bak in de Corsa wat lomp schakelt. 't Is nog steeds lastig om 'm in de eerste versnelling te zetten (we kennen dat van het vorige model), maar schakelen levert geen echte problemen op.
In de Corsa moet je het zonder stuurbekrachtiging doen en dus heb je met de zware diesel voorin wat kracht nodig om in en uit kleine parkeervakken te manoeuvreren. Al rijdend heb je overigens geen assistentie nodig.
Bij het remmen blijft de Corsa mooi recht tijdens de noodstop.
Het onderstel is op zijn taak berekend en maakt een prima weggedrag mogelijk. Het veercomfort ligt op het bekende Duitse, dus ietwat straffe niveau, maar voelt wel plezierig. Met name in bochten zorgt deze stugheid voor een betrouwbaar gevoel en maakt daardoor een snel bochtgedrag mogelijk.
We komen nu bij de essentie van deze test: de dieselmotor. De 1.7 hoeft slechts een paar tellen voor te gloeien; je kunt vrijwel onmiddellijk starten. Deze diesel produceert een nogal doordringend en ouderwets dieselgeluid en staat stationair bovendien een beetje te schudden. Met een vermogen van 60 pk en een koppel van 112 Nm bij 2650 tpm komt de Corsa aardig mee in het verkeer.

Aardige prestaties
De acceleratie van 0-100 km verloopt in 16,4 seconden en dat valt niet tegen. Op de grote weg gedraagt de motor zich zeer volwassen en Opels kleinste kan beslist vlot met het snelverkeer meekomen. Je hoeft je echt niet te verbijten dat je in een dieseltje rijdt. Zelfs in het verboden gebied boven de 120 km/h is er genoeg fut in huis om stoute dingen te doen...
De inhaalproef van 80-120 km/h verloopt in de vierde versnelling redelijk vlot, maar in '5' kan je beter van die manoeuvre afzien: de diesel doet daar zo'n 23 seconden over en dus is terugschakelen het parool.
Rijden met zo'n kleine diesel is niet in de laatste plaats aangenaam omdat je maar sporadisch een brandstofstop hoeft te maken. Vlot gereden heeft de Corsa met zijn tankje van 46 liter een actieradius van 740 km. En wanneer je dan je tank volgooit, hoef je nog geen 65 gulden af te rekenen...
De Opel Corsa 1.7 D geeft je tijdens het rijden een robuust gevoel. Het interieur is stevig en luxueus uitgevoerd, al is de standaarduitrusting niet echt geweldig.
Over de motor denken we anders. De 1.7 Opel-diesel is er een van de oude stempel, zo'n echte 'knorrepot'. We weten 't: dat getuigt niet bepaald van veel respect. Maar dat verdient die motor ook maar ten dele; we zouden van Opel toch iets beters mogen verwachten. Zoiets als de 1.5 turbodiesel, die we wel konden waarderen en die nog steeds beschikbaar is voor de Corsa. Want mensen die dieselen, maken veel kilometers en zij zullen het comfort van een zonnig-lopende motor verreweg verkiezen boven kleinigheden als een robuust interieur.

Signalement

Merk Opel
Model Corsa 1.7 D Swing
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 11.866

Specificaties

Brandstof diesel
Motor
Cilinderinhoud 1.686 cc
Maximaal vermogen 44 kW / 60 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 112 Nm bij 2.650 tpm
Inhoud brandstoftank 46 l
Lengte / breedte / hoogte 3.729 mm / 1.608 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.443 mm
Massa leeg 910 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd 800 kg
Banden165/70TR13Prijzen
Topsnelheid 155 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 16,4 s (fabrieksopgave: 16,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 17,2 s / 23,0 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum