Opel Astra 1.6i-16V GL (2000)

Neêrlands hoop

Opel Astra 1.6-16V GL
In de kleine middenklasse kun je natuurlijk niet om Neêrlands meest geliefde auto heen. In deze test maken we hernieuwd kennis met de Opel Astra en wel een driedeurs 1.6-16V in de GL-uitvoering met een prijs van zo'n f 36.000.

De brave Astra ziet er als driedeurs het beste uit, maar is in stilistisch opzicht niet bijzonder. Met zijn lengte van 4,11 meter is hij standaard van maat in het segment. De relatief lange wielbasis van 2,61 meter zou zich moeten vertalen in een aardige interieurruimte. En dat klopt. Voor en achterin is het aardig toeven. De bagageruimte is met 370 liter niet fantastisch, maar kan op de gebruikelijke manier worden uitgebreid.
Op het dashboard vinden we de standaard set klokjes: toerenteller en snelheidsmeter in combinatie met meters voor de temperatuur van de koelvloeistof en de benzinevoorraad. Het digitale klokje zit in het info-display in het midden van het dashboard. Wat ons betreft heeft de Astra een nogal fantasieloos opgezet dashboard met als enig aardigheidje het zojuist genoemde digitale paneeltje middenboven. Ook niet zo geslaagd: de kunststofpanelen hebben allemaal verschillende oppervlaktestructuren.
Voor de opberging heb je de nodige bakjes en vakjes, inclusief een ruim dashboardkastje met een extra bergplankje middenin.
Via het dashboard komen we dan als vanzelf terecht bij de uitrusting van de testauto. Hoewel, uitrusting? We kunnen zo op het eerste gezichts niets luxueus ontdekken! Twee airbags kun je krijgen, en een simpele boordcomputer. Zowaar is centrale vergrendeling met afstandsbediening aan boord. Achterin is wel een derde driepuntsgordel, maar voor de derde hoofdsteun mag je bijbetalen. En als klap op de vuurpijl is er getint glas. Zo, zo...

Comfort

Voor wie comfort zeer hoog op zijn verlanglijstje heeft staan, komt de Astra heel duidelijk in beeld. Hij weet niet alleen de grotere oneffenheden goed te verwerken, maar weet ook uitstekend raad met die kleinere ellendelingen.
Het zitcomfort beoordelen we in de Astra laag: de stevige stoelen zijn nogal vlak waardoor ze weinig zijdelingse steun bieden en extra verstelmogelijkheden voor stoel en stuur ontbreken. Die vinden we wel in veel andere auto's in dit segment.
De 1,6-liter 16-klepper levert een vermogen van 100 pk en ontwikkelt een trekkracht van 150 Nm. Daarmee kan hij heel vlot mee komen in het moderne verkeer (voor het in de file staan maakt het natuurlijk niet uit). Met het gas blijvend op de plank haalt de Astra 1.6 16V volgens de Opel-mensen uit Rüsselheim een topsnelheid van 188 km/h. En dat is toch nog steeds behoorlijk vlot. De sprint vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur kost met 12,4 seconden relatief lang, we hadden gezien het vermogen een kortere tijd verwacht. Opel geeft overigens zelf 11,5 seconden op. Voor de inhaalsprint op de snelweg hoeft hij zich niet te schamen. Versnellen van 100 naar 120 km/h kost in vier 10,69 s en in vijf 14,5 s. Al met al een karakter van een motor die 'onderin' wat pit mist, maar bij hogere toeren weer wel lekker trekt. En daarbij is hij voor een auto van dit formaat niet eens rumoerig. Bij 100 km/h constant gaf de geluidsmeter een keurige 67 dB aan. Reden we 20 km/h sneller dan werd dat 70,5 dB. Echt zuinig kunnen we de Astra 1.6 16V niet noemen. Het gemiddelde testverbruik van 8,5 l/100 km (1:11,7) is precies dàt, gemiddeld. Dat kan tegenwoordig toch wel beter.

Op pad

Voor een lekker sportief gevoel hoef je bij de Astra niet om te komen, want dat is gewoon een brave auto die absoluut niet onder de indruk raakt van het gas loslaten in een bocht, een directe besturing met niet overdreven veel gevoel heeft en een remsysteem heeft dat garant staat voor een korte remweg en prima te doseren valt. De koppeling geeft echter weinig gevoel en de schakeling doet een beetje houterig aan. Ook zal de Astra-rijder bij het flink uitaccelereren van een bocht merken dat het binnenste voorwiel dan nog wel eens grip tekort heeft. Zal de gemiddelde Astra-rijder kennelijk allemaal worst wezen, gezien de verkoopcijfers van de Opel. Ook was de Astra niet volledig vrij van bijgeluiden tijdens het rijden. Minpuntje.
Na een weekje sturen kunnen we niet anders constateren dat de Astra echt een auto van gemiddelden is voor de brave burger. Ook is hij voor zijn prijs veel te karig uitgerust. Ten opzichte van de concurrentie staat de Astra op achterstand. En hij is zelfs in deze toch leuk ogende driedeurs versie niet echt boeiend.

Signalement

Merk Opel
Model Astra 1.6i-16V GL
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 15.860

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 150 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.110 mm / 1.709 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.606 mm
Massa leeg 1.055 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 570 kg
Banden195/60HR15Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,4 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,6 s / 14,5 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot 178 g/km

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum