Occasiondubbeltest Seat Ibiza vs. Opel Corsa – Nog altijd fris met de kop eraf
Minder dan €15.000
De Seat Ibiza heeft zijn periode als occasion-duurtester met verve doorstaan en sluit die af met deze dubbeltest. De Duitse Corsa rolt in Spanje van de productieband en is, als kloon van de Peugeot 208, feitelijk Frans. De Seat komt eveneens uit Spanje en heeft als lid van de Volkswagen Group op zijn beurt Duitse wortels. Beide mogen zich bewijzen op Nederlandse bodem.
Het voordeel van de Seat Ibiza is dat hij als occasion nog altijd fris oogt. Een opvolger dient zich dan ook nog lang niet aan. De Ibiza die wij een half jaar reden, komt uit 2019. Dat was het jaar dat de huidige Opel Corsa als nieuw model op de markt kwam. Anderhalf jaar geleden kreeg hij wel een facelift. Wat hebben we nu voor een occasionduo bij elkaar?
Een Seat Ibiza 1.0 TSI 95 pk Style Business Intense uit 2019 die voor €14.900 te koop stond en 57.300 kilometer op de klok heeft. Hij mag het opnemen tegen een Opel Corsa 1.2 100 pk Elegance uit 2020 met een vraagprijs van €14.400 en net geen 50.000 op de teller: 49.700 kilometer.
Een Opel Corsa die onderhuids een Peugeot 208 is?
Voor Opel kwam de overname door PSA in 2017 als een geschenk uit de hemel, nadat General Motors er geen heil meer in zag. Twee jaar later fuseerde PSA met Fiat Chrysler Automobiles tot Stellantis en in datzelfde jaar presenteerde Peugeot de tweede generatie van de 208. Die staat op het Common Modular Platform, dat onder meer als basis dient voor de Fiat Grande Panda, de Citroën C3, de Jeep Avenger en deze Opel Corsa. De jongste variant van het duo 208-Corsa is de nieuwe Lancia Ypsilon en misschien komt er nog een Fiat Punto.
Hé Fiat, dat had toch ooit iets met Seat ?
Seat bouwde ooit auto’s onder licentie van Fiat, maar wel onder de eigen merknaam. De Ibiza uit 1984 was de eerste in eigen huis ontwikkelde Seat. Twee jaar later nam Volkswagen al voor 51 procent deel in het Spaanse merk en in 1991 waren de Duitsers al volledig eigenaar. Er is ooit een poging gedaan om Seat een soort van Alfa Romeo binnen Volkswagen te laten worden en nu lijkt het erop dat Cupra die rol overneemt, terwijl het huidige aanbod van Seat aardig op leeftijd is. De Ibiza en Arona stammen uit 2017, de Ateca zelfs van een jaar eerder en de jongste van het stel is de Leon, uit 2020. De grote Tarraco is al van het toneel verdwenen en van de drie oudste modellen is geen opvolger in aantocht. Het doet de vraag rijzen of er nog toekomst is voor Seat. Volkswagen-ceo Thomas Schäfer gaf in 2023 aan dat Cupra de toekomst van Seat is. Toch deed het merk het best goed in 2024, zowel in Europa als in Nederland. We rekenen nog op een facelift voor de Ibiza en de Arona in 2025.
De huidige Seat Ibiza was er eerder dan de Volkswagen Polo
Was in 1984 de Ibiza de eerste in eigen huis ontwikkelde Seat, de vijfde generatie had in januari 2017 de eer om als eerste auto binnen de Volkswagen Group op het MQB-platform te staan. Daarmee is hij nu acht jaar oud, waar een levenscyclus van zo’n zeven jaar gebruikelijk is. Toch oogt hij niet verouderd en is het lijnenspel speelser dan dat van zijn neefjes Volkswagen Polo en Skoda Fabia. In tegenstelling tot zijn voorganger is deze Ibiza er niet als driedeurs. De basismotor is een 1,0-liter zonder turbo, met 75 en later 80 pk. Dat is geen aanrader. Een betere optie is de 1.0 TSI, die er met 95, 110 en 115 pk is. De FR heeft een 150 pk sterke 1.5 TSI-viercilinder en er is een 1.6 TDI met 95 pk en een 1.0 TGI met 90 pk op aardgas (cng). Vanaf de 110 pk TSI waren alle motoren te combineren met de DSG-automaat. Na de facelift in 2021 is het aanbod uitgedund (geen diesel of aardgas meer). De testauto heeft de basis-TSI, die op de rollenbank een keurige 104 pk en 198 Nm liet zien.
Zie je de leeftijd van de Ibiza dan wel aan het interieur?
Nee, het interieur maakt een minstens zo doorwrochte indruk, met de Volkswagen-typische afgeplatte kanten van onder meer de portiergrepen, de middenconsole, de A-stijlen en de dashboardpanelen. Typerend voor Seat zijn de in ruststand hangende naalden van de grote klokken. De stoel is goed, net als de zitpositie. De motor hebben we al ontelbare keren getest en kennen we als een stille, trillingsarme en goed presterende machine. Schakelen gaat vederlicht, sturen doet hij met de juiste dosis zwaarte en het onderstel maakt een volwassen indruk. Hij maakt vanaf de eerste kilometers een goede indruk en roept geen ergernis op. In geen enkel opzicht is hij uitgesproken; het is domweg een prettige reisgenoot, ook voor de passagiers op de achterbank.
