Nissan Micra (2018) vs. Peugeot 208 (2018) - Occasion Test
Oud en nieuw
Het B-segment gaat fier aan kop in de nieuw- en occasionverkoop. Het formaat maakt een auto uit deze categorie breed inzetbaar, qua kosten beheersbaar en de rijeigenschappen zitten dicht tegen die van auto’s uit een klasse hoger aan. Kan de al op leeftijd rakende Peugeot 208 het nog aan tegen de nog steeds frisse Nissan Micra?
Nederlanders staan bekend om hun zuinigheid en dat zie je onder meer terug in de verkoopstatistieken van nieuwe en gebruikte auto’s. Bij de nieuwverkopen staat sinds 2016 het B-segment (formaat Corsa, Clio) bovenaan, tot die tijd was dat het C-segment (formaat Golf, Focus).
In de leasemarkt verdrievoudigde het aandeel B-segment van 2014 tot 2019, maar het C-segment blijft daar het meest in trek. Een van de redenen waarom de zakelijke rijder een maatje kleiner kiest, is de bijtelling. Die is namelijk sinds 2017 voor alle auto’s met een verbrandingsmotor 22 procent. Dan ga je natuurlijk extra scherp op de catalogusprijs letten, waardoor je de VW Polo, Ford Fiesta en Renault Clio in de lease-top 10 ziet staan.
Maar ook tweedehands zijn deze types heel gewild. Logisch, de occasionkoper let toch wat meer op de knip dan iemand die een nieuwe auto koopt en doorgaans is het te besteden budget kleiner. Om daarna de vaste en variabele lasten op een enigszins acceptabel niveau te houden, ligt de keuze voor een compacte auto het meest voor de hand.
En het is bijna een wetmatigheid dat een occasion uit het Aof B-segment behoorlijk waardevast is en daarmee relatief duur in aanschaf. Want een Peugeot 308 van 2018 is niet eens zo gek veel duurder dan een 208 uit hetzelfde jaar als onze testauto. Die zetten we naast de veel modernere Nissan Micra, die toen net nieuw was, terwijl de Peugeot op het punt stond om afgelost te worden door de huidige generatie 208. Het is misschien geen volledig eerlijke vergelijking, maar beide auto’s vallen wel in dezelfde prijsklasse. Sterker: de oudere Peugeot is zelfs duurder dan de jongere Micra.
OOGT NIET VEROUDERD
Met de eerste generatie Peugeot 208, zoals we die voor deze test rijden, maakten we in 2012 kennis en het is de eerste Peugeot met de zogeheten i-cockpit. Het instrumentarium zit wat hoger dan normaal, waardoor je niet meer dóór het stuur naar de klokken kijkt, maar er overheen. Dat heeft tot gevolg dat het stuur veel kleiner is dan gemiddeld en ook dat je langer bezig bent om een ideale zitpositie te vinden. De gedachte achter deze opstelling – het instrumentenpaneel direct in het blikveld – is een heel aardige, maar in de praktijk blijkt het geen voordeel. Het heeft dan ook bij geen enkel ander merk navolging gekregen. Toch past Peugeot het inmiddels toe op alle modellen. Je went eraan, laten we het daar maar op houden.
Een ander belangrijk thema bij de ontwikkeling van de 208 was gewichtsbesparing, aangezien de 207 nogal zwaar was. Pakken we de versie met 1,4-liter benzinemotor en vijfdeurs koets, dan weegt een 207 1.123 kg en een 208 zet 1.045 kg op de schaal. De lichtste benzinemotor is de driecilinder 1.0 met 68 pk, gevolgd door de driecilinder 1.2 met 82 pk. Diezelfde motor is er ook met turbo, dan heb je 110 pk. Viercilinders zijn er met een inhoud van 1,4 en 1,6 liter, met respectievelijk 95 en 120 pk. Daarnaast is er de 1.6 THP met 155 pk of 200 pk in de GTI. Diesels zijn er uiteraard ook: een 1.4 met 68 pk en de 1.6 met 92, 100, 115 en 120 pk. Vanaf 2018 is dat de 1.5 HDi met 100 pk. In 2015 kreeg de 208 een facelift.
Het uiterlijk van de 208 oogt niet verouderd, het is nog altijd een vlotte verschijning. Na wat schuiven met de stoel en het stuur vind je een enigszins fatsoenlijke zit achter het stuur. Het interieur ziet er fris uit en is, in tegenstelling tot de latere 308, nog niet volledig ontdaan van knoppen. Het infotainmentsysteem laat zich koppelen met je smartphone en is geschikt voor Apple CarPlay en Android Auto. We rijden met de 1,2-liter driecilinder, een prima krachtbron voor de 208. Hij is vlot genoeg en lekker zuinig, met precies genoeg driepitterroffel tijdens het accelereren zonder vervelend te worden. De besturing werkt behoorlijk direct, mede als gevolg van het kleine stuur. Het toch wel wat zwaarlijvige karakter van de 207 heeft de 208 van zich af weten te schudden. Niet alleen door het lagere gewicht, maar ook door het stuurkarakter en de afstemming van het onderstel. Het comfort van de legendarische 205 heeft hij niet, maar wel veel meer dynamiek en de 208 is niet zo gemeen wanneer je in een te snel genomen bocht het gas loslaat. Over de bediening niets te klagen, alleen het schakelen zou een beetje soepeler mogen gaan.
