AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Zevenzitters met hoge instap voor €14.000: Citroën C4 Space Tourer vs. Peugeot 5008

Zelfde stal, ander dna

Peugeot 5008
AutoWeek 9 2025
AutoWeek 9 2025

Je leest het in AutoWeek 9 2025

Sportwedstrijden, uitstapjes met de familie, zomervakanties, verhuizingen, tuinverbouwingen: er zijn genoeg situaties te bedenken waarin een ruime auto met zeven zitplaatsen zijn diensten bewijst. De Fransen zijn – naast pioniers – altijd heer en meester geweest in deze discipline. De Citroën Grand C4 is een traditionele MPV, de Peugeot 5008 wil vooral graag een SUV zijn. Voor exact hetzelfde bedrag vinden we ze allebei als occasion. Een Peugeot 5008 Blue Lease Executive 1.2 PureTech 130 uit 2018 met 142.000 kilometer op de klok voor €13.845. De  Citroën Grand C4 Spacetourer PureTech 130 Business uit deze test is drie jaar jonger, heeft met 116.500 kilometer minder gelopen en kost eveneens €13.845.

Zouden we deze test voor AutoWeek Classics maken, dan keken we nu naar een Citroën DS Familiale en een Peugeot 403 Familiale, Franse zevenzitters uit de jaren 60. Het toont maar aan dat de behoefte aan extra zitplekken er altijd al is geweest. In die tijd waren gezinnen vaak groot. Anno 2025 zijn het vaak de samengestelde gezinnen die de vraag naar auto’s als deze deels verklaart. Renault is nog tot in de jaren 90 doorgegaan met de zevenzits stationwagon en wel in de vorm van de 21 Nevada, die 23 cm langer is dan de sedan. De MPV was allang aan zijn opmars bezig, in gang gezet door de Espace en daarna stevig aangewakkerd door de Mégane Scénic. Citroën haakte in 1999 aan met de Xsara Picasso, in 2006 opgevolgd de C4 Picasso en de eerste Grand Picasso. De laatste generatie werd in 2018 omgedoopt tot C4 Spacetourer. De MPV-hype lijkt in zekere zin aan het huisje van Peugeot voorbij te zijn gegaan, aangezien er nooit een antwoord op kaskrakers als de Scénic, Zafira en Touran is gekomen. Met de 307 SW koos het merk in 2001 voor een eigen strategie, die goed uitpakte. En met de 3008 ging Peugeot in 2009 op de cross-over-toer, waar de kleinere 2008 een paar jaar later zelfs een compleet nieuwe rage ontketende. Het hek was van de dam, de mensheid stapte definitief over van de MPV naar de SUV en de cross-over. Zo kan het gebeuren dat de huidige generatie zevenzitters in die voertuigcategorieën vallen, al dan niet elektrisch. Enige buitenbeentje is de spotgoedkope Dacia Jogger, die bijna net zo lang is als onze twee testauto’s.

Citroen C4 Space Tourer

Citroën C4 Space Tourer

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Sfeervol interieur

Niet lang nadat we in 2016 de eerste foto’s van de nieuwe 3008 onder ogen kregen, volgden die van de 5008. De marktintroductie liet tot het voorjaar van 2017 op zich wachten en daarmee is hij nu al bijna acht jaar onder ons. Zijn opvolger staat sinds vorig jaar in de showroom, ook als volledig elektrische e-5008. Voor de fotografie zetten we de twee Franse ruimteschepen naast elkaar en dan springt de Peugeot er duidelijk als SUV uit: een hoge neus en een uitgesproken motorkap en zwarte kunststof onderaan de flanken, in de wielkasten en aan de achterkant. Het front past goed bij de andere modellen uit die periode en oogt nog niet verouderd. De achterlichtunits bestaan beide uit drie verticale lichtbalken, die de klauwen van een leeuw symboliseren. Qua concept is de 5008 nog altijd actueel. De bestuurdersplek voelt meer aan als een cockpit dan als een conventioneel interieur. Het dashboard is deels om de berijder heen gebouwd, met uiteraard die opmerkelijke positionering van het instrumentenpaneel. Bij Peugeot gaat dit als i-Cockpit door het leven, met alle instrumenten op ooghoogte. Een van de consequenties hiervan is dat het stuur vrij klein moest blijven en dat de onder- en bovenkant ervan afgeplat zijn. Veel van de bediening verloopt via het infotainmentsysteem, maar met een rijtje fraaie knoppen heb je directe toegang tot alle belangrijke menu’s. Hoe dan ook is het qua vormgeving en aankleding een mooi geheel, waarin je je veilig en geborgen voelt.

De aandrijflijn is exact dezelfde als in de C4, alleen staat de pook hier een stuk hoger en zijn de schakelwegen korter. Qua vering en besturing voelt de 5008 een stuk directer en ook een tikkeltje stugger. Nog altijd profiteer je echter van de lange wielbasis en van banden met een vrij hoge wang. Kortom, oncomfortabel kun je deze auto niet noemen. Daarnaast is in beide gevallen de achtervering gemaakt om ruim 800 kg te torsen, waar we nu met slechts één persoon aan boord rijden. Vanbinnen is de 5008 in de hoogte een maatje krapper dan de riante Spacetourer. Dat is de prijs die je betaalt voor het stoere uiterlijk. Het brandstofverbruik is nagenoeg gelijk aan dat van de Citroën en dankzij de iets grotere tank heb je bijna 70 km meer actieradius.

