Test: Nissan Micra C+C (2006)
Gone in 22 seconds
Alle inkoppertjes, open deuren en flauwe grappen over de inmiddels overbekende kapsalon laten we achterwege: de Nissan Micra C+C is gewoon een auto met een overdaad aan vrouwelijke hormonen. Met als voornaamste troef een glazen vouwdak (C-View genaamd) dat in 22 seconden opent en sluit. Leuk, maar hoeveel voegt de Micra C+C verder toe aan het bestaande aanbod?
Nissan is zo trots op het feit dat het dak van de nieuwe Micra C+C in 22 seconden opent of sluit, dat we er tijdens de introductie in Portugal continu op subtiele wijze mee worden geconfronteerd; op de diverse reclame-uitingen, op de T-shirts van de medewerkers, op de verpakking van de cd-rom met persfoto's, overal troffen we de strijdkreet '22 sec.' aan. Dan ga je jezelf vanzelf een keertje afvragen: is dat zo snel dan? Als we de tijden van de concurrerende coupé-cabrio's erbij pakken, blijkt dat de Micra C+C helemaal niet de vlotste is. De belangrijkste rivalen, de Peugeot 206 CC en de Opel Tigra TwinTop, scoren met respectievelijk 20 en 18 seconden simpelweg beter. Volgende vraag: is dat belangrijk? Antwoord: welnee. Maar des te opmerkelijker is het dat Nissan zo loopt te paraderen met die 22 seconden. Hoe het ook zij, de Japanners zijn wel de eersten die het segment van de compacte coupé-cabriolet komen verblijden met een standaard glazen vouwdak. Dat werd ontwikkeld in samenwerking met Karmann, het is de eerste keer dat Nissan samenwerkt met de Duitse dakenspecialist. Om de zaken zo veel mogelijk centraal te houden, kregen vijftig werknemers van Karmann een eigen hoekje in Nissan's fabriek in het Engelse Sunderland. Een soort 'fabriek in de fabriek' dus. Het dak bestaat uit twee delen, net als dat van de 206 CC. Opel heeft voor de Tigra TwinTop een constructie bedacht met drie panelen, die verticaal achter de voorstoelen verdwijnen. Dat van Nissan werkt hetzelfde als dat van Peugeot en dat komt erop neer dat de twee dakdelen hydraulisch horizontaal op elkaar in de kofferruimte verdwijnen. Er blijft dan nog 255 liter over voor bagage over. Zorg ervoor dat je de spullen onder de afdekhoes in de bagageruimte zet voordat je het dak opent want er blijft nog slechts een smalle opening over om tassen en dergelijke in en uit te laden als het dak eenmaal ligt opgevouwen. Haast onvermijdelijk bij dit soort kapconstructies. Met het dak omhoog heeft de C+C een kofferbak die 457 liter kan verstouwen, het meeste in z'n segment.
Bijna sportief
In september 2002 stond het studiemodel van de C+C op de beurs van Parijs en daar kreeg Nissan dusdanig veel positieve reacties op dat het model vrijwel zonder uiterlijke wijzigingen in productie werd genomen, een investering van 150 miljoen euro verder. Ten opzichte van de hatchback is de C+C bijna 10 cm lager en ruim 7 cm langer, nodig om plaats te bieden aan de stapel dakdelen in de bagageruimte. De lagere daklijn is het resultaat van de schuiner geplaatste A-stijl, die uiteraard extra verstevigd is, net zoals de dorpels en de bodemplaat. Achter het dashboard werd een extra dwarsbalk gemonteerd. Om het torderen van de auto – vooral de vibraties in de voorruit - verder te beperken, werd rechts achter in de auto een zogenaamde dynamische demper gemonteerd. Da's is een stuk staal van 17 kg dat in de bochten meebeweegt waardoor volgens Nissan de zijwaartse bewegingen van de voorruitstijlen met 20% wordt verminderd. Dit alles zorgt ervoor dat de C+C een behoorlijk stijf karretje is, al leent 'ie zich niet echt voor vlotter bochtenwerk. Daar is het natuurlijk ook de auto niet naar, ondanks de indruk die 'ie wekt met z'n stevige demping. Sturen gaat niet bepaald met veel precisie gepaard en de C+C kent een erg veilig, onderstuurd karakter. Wij hadden bij de introductie alleen de beschikking over de versie met 1.6-motor, met de 1.4 gaan we later kennismaken. Het 110 pk sterke blok is dezelfde als in de rappe 160 SR en trekt ook in de C+C fel van leer. Het maakt 'm bijna sportief!. Bovendien is 'ie lekker stil, met dank aan de extra isolatie die is aangebracht op onder andere het schutbord. Het pookje van de handgeschakelde vijfbak laat zich lekker soepel en trefzeker bedienen, wie behoefte heeft aan een (viertraps) automaat, moet nog even geduld hebben tot april. Nissan heeft voorlopig geen plannen om een dieselmotor aan te bieden.