MINDER CC’S, MEER KOPPEL
Dat de Micra, die alleen geleverd is als vijfdeurs, een stuk jonger is dan de 208, zie je meteen. In feite is deze Nissan het Japanse zusje van de vierde generatie Renault Clio, ze delen hun platform en de motoren. Met dit verschil: De Micra is ook leverbaar met een 1,0-liter driecilinder zonder turbo. Dat platform is trouwens al een oudere samenwerking tussen Nissan en Renault en wordt voor veel andere modellen gebruikt. Maar zet je de Micra en de Clio naast elkaar, dan zie je zeker verwantschap. Helemaal als je de vorige generatie Micra in je achterhoofd hebt, dat is een totaal andere auto. Op motorisch vlak is er wat minder keuze. Naast de net genoemde krachtbron is er de 0,9-liter driecilinder met 90 pk en een 100 cc zwaardere variant met 100 pk. Wil je een diesel, dan is er de bekende 1.5 dCi met 90 pk. Automatische transmissie is er alleen in combinatie met de sterkste benzinemotor.
CONVENTIONELER INTERIEUR
Het lijnenspel van de Micra is allesbehalve saai. Dat begint met de flinke welving die vanaf de neus doorloopt tot onder de buitenspiegel en daarna in een oplopende lijn doorgaat naar het achterlicht. De achterste zijruit loopt met een knikje omhoog naar de C-stijl en ontmoet daar een zwart paneeltje, waarna de lijn weer omlaaggaat. In combinatie met de hoge achterruit is het zicht naar achteren niet optimaal, dat is jammer. En een andere kleur dan zilvergrijs zou deze auto goed doen. Het interieur oog wat conventioneler dan dat van de Peugeot, met grote, goed afleesbare meters voor snelheid en toerental en onderin voor motortemperatuur en brandstofvoorraad. Ook hier een redelijk groot beeldscherm in het midden, omgeven door knopjes die je toegang geven tot alle hoofdfuncties. En zelfs een cd-speler! Starten gaat, net als openen en sluiten, zonder sleutel. Wat meteen al opvalt, zijn de korte schakelwegen.
Wennen is het vooral aan de motor, die heel even op gang moet komen. Wegrijden vanuit stilstand vergt meer aandacht dan normaal. Hij mag dan 8 pk meer hebben dan de 208, die heeft op zijn beurt weer 300 cc extra. Maar de motor van de Micra heeft een turbo en dat bezorgt hem extra koppel. Komt de kleine driecilinder wat meer op toeren, dan zijn de verschillen duidelijk merkbaar. Kracht is er voldoende, maar je moet wel weten hoe je die het beste kunt benutten en dat strookt niet met het lagetoerenrijden zoals we dat vandaag de dag aanleren en gewend zijn.
Wat onderstel en besturing aangaat, voelt de Micra verfijnder aan en hij neigt zelfs een beetje naar het rijden in een grotere auto. Hierin merk je wel dat de Micra qua concept ruim vijf jaar jonger is dan de 208.
VERSCHIL IN STERREN
Beide auto’s komen uit de lease en zijn een stuk completer uitgerust dan een gemiddelde occasion in deze klasse. De Micra spant in dit geval de kroon, met zijn ledkoplampen, keyless go, stoelverwarming en DAB-tuner. Ook fijn is het multifunctionele stuurwiel, met daarop tevens de knopjes voor de cruisecontrol. Op het gebied van veiligheid noteren we noodremassistentie en ook automatisch remmen als je zelf even niet oplet. Destijds waren al wel de nodige systemen leverbaar op de Micra. In de botsproef scoorde de Japanner vier sterren, eentje minder dan de Peugeot. Dat heeft er ook mee te maken dat de eisen in 2017 anders waren dan in 2012, toen de 208 tegen het blok ging. Met alle veiligheidssystemen is de Micra namelijk wél goed voor vijf sterren.
Met de jongste 208 is dat niet anders, die krijgt in de standaarduitvoering ook maar vier sterren en zou dus minder goed zijn dan zijn voorganger. Verder hebben beide auto’s zaken als cruisecontrol, automatische klimaatregeling, parkeersensoren in de achterbumper (de Micra ook een camera) en lichtmetalen wielen. Het trekgewicht van de Nissan is maar liefst 1.200 kg, dat is best veel voor zo’n compacte auto. De Peugeot mag 1.150 aan de haak meenemen, ook heel acceptabel. En ondanks de destijds iets hogere nieuwprijs, de completere uitrusting en de lagere kilometerstand, is de Micra toch iets goedkoper dan de 208. Dat zegt toch genoeg over de populariteit van deze Peugeot als occasion.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De oudere Peugeot weet zich toch nog heel goed staande te houden naast de jongere Nissan en daarmee is zijn prijs zeker gerechtvaardigd. De Micra en 208 laten zien dat het absoluut geen straf is om met een auto uit het B-segment onderweg te zijn. De Micra doet in zijn geheel moderner en verfijnder aan, dat bezorgt hem net wat meer punten. Naast de huidige 208 krijgt hij het wel moeilijker.