Dat de Corsa F (2019) een neefje is van de Peugeot 208 zie je meteen, al zijn het front en de achterkant totaal anders. Voorganger E uit 2014 was in grote mate gebaseerd op de D uit 2006, waarmee het de hoogste tijd was voor een compleet nieuw model. Wat betreft motorisering tref je louter de 1.2-driecilinder. Zonder turbo met 75 pk, met turbo is dat 100 of 130 pk, beide te combineren met automaat. Een 1,5-liter diesel met 102 pk stond tot en met 2023 in de prijslijst. Het is echter de volledig elektrische Corsa Electric die deze modelgeneratie bijzonder maakt. De gefacelifte Corsa F verscheen in 2023, herkenbaar aan het gewijzigde front. De testauto heeft het optionele zwarte dak, dat in dit geval bovendien deels van glas is. Het is een Elegance, te herkennen aan de lichtmetalen wielen, de chroomlijsten langs de zijruiten en de led-dagrijverlichting en -koplampen.
Wel een ander dashboard toch?
Klopt. Het dashboard is totaal anders dan dat van de 208. Hier dus geen hooggeplaatst instrumentenpaneel en een klein, laag stuurtje. Het is allemaal heel herkenbaar Opel, met hier en daar pianolak, aluminium strips en goed afleesbare klokken. De knopjes voor de raambediening en spiegels herkennen we van Peugeot. De bestuurdersstoel kan opvallend ver omlaag, handig voor iemand die langer is dan twee meter. Ook hier een motor waarmee we ontelbare keren onderweg waren, gezien de vele merken en modellen die deze krachtbron benutten. Tijdens het accelereren laat hij zich iets meer horen dan de driecilinder van de Seat, maar op constante snelheid is hij net zo stil en draait hij zelfs minder toeren.
Rijdt een Corsa anders dan een Peugeot 208?
Komen we bij de besturing en het onderstel. Daarin herkennen we weinig van de 208. De Opel stuurt direct en de commando's worden gretig opgevolgd door de wielen. Vering en demping zijn duidelijk steviger, zonder hard te zijn. Het is weliswaar geen Fiesta, maar de Corsa stuurt zonder meer erg plezierig. Leuk detail is de ribbel die midden over de motorkap loopt, een knipoog naar Opels uit vervlogen tijden, zoals de Kadett B.
Hoe ruim zijn de Ibiza en de Corsa?
Vergelijk je de maten van deze twee occasions, dan zie je op alle vlakken nauwelijks verschillen. Toch tovert Seat iets meer bewegingsruimte voor de achterpassagiers en wat extra liters bagageruimte tevoorschijn. Daarnaast kan de voorpassagier zijn benen verder strekken. Wat uitrusting betreft zijn de verschillen niet groot. De Ibiza heeft een mooier multimediasysteem, automatische klimaatregeling en parkeersensoren voor en achter. De Corsa heeft ledkoplampen, lane assist, een automatisch dimmende binnenspiegel en een panoramadak. Een navigatiesysteem ontbreekt in de Opel, de Seat heeft dat wel. Toch zullen de meesten van ons hun smartphone met de usb-kabel verbinden om op die manier altijd over alle actuele weg- en verkeersinformatie te beschikken.
En de veiligheid?
Op het gebied van de botsveiligheid behaalt de Ibiza de maximale score van vijf sterren, de Corsa doet het verdienstelijk met vier. De Seat scoort vooral meer punten op het onderdeel veiligheid voor volwassen inzittenden en voetgangersveiligheid. Een armada aan assistentiesystemen hoef je hier niet te verwachten; alleen de Opel helpt je om binnen de lijntjes te blijven. Wil je er in de vakantie op uit met een kleine caravan, dan biedt de Corsa meer perspectief dankzij zijn trekgewicht van 1.200 kg, tegenover een nog altijd acceptabele 1.000 kg voor de Ibiza.
Tot slot kijken we nog even naar het prijskaartje. Daar zien we een opmerkelijk verschil. De Opel is een jaar jonger, had een hogere nieuwprijs, heeft iets minder kilometers gereden en kost nu minder dan de Seat. We zien het vaker bij de occasions van Opel.
Hoe zit het dan met het verbruik en de prestaties? Schrijven jullie daar niet over? Natuurlijk wel! Zorg dat je een ingelogde gebruiker bent en download gratis de pdf uit het magazine, dan heb je alle info en scores van deze twee populaire occasions.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Seat Ibiza sprokkelt over de hele linie wat meer punten bij elkaar en dat ervaar je ook zo als je er mee rijdt. Fijn motortje, stuurt en schakelt heel vanzelfsprekend, is ruim genoeg en voelt nog steeds eigentijds aan. De Corsa overtuigt met zijn iets sportievere rijeigenschappen, maar zakt door het ijs op het vlak van ruimteaanbod.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Corsa 1.2 GS Line Automaat | Apple/Android Carplay | Digital Cockpit | Zondag Open!
- 2023
- 12.000 km

Opel Corsa 1.2 Turbo 130PK GS-LINE Automaat
- 2023
- 13.561 km

Opel Corsa Elegance 100 pk Automaat | Navigatie via Apple Carplay/Android Auto | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Voor en Achter | LED Koplampen | DAB Ontvanger | Climate Control | Cruise Control | 16" Lichtmetalen Velgen |
- 2022
- 63.150 km
Lees ook
Seat Ibiza 1.0 TSI (2019) - Op de rollenbank
Seat Ibiza - 2019 - 50.999 km - Klokje Rond
Praktijkervaring Seat Ibiza: bekijken gebruikers het van de zonnige kant?
Praktijkervaring Opel Corsa F: eigenaren over eerste Stellantis-Corsa
De Opel Corsa tot nu toe: Top 20-auto’s uitgelicht
Lezersreacties (54) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.