Bovengemiddeld veel comfort

De laatste generatie C4 Picasso kwam in 2013 op de markt, om uiteindelijk in 2022 als Spacetourer te eindigen. Vanaf de eerste Xsara Picasso in 2000 zetten meer dan 82.000 Nederlanders hun handtekening voor deze Franse MPV. Sinds 2015 ronkt de bekende PureTech-driecilinder in de C4. Daarnaast is er de 1.6 THP met 165 of 180 pk en de 1.6 HDI met 120 of 130 pk. De fijnste aandrijflijn lijkt ons de 2.0 HDI in combinatie met een automatische transmissie, want dan heb je echt wel de ideale reisauto.

Het uiterlijk heeft wel een paar karakteristieke elementen, zoals het front, met de gescheiden lichtunits, de hoefijzervormige achterlichten en de zilverkleurige strip die via de A-stijl over het dak de achterste zijruit omkadert. De extra voorste zijruit is een typerend stijlkenmerk voor de Picasso. Dat geldt ook voor het centraal geplaatste instrumentarium, dat nu uit twee schermen bestaat. Het bovenste, grote scherm, biedt alle bestuurdersinformatie. Het kleinere scherm daaronder is voor het multimediasysteem en de klimaatregeling en is te koppelen met je smartphone. De zitpositie is echt honderd procent MPV, met al dat glas voor je en een voorruit die tot diep in het dak doorloopt. Welkom in de wereld van de Spacetourer, lijkt hij te willen communiceren. Dat gevoel zet door zodra je gaat rijden. De Citroën trakteert op bovengemiddeld veel comfort, wat je medereizigers zullen waarderen. Het onderstel absorbeert verkeersdrempels en oneffen klinkerwegen uitstekend. De kleine driecilinder levert genoeg trekkracht bij lage toerentallen en komt daarmee niet amechtig over. Daar komt bij dat deze fikse MPV slechts 1.295 kg weegt, niet veel meer dan een nieuwe Volkswagen Golf en – net als bij de 5008 – 100 kg minder dan zijn voorganger. De besturing werkt afstandelijk, maar dat past bij het karakter van deze auto en stoort niet. De tweede zitrij bestaat uit drie separate stoelen en helemaal achterin vinden we twee wegklapbare zitjes. Met de middelste zitrij iets naar voren geschoven is het op de derde rij nog wel even uit te houden. Het relatief lage gewicht en de kleine turbomotor werpen hun vruchten af als het om het verbruik gaat. Bijna 1 op 15 is helemaal niet slecht voor een MPV.

Citroen C4 Space Tourer

Citroën C4 Space Tourer

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Ruim 3,2 ton met een 1.2

We hebben hier te maken met uitvoeringen die speciaal voor de zakelijke markt zijn samengesteld, zoals blijkt uit de typeaanduiding: Business en Blue Lease. Het recept is eenvoudig: een leuk pakket aan extra’s tegen een aantrekkelijk tarief om de bijtelling zo laag mogelijk te houden. De testauto’s hebben alle noodzakelijke opties aan boord, maar een elektrisch te openen achterklep of ledkoplampen zijn niet aanwezig. Ook wat rijhulpsystemen betreft is het vrij karig. De Peugeot heeft rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning hebben ze allebei, terwijl de C4 als enige botswaarschuwing en autonome remassistentie heeft. Een knieairbag voor de bestuurder ontbreekt in de 5008. Verder is het complete arsenaal aan plofzakken aan boord en scoorden deze Fransozen het maximale aantal van vijf sterren in de botsproef van Euro NCAP. Het trekgewicht ligt voor de Peugeot op 1.100 kg, terwijl dat voor de Citroën 50 kg meer is. Tel daarbij het laadvermogen van ruim 800 kg en de kleine driepitter moet ruim 3,2 ton voortbewegen. Die zesde versnelling zouden we in dat geval maar even laten voor wat het is. De PureTech-motor kunnen we hier ook niet onbesproken laten, want die is volop in het nieuws geweest. Achilleshiel is de zogeheten natte distributieriem. Die loopt door de olie en dat kan voor problemen zorgen. Preventief vervangen is de enige optie, dus ver voor de officiële vervangingstermijn. Goed onderhoud en vooral exact de juiste olie zijn ook heel belangrijk. Extra op letten dus bij aanschaf van een auto met deze motor.

Citroen C4 Space Tourer

Citroën C4 Space Tourer

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Dat deze twee zeer aan elkaar gewaagd zijn, stond bij voorbaat al vast: Frans, uit dezelfde stal, technisch identiek, qua afmetingen vrijwel gelijk en in dit geval een prijskaartje dat gelijk is. De Citroën is een paar jaar jonger en heeft minder kilometers op de klok en dat maakt hem prijstechnisch extra aantrekkelijk. Elk weten ze op hun eigen manier te charmeren. Het verschil op de scorekaart is daardoor vrijwel nihil.

Lezersreacties (28) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.