Met z'n vieren?
Volgens Nissan kun je in de C+C best met z'n vieren zitten, het is tenslotte een zogenaamde 2+2. Toch zouden we het niemand aan willen doen om achterin te gaan zitten want er zit normaal gesproken geen millimeter ruimte tussen de leuning van de stoel en de zitting van de achterbank. Alleen als de mensen voorin hun stoel in de voorste stand zouden zetten, is het enigszins mogelijk om achterin plaats te nemen. Je kunt het beter gebruiken als extra bagageruimte. Overigens zullen langere bestuurders moeite hebben met het vinden van een goede zitpositie, daarvoor zou het stuurwiel axiaal verstelbaar moeten zijn. Doe stoelen zelf, afkomstig uit de 160 SR, zijn oké; lekker stevig met voldoende zijdelingse steun. En nu we toch in de meubilair-sferen zijn: onder de zitting van de passagiersstoel zit een afsluitbaar (in samenwerking met de centrale vergrendeling) opbergvak. Handig voor als je de auto parkeert met het dak open. In het interieur treffen we diverse soorten kunststof aan die een prettige sfeer uitademen. Het meeste plastic is vrij hard, maar heeft een zachter ogende structuur. Met de kap op blijft er nog voldoende hoofdruimte over en dankzij het glazen dak blijft het binnenin lichter dan gemiddeld. Je kunt er ook nog een zonneschermpje voor trekken maar het glas filtert volgens Nissan praktisch alle UV-straling eruit. Het vouwsysteem van het dak werkt prima en blijkt er met de stopwatch in de hand (heel flauw maar ze vroegen er gewoon om) een seconde langer over te doen dan beloofd. De zijruiten kun je daarna naar wens elektrisch laten staan of zakken. Pas op met in- en uitstappen want die A-stijl priemt een flink eind naar achteren. Nissan biedt de C+C aan met twee uitrustingsniveaus: Tekna en Tekna+. Elke Tekna, van huis uit voorzien van een radio/cd-speler, is te verkrijgen met de optiepakketten Clima (automatische airco), Style (15-inch lichtmetalen wielen) en Clima Style (één keer raden). De Tekna+ is standaard onder andere voorzien van 16-inch lichtmetaal, ESP, automatische airco, 'racepedalen' en sportieve stoelen met leren bekleding. Met een vanafprijs van 20.950 euro is de Micra C+C voordeliger dan z'n belangrijkste concurrenten Tigra TwinTop (21.595 euro) en 206 CC (22.100 euro). Nissan Nederland verwacht er aan het einde van 2006 zo'n 1.000 stuks op kenteken te hebben gezet. Optimistisch; van de Peugeot 206 CC werden er in 2004 bijna 2.000 verkocht, dit jaar zo'n 700 stuks tot nu toe. Van de Tigra TwinTop werd eenzelfde aantal geregistreerd.
Lees ook
Nissan Micra C+C 1.4 Tekna (2006)
Test: Mitsubishi Colt CZC - Nissan Micra C+C - Daihatsu Copen
Test: Nissan Micra C+C - Opel Tigra TwinTop - Peugeot 206 CC - Citroën C3 Pluriel
Waarom de Denza Z9 GT geen Porsche-concurrent is
Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.