Opel Calibra 2.5i-V6 (1996) - Test

Van zessen klaar

Opel Calibra 2.5i V6

De op de Opel Vectra gebaseerde sportcoupé Calibra is altijd een fijne auto geweest. De viercilindermotoren en de brute Turbo zorgden echter niet voor het nodige cachet. Met de 'kleine' Opel-V6 lijkt dat wel mogelijk.

De V6 in de Opel Calibra is een compacte krachtbron met 2,5 liter inhoud. Deze is goed voor een aanzienlijk vermogen. De moderne Opel-krachtbron heeft een mooi stille loop en een heftig uitlaatgeluid zoek je vergeefs. Beschaving is hier het motto.
De auto wordt standaard geleverd met een vijfversnellingsbak. Wij reden hem met een viertraps automaat, die een sportief en een economisch schakelpatroon kent. De top-overbrenging is vrij lang, zodat er bij 100 km/h maar zo'n 2500 toeren wordt gedraaid. Hierdoor is de Calibra vrij stil. Alleen jammer dat hij last had van een hinderlijk fluitende dakantenne.

Achterkant kijken
Als het erop aankomt laat de Calibra de andere weggebruikers continu zijn achterkant zien. Het sprintje naar 100 km/h raffelt de Opel in 8,9 seconden af en van 80 naar 120 duurt het maar 6,1 tellen. Hij kan nog iets sneller van 80 naar 120 worden gejaagd als je de automaat met de hand gaat bedienen, maar daar hebben we geen automaat voor.
Wie denkt dat die Calibra V6 veel brandstof verbruikt, wacht een aangename verrassing. De efficiënt werkende ECOTEC-motor doet bij een pittige rijstijl 10,4 kilometer over het opstoken van een liter sap.
Opel maakt alleen voor de Omega nog gebruik van achterwielaandrijving en de Calibra brengt zijn vermogen dus via de sturende wielen op de weg. Hij reageert ook zoals je van een voorwielaandrijver mag verwachten: als het te hard gaat, wordt hij onderstuurd. Door plotseling in een snelle bocht het gas los te laten valt er nog wel een heel licht overstuur op te roepen, maar je kunt met de Calibra lang niet zo leuk spelen als met een traditioneel achterwielaangedreven coup‚, als de BMW 3-serie coup‚ of de Ford Mustang. De sport-Opel is overigens standaard voorzien van een tractiecontrole die voor de liefhebbers ook uitschakelbaar is.
De besturing is lekker, maar we ergerden ons aan het te hoog zittende stuur dat niet verstelbaar is. Remmen doet hij goed, waarbij de installatie zeer vertrouwenwekkend aanvoelt.
De Calibra heeft een wat stug onderstel en de stoelen zijn sportief-stevig. Deze standaard met leer beklede kuipjes bevielen goed.
Alle Calibra's hebben tegenwoordig witte wijzerplaten en twee extra meters in de middenconsole, waardoor het dashboard meer afstand neemt van dat van de burgermans-Vectra. Ronduit belachelijk is de niet-gemerkte bediening van de boordcomputer naast de handrem.
Voorin is er geen gebrek aan ruimte, maar achterin is het een ander verhaal. De achterpassagiers zijn veroordeeld tot een ritje navelstaren door het gebrek aan hoofdruimte. Er is weliswaar voldoende beenruimte, maar de hoofdruimte is echt te beperkt. De Calibra heeft een ruime kofferbak met een grote achterklep en een hoge tildrempel. De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar.

Weinig te wensen
De uitrusting van de Calibra V6 laat niet veel te wensen over. Zo zijn ABS, twee airbags, centrale vergrendeling, elektrische ramen en spiegels, automaat, metallic lak, airconditioning, startonderbreker, lichtmetalen velgen en extra meters standaard. Bovendien biedt de Opel ook nog een boordcomputer, leren bekleding van stoelen en bovenste deel zijpanelen, traction controle en verwarmbare voorstoelen. U ziet, op 'n houtje bijten is niet nodig.
De Calibra V6 automaat neemt met zijn prijs van zo'n f 68.000 een middenpositie in het segment van de V6-coupés in. Hij is een goede 13 mille duurder dan de Ford Mustang 3.8 Coupé. In verhouding tot de even sterke BMW 323i coupé is hij een f 13.000 goedkoper. Bovendien biedt hij een ruimere uitrusting. Daar staat echter tegenover dat een Calibra nog niet het kaliber van een BMW heeft.
Met andere woorden: de Calibra V6 is een fijne, goed uitgeruste auto, die het eigenlijk alleen wat imago betreft nog tegen zijn Europese concurrenten aflegt.

  • +Snelle auto
  • +Zeer compleet
  • +Zuinig
  • -Fluitende dakantenne
  • -Misplaatste bediening boordcomputer

Signalement

Merk Opel
Model Calibra 2.5i-V6
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.699

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.498 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 227 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.492 mm / 1.688 mm / 1.320 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.350 kg
Laadvermogen 445 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.350 kg / 500 kg
Banden205/55VR15Prijzen
Topsnelheid 234 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s (fabrieksopgave: 8,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,9s
Brandstofverbruik 9,6 l/100km (fabrieksopgave: 11,2 l/100km)