Opel Astra 1.6i-16V GL (2000)
Neêrlands hoop
De brave Astra ziet er als driedeurs het beste uit, maar is in stilistisch opzicht niet bijzonder. Met zijn lengte van 4,11 meter is hij standaard van maat in het segment. De relatief lange wielbasis van 2,61 meter zou zich moeten vertalen in een aardige interieurruimte. En dat klopt. Voor en achterin is het aardig toeven. De bagageruimte is met 370 liter niet fantastisch, maar kan op de gebruikelijke manier worden uitgebreid.
Op het dashboard vinden we de standaard set klokjes: toerenteller en snelheidsmeter in combinatie met meters voor de temperatuur van de koelvloeistof en de benzinevoorraad. Het digitale klokje zit in het info-display in het midden van het dashboard. Wat ons betreft heeft de Astra een nogal fantasieloos opgezet dashboard met als enig aardigheidje het zojuist genoemde digitale paneeltje middenboven. Ook niet zo geslaagd: de kunststofpanelen hebben allemaal verschillende oppervlaktestructuren.
Voor de opberging heb je de nodige bakjes en vakjes, inclusief een ruim dashboardkastje met een extra bergplankje middenin.
Via het dashboard komen we dan als vanzelf terecht bij de uitrusting van de testauto. Hoewel, uitrusting? We kunnen zo op het eerste gezichts niets luxueus ontdekken! Twee airbags kun je krijgen, en een simpele boordcomputer. Zowaar is centrale vergrendeling met afstandsbediening aan boord. Achterin is wel een derde driepuntsgordel, maar voor de derde hoofdsteun mag je bijbetalen. En als klap op de vuurpijl is er getint glas. Zo, zo...
Comfort
Voor wie comfort zeer hoog op zijn verlanglijstje heeft staan, komt de Astra heel duidelijk in beeld. Hij weet niet alleen de grotere oneffenheden goed te verwerken, maar weet ook uitstekend raad met die kleinere ellendelingen.
Het zitcomfort beoordelen we in de Astra laag: de stevige stoelen zijn nogal vlak waardoor ze weinig zijdelingse steun bieden en extra verstelmogelijkheden voor stoel en stuur ontbreken. Die vinden we wel in veel andere auto's in dit segment.
De 1,6-liter 16-klepper levert een vermogen van 100 pk en ontwikkelt een trekkracht van 150 Nm. Daarmee kan hij heel vlot mee komen in het moderne verkeer (voor het in de file staan maakt het natuurlijk niet uit). Met het gas blijvend op de plank haalt de Astra 1.6 16V volgens de Opel-mensen uit Rüsselheim een topsnelheid van 188 km/h. En dat is toch nog steeds behoorlijk vlot. De sprint vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur kost met 12,4 seconden relatief lang, we hadden gezien het vermogen een kortere tijd verwacht. Opel geeft overigens zelf 11,5 seconden op. Voor de inhaalsprint op de snelweg hoeft hij zich niet te schamen. Versnellen van 100 naar 120 km/h kost in vier 10,69 s en in vijf 14,5 s. Al met al een karakter van een motor die 'onderin' wat pit mist, maar bij hogere toeren weer wel lekker trekt. En daarbij is hij voor een auto van dit formaat niet eens rumoerig. Bij 100 km/h constant gaf de geluidsmeter een keurige 67 dB aan. Reden we 20 km/h sneller dan werd dat 70,5 dB. Echt zuinig kunnen we de Astra 1.6 16V niet noemen. Het gemiddelde testverbruik van 8,5 l/100 km (1:11,7) is precies dàt, gemiddeld. Dat kan tegenwoordig toch wel beter.
Op pad
Voor een lekker sportief gevoel hoef je bij de Astra niet om te komen, want dat is gewoon een brave auto die absoluut niet onder de indruk raakt van het gas loslaten in een bocht, een directe besturing met niet overdreven veel gevoel heeft en een remsysteem heeft dat garant staat voor een korte remweg en prima te doseren valt. De koppeling geeft echter weinig gevoel en de schakeling doet een beetje houterig aan. Ook zal de Astra-rijder bij het flink uitaccelereren van een bocht merken dat het binnenste voorwiel dan nog wel eens grip tekort heeft. Zal de gemiddelde Astra-rijder kennelijk allemaal worst wezen, gezien de verkoopcijfers van de Opel. Ook was de Astra niet volledig vrij van bijgeluiden tijdens het rijden. Minpuntje.
Na een weekje sturen kunnen we niet anders constateren dat de Astra echt een auto van gemiddelden is voor de brave burger. Ook is hij voor zijn prijs veel te karig uitgerust. Ten opzichte van de concurrentie staat de Astra op achterstand. En hij is zelfs in deze toch leuk ogende driedeurs versie niet echt boeiend.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Astra 1.6i-16V GL |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.860 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 150 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.110 mm / 1.709 mm / 1.425 mm |
Wielbasis | 2.606 mm |
Massa leeg | 1.055 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 570 kg |
Banden | 195/60HR15Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,4 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,6 s / 14,5 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 178 g/km |
PRIVATE LEASE Opel Astra
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.