Opel Astra 1.7 DTi Eco4 (2002)

ECO-Logica

Opel Astra 1.7 DTi Eco4
Besparen op energiekosten is lucratief, maar vraagt 'n investering. Dus eerst dubbel glas, en pas dan gaat de gasrekening omlaag. Zo gaat het ook met auto's. Hoewel, wat Opel betreft niet. De Astra ECO4 is niet duurder dan een 1.7 GL DTI en volgens opgave tóch zuiniger.

Ja, Opel gooit het met de Astra ECO4 over een andere boeg. Volgens de fabrikant moet het mogelijk zijn om een verbruik van 4 liter op honderd kilometer (vandaar die 4) te halen. Wat heeft Opel gedaan om de brandstofconsumptie terug te brengen? We nemen eerst de 1.7 (Isuzu) dieselmotor onder de loep. Deze zestienkleps krachtbron dankt zijn rendement aan zaken als directe inspuiting, vier kleppen per cilinder en een turbo. Daarmee komt het vermogen op 55 kW/75 pk. Andere aanpassingen om het verbruik omlaag te krijgen zijn een achterspoiler, het lager leggen van de carrosserie en montage van smallere banden met een lagere rolweerstand. De gewijzigde versnellingsbak doet de grootste duit in het zakje: de vierde en vijfde overbrenging zijn langer dan bij de standaard 1.7 DTI.

Niet inhalen in vijf
Zo op het eerste oog dus een doodgewone Astra, die ECO4. En da's nou precies wat Opel beoogt. Een ECO-auto waar iedereen zo mee wegrijdt. Wij gingen lekker met het verkeer mee, reden vlot door als het kon en deden geen moment ons best om zo zuinig mogelijk te rijden. De 1,7-liter dieselmotor is in de dagelijkse praktijk een prettige krachtbron. Na de koude start is 'ie wat luidruchtig, maar over de hele linie is het motorgeluid nooit storend. Eenmaal op de snelweg is de ECO4 zelfs lekker stil, niet in het laatst vanwege het lage motortoerental. Bij 120 km/h in vijf maakt de krukas niet meer dan 2500 omwentelingen per minuut. De buitenweg is dan ook het gebied waar de ECO4 het meest tot zijn recht komt. De lange vier en vijf halen het motortoerental flink naar beneden en daarmee dus ook het geluid en het verbruik. Uiteraard lijdt ook de trekkracht onder deze ingreep. Je moet het niet in je hoofd halen om een inhaalsprint vanuit 80 km/h in het vijfde verzet in te zetten. Dat wordt een lange lijdensweg, mede veroorzaakt door het zo goed als ontbreken van trekkracht bij toerentallen lager dan circa 1750. Iets vaker schakelen, luidt het devies. En iets later opschakelen. Naar 4 bij 70 km/h en naar 5 bij 90 km/h. Daaronder voelt de Opel zich niet lekker en maakt dat kenbaar door een ijzingwekkende dreun.
Wat Opel betreft, mag ECO dan niet meer voor 'instapper' staan, deze Astra mist toch een paar zaken die juist voor lange-afstandsrijders onmisbaar zijn. Zo is het stuur niet verstelbaar en heeft Opel ervoor gekozen om het dan meteen maar in de laagste stand te zetten. Rijdt niet echt super, met dat stuur tussen je knieën. Daar komt bij dat de stoel niet in hoogte is te verstellen, dus zit je te hoog achter een te laag gemonteerd stuur. Na een paar dagen begint het te wennen, maar prettig is het niet. De achterpassagiers moeten het helaas zonder hoofdsteunen stellen. Eigenaar-dig is ook het ontbreken van een verbruiksmeter. De ECO4 heeft echter wel centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, stuurbekrachtiging en cruise control.
Met de ECO4 rijdenis Opel erin geslaagd om een zuinige auto in de markt te zetten. Hij is door zijn verlaagde onderstel iets minder comfortabel, maar toont zich daardoor in bochten juist wat stabieler. Z'n luie karakter in de vierde en vijfde versnelling zul je als bestuurder moeten compenseren door vaker en anders te schakelen.
Al met al kwamen we na 'n week sturen op een gemiddelde van 1 op 20, zodat er eigenlijk sprake is van een ECO5. Hoe dan ook, gezien het formaat en het gewicht van de auto een acceptabele waarde. Wie veel onderweg is, heeft een prettige en redelijk zuinige auto aan de ECO4. Als je tenminste kunt leven met zijn onhebbelijkheden en weinig luxueuze aankleding. Voor een zakelijke rijder is dat geringe verbruiksverschil absoluut niet interessant en voor zijn eventuele werkgever eigenlijk ook niet. Een eenvoudig rekensommetje leert dat je in vergelijking tot een normale Astra 1.7 DTI (gemiddeld verbruik 4,8 l/100 km) zegge en schrijve € 126 per jaar bespaart aan brandstof. Niet veel dus. En aangezien airco, elektrisch bedienbare ramen en spiegels hoog op 't verlanglijstje staan, achten wij de Astra 1.7 DTI Sport Edition 'n betere keus. Die heeft die zaken wél aan boord en daarnaast ook een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een verstelbaar stuur, drie hoofdsteunen achterin, fraaiere bekleding en 15-inch wielen. Zou je een ECO4 gelijk willen uitrusten, dan ben je € 985 duurder uit. Kortom, leuke auto die ECO4, maar vanuit onze optiek is hij een pion in een politiek spel, dat alles te maken heeft met de vermindering van uitstoot van broeikasgassen.

Signalement

Merk Opel
Model Astra 1.7 DTi Eco4
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 19.395

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.686 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 165 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.110 mm / 1.709 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.606 mm
Massa leeg 1.160 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 600 kg / 600 kg
Banden175/80TR14Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,5 s (fabrieksopgave: 14,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,3 s / 17,0 s
Brandstofverbruik 4,4 l/100km
CO2-uitstoot 119 g/km

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum