Nissan Micra C+C 1.4 Tekna (2006)
Apart zomerkoninkje
De gewone Micra is een auto met merkwaardige trekjes, de coupé-cabrio is een hoogst merkwaardige verschijning. Volg je met je ogen de lijn van voor naar achteren, dan begin je net te denken dat dit een gewone auto is als de voorruit abrupt ophoudt. Achter het passagierscompartiment steken twee rolbeugeltjes omhoog. Ze zullen ongetwijfeld stevig zijn, maar dat zie je er niet aan af. De achterklep is korter dan je zou verwachten bij 'n coupé-cabrio, omdat het dakje zelf ook erg klein is. De Micra heeft een glazen dakpaneel, waardoor je zelfs als je dicht rijdt een ruimtelijk gevoel hebt. En voor hete zonnige dagen heeft het dak zelfs nog een zonnescherm.
Instappen in de Micra C+C vereist enige omzichtigheid, vooral als de auto al open is. De raamlijst steekt namelijk erg ver naar achteren, zodat een gemene bult gauw is opgelopen. Zit je eenmaal, dan blijkt dat het interieur meer biedt dan het uiterlijk doet vermoeden. Voorin tenminste, want achterin zijn de twee stoeltjes er vooral voor de sier. Want met de voorstoelen ingesteld voor een gemiddelde volwassene is de beenruimte al volledig verdwenen.
Het dashboard is leuk en fris vorm-gegeven. De witte wijzerplaten zijn geslaagd, maar ook de knoppen van de verwarming en het display daarvan zien er leuk uit.
Eenvoudig
De kapbediening is verrassend eenvoudig. Geen beugels of klemmen die eerst moeten worden losgemaakt, geen handrem die moet worden aangetrokken voordat het werkt. Gewoon de knop tussen de voorstoelen naar je toe trekken en 23 seconden later heb je niets dan de vrije hemel boven je. De zijruiten apart dicht doen is ook niet nodig. Dat doet de auto in één moeite door met het openen van het dak. Op zichzelf handig, maar wanneer je ook de zijruiten omlaag wilt hebben, zul je bij het openen van het dak de knop op precies het juiste moment moeten loslaten. Het rolschermpje in de kofferbak voorkomt dat het dak en de bagage met elkaar in conflict komen, en de dakbediening weigert dan ook dienst zolang het scherm niet op zijn plaats zit.
Torsie
De Micra C+C is verrassend vlot en komt prima mee in het verkeer. Ook het sturen doet hij niet onaardig, hoewel het onderstuur wat minder had mogen zijn, Nissan heeft hier iets te veel op veiligheid gespeeld. Eén van de heikele punten bij cabrio's is altijd weer de stijfheid van de carrosserie. De Nissan weert zich heel aardig op dit gebied, dankzij een extra dwarsbalk voorin en een zogenaamde dynamische demper achterin. Voor een cabrio in deze prijsklasse doet de Micra C+C het erg goed.
Met een moderne cabrio is het ook in de kou en bij lichte neerslag, mits je de vaart erin houdt, prima uit te houden. Belangrijk is de mate waarin de luchtstroom
over de auto wordt geleid. Dat is keurig voor elkaar. De verwarmings-roostertjes verspreiden de warme lucht echter net niet voldoende over je lichaam. De hoogteverstelling van de bestuurdersstoel betreft alleen de zitting, waarbij de rugleuning vast zit. In de laagste stand zit er daardoor een flinke spleet tussen rugleuning en zitting. Een ijzige luchtstroom tegen je rug is het gevolg. Jammer!
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Micra C+C 1.4 Tekna |
Carrosserie | 3-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.635 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.386 cc |
Maximaal vermogen | 65 kW / 88 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 128 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.806 mm / 1.668 mm / 1.441 mm |
Wielbasis | 2.432 mm |
Massa leeg | 1.135 kg |
Laadvermogen | 405 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 510 kg |
Banden | 175/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 174 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 12,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,8 s / 7,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,5 s / 14,2 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 158 g/km |