Opel Astra 1.6i GL (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.6i GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 139.700 km |
KM-stand laatst | 155.300 km |
Een vrolijk nieuw begin
- 139.800 km
Een week geleden bij de Opeldealer in Franeker mijn corsa ingeruild voor een Astra G. De corsa ging weg omdat deze voor mij te klein was, verder had deze problemen met de EGR klep en wilde ik wat comfortabelers. Tijdens een reaparatie aan mijn corsa bij de dealer heb ik eens een Astra 1.6i GL 3 deurs meegekregen als leenauto, excact dezelfde als ik nu heb dus. Daar was ik erg content mee, veel comfortabeler als mijn corsa en een stuk groter, wel iets minder snel, maar dat went.
Daarom ben ik zo nu en dan op internet voor de lol aan het zoeken geweest naar Astra's G. Op een gegeven moment zat ik deze astra staan in Franeker en na een paar weken twijfelen heb ik de dealer gebeld en ben ik wezen kijken. Na het bekijken was ik er eigenlijk wel direct uit, dit gaat hem worden. De corsa had nog een redelijke inruilwaarde, welliswaar lager dan verwacht maar dat is logisch omdat er wat aan mankeert. Uiteindelijk voor een redelijke prijs een keurig nette astra 1.6i gekocht. Deze was inclusief beurt, apk, 2 nieuwe banden en een zeer nette poetsbeurt, hij zag er letterlijk als nieuw uit toen ik hem haalde.
De eerste kilometers bevielen erg goed, de astra is toch écht veel meer auto dan de corsa. De prestaties van de ouderwetse 75 pk x16szr motor, welke al tientallen jaren dor Opel werd gebruikt vallen iets tegen, maar daar staat wel veel rust tegenover, je hoort de motor bijna niet, tenzij je hem echt de sporen geeft, ook dan is hij niet supersnel. Ik vind dat ik hier maar mee moet leven, het is tenslotte een zeer betrouwbare motor waar niet teveel poespas op zit. Dat zit overigens ook niet op de auto zelf, de auto is echt het instapmodel, geen opties, alleen een trekhaak; superhandig.
Verder komt de astra van de eerste eigenaar, welke de astra goed behandeld heeft, uiteraard probeer ik die goede behandeling voort te zetten, zodat ik er nog veel goedkope en vooral plezierige kilometers mee kan maken :-)
Binnenkort foto's.
Nieuwe themostaat en EGR klep
- 140.500 km
Omdat mijn astra al vanaf het begin moeilijk op bedrijftemperatuur komt en af en toe op de snelweg een motormanagementlampje laat zien ben ik van de week terug geweest naar de dealer. Deze heeft mij een gratis leen-astra, bijna exact dezelfde, meegegeven en na een dag werd ik gebeld dat mijn eigen astra op me stond te wachten met nieuwe thermostaat en EGR klep. Kostte me niks, terwijl ik geen garantie heb, wel heb ik uit fatsoenlijkheid voor een tientje de leen-astra volgetankt.
Uitstekende service bij Deinum in Franeker :-)
10.000 km verder...
- 150.200 km
Inmiddels in drie maanden meer dan 10.000 km gereden wegens tijdelijk werk op 100 km afstand, dan schiet het aardig op. De dagelijkse ritjes van twee keer een uur van 100 km rijden waren zeer goed te doen in de Astra. In die periode geen technische problemen gehad.
Wel heb ik voor het eerst een ongelukje gehad: Stond te wachten voor de rotonde van Joure op een passerende vrachtauto. Ik reed rustig een paar meter vooruit en stopte weer, degene achter mij dacht kennelijk dat ik de rotonde wilde oprijden en knalde achter bij mij op. Ik werd de rotonde op geduwd en de vrachtauto kon mij op een haar na ontwijken. Vervolgens toch maar de rotonde op gereden en even later op een vluchtstrook stil gaan staat samen met de aanrijder. Hij had de bumper en radiateur van zijn VW Caddy aan stront (dankzij mijn trekhaak). Zelf had ik in eerste oogopslag geen schade. Toen ik even later nogmaals de kofferbak bekeek zag ik wel een lichte deuk. Van de aanrijder had ik alleen een telefoonnummer, welke ik nooit kon bereiken. Verder had ik geen kenteken onthouden en heb er er maar bij gelaten. Achteraf gezien hadden we beter meteen de schadeformulieren kunnen invullen...
Verder heb ik de Astra wat versierd: smoke achterlichten, embleemloze grille (op de foto samen met een collega met een embleemloze astra), Insignia ruitensproeikopjes, traanplaten (zelf op maat gemaakt) als vloermat en een nieuwe pookhoes.
Een paar weken geleden ging ik we wat storen aan het lichte schokken bij gas loslaten in lage versnellingen en licht schokkend optrekken bij vol gas in lage versnellingen. Ook zat er sludge onder de motoroliedop nadat ik enkele korte ritjes heb gemaakt. Hiervoor ben ik terug geweest naar de dealer. Deze heeft vervangen: Motorolie, bougies, inlaatpakking, oliefilter.
Dan zou het goed moeten zijn, hij kreeg valse lucht door lekke inlaatpakking. Het schokken bij uitrollen was grotendeels verholpen, maar het schokken bij vol gas optrekken niet. Hierop heb ik eens gereden zonder lambda sonde, dit ging iets beter. Gek genoeg kreeg ik geen motormanagementlampje, hoe kan dit??
Heb een nieuwe lambda besteld en vandaag geplaatst, lijkt een stuk soepeler te rijden nu. Hopen dat het zo blijft.
Nu ben ik nog op zoek naar Opel lichtmetalen velgen.
Komen we tot de waardering:
Prestaties heeft een ster er bij gekregen en is nu voldoende. Ik heb het idee dat de motor lamzaam steeds feller begint te worden. Ook heb ik een eind gereden met een zware aanhanger en was onder de indruk van het koppel bij lage toerentallen.
Gebruikskosten heeft een ster minder gekregen door de dure reparatie bij de dealer van onder andere de inlaatpakking en de olie. Onderzoekskosten waren vrij hoog.
Op naar de volgende 10.000en kilometers :)
Opel Testdag
- 152.500 km
5 november naar de Opel testdag geweest. Ik verwachtte dat alles wel goed zou zijn. Toch waren er twee dingen: De stabilisatorstangen voor en de uitlaatklem.
De stabilisatorstangen hadden speling op de rubbers. Weet ik eindelijk waar dat gebonk op klinkerwegen vandaan komt. Ik dacht dat het iets in het interieur was.
De uitlaatklem was totaal verrot en klemde niet meer.
Dus maar een afspraak gemaakt en het laten fixen. Kreeg wegens een actie 10% korting op materiaal en arbeid. Ben er tevreden mee, veel rustiger rijgedrag op klinker- of slechte wegen en minder lawaai (gerammel) van de uitlaat.
Sinds de nieuwe lambda sonde is het verbruik stukken minder geworden, 1 op 14,5 of zuiniger is vrij eenvoudig te behalen. Voorheen was het meestal rond de 1 op 13.
Inruil voor een diesel
- 155.300 km
Omdat ik de laaste tijd veel km's heb gemaakt en dat zal blijven doen was ik al een tijd aan het orienteren op een dieselauto. Nu heb ik er daadwerkelijk een gekocht bij de dealer in Bolsward. Een Astra G 1.7 DTI uit 2001 met 290000 op de teller. Uiteindelijk 6 maanden in de Astra 1.6 gereden en maar liefst 16000 km gemaakt. Het is wel duidelijk, met de zuinige 1.7 DTI kan ik veel besparen, mits die net zo betrouwbaar is als de 1.6, die ik overigens met enige weemoed erop heb ingeruild. De tijd zal het leren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.