Nissan Micra 1.0 GL (1999)
Micra nu meer mans?
De Micra is met zijn bolronde vormen duidelijk een product uit het begin van de jaren negentig. De combinatie met zijn oosterse inslag bleek echter niet zo aan te slaan bij de kopers. Het feit dat Nissan als eerste moderne 16V-motoren in een compact model monteerde, kon daar niets aan veranderen. Op de potentiële kopers maakte dat geen indruk.
Nissan hoopt natuurlijk dat de bescheiden facelift van de Micra nog wat meer kopers over de streep kan trekken.
Wat veranderde er aan de in Engeland gebouwde kleine? Het meest valt op dat de Micra nu aanzienlijk grotere koplampen heeft. Dat ook de voorbumper - met hoekbeschermers - nieuw is en een grotere luchtinlaat kreeg, springt minder in het oog en je zult ook niet één-twee-drie zien dat de motorkap een iets andere vorm heeft en wat langer is geworden. Eerder zie je dat de 'Nissan-vleugeltjes' van de vernieuwde grille voortaan verchroomd zijn. Ook aan de achterzijde vallen er subtiele wijzigingen te noteren; een nieuw model paneel voor de kentekenplaat; achterlichten met een iets andere vorm, en - vanaf de GL-versie - een bescheiden, in de achterklap geïntegreerde achterspoiler, die de daklijn optisch verlengt. Een groot deel van de veranderingen aan het uiterlijk is trouwens bedoeld om de oorspronkelijke bolronde vormen af te zwakken en het wagentje een wat gestrekter voorkomen te geven.
Een Micra '98' verschilt niet alleen uiterlijk van het 'oude' model. Ook het interieur werd aangepast. Zo kreeg de wagen een ander dashboard. Het instrumentenpaneel dat er eerst als een losse unit bovenop lag, is nu meer ingebouwd. Dat geeft de combinatie een volwassener aanzien. Ook de instrumenten zien er anders uit. Verdwenen zijn de 'speelgoedachtige' wijzertjes; de klokken en meters hebben nu hetzelfde ontwerp als die van de grotere Nissan-modellen. En er is meer gedaan om de kleine Micra 'groot' te maken; het interieur is nu uitgevoerd in twee grijstinten en er wordt een ander model stoelen gemonteerd. Verder zorgen een dikkere vloerisolatie en 'stillere' banden voor minder geluid in het interieur. Ook de ruimte achterin valt niet tegen. De Micra biedt plaats aan vier volwassenen, ondanks z'n bescheiden afmetingen. Véél bagage kan hij niet verstouwen, maar hij heeft wel een regelmatig gevormde bagageruimte, waardoor de laadcapaciteit er nog aardig mee door kan. En een omklapbare leuning achter maakt uitbreiding mogelijk. De 998 cc viercilinder die dwars voorin onze Micra staat, doet al sinds de introductie van het model mee. Met behulp van multipoint-injectie, twee bovenliggende nokkenassen en zestien kleppen ontwikkelt hij een vermogen van 40 kW/55 pk en mobiliseert hij 79 newtonmeter koppel. Het is een weliswaar moderne, maar voor het overige niet bijzondere krachtbron. Het geluidsniveau is met 68 en 71 decibel (bij 100 en 120) normaal voor een 'compact' Het extra isolatiemateriaal dat is aangebracht mist z'n uitwerking niet, want in een 'oude' Micra werd eerder 69,5 en 72 dB gemeten.
Niet snel
Behalve niet lawaaiig is de 1,0-liter ook niet snel. De Micra heeft volgens de fabriek 16,4 seconden nodig om van nul naar honderd op te trekken. De tijd die onze eigen metingen opleverden, viel nog eens enkele tienden van seconden hoger uit. Ook de inhaaloefening (80-120) is een nogal tijdrovende aangelegenheid. In '4' noteerden we 17,1 s; in '5' liep de 'sprinttijd' zelfs op tot 23,8 s. Het testverbruik bedroeg 6,7 l/100 km, ofwel 1:14,9. Het onderstel is berekend op meer vermogen. De prestaties die geleverd kunnen worden, kan hij daarom makkelijk aan. Met lange snelgenomen bochten heeft hij geen moeite. En te hard gaan, levert een licht onderstuur op dat zich door wat gas terugnemen makkelijk laat corrigeren. De bekrachtigde besturing doet onopvallend z'n werk. Datzelfde kun je ook zeggen van de versnellingsbak, omdat die zich vlot en probleemloos laat bedienen. Het onderstel heeft een stevige maar toch soepele afstemming die ook bij het rijden over slecht wegdek nog goed voldoet. De inzittenden voelen wel wat er onder de wielen doorgaat, maar de oneffenheden worden goed verwerkt.
Al met al is de Micra duidelijk meer mans geworden.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Micra 1.0 GL |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.548 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 40 kW / 55 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 79 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.720 mm / 1.585 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.360 mm |
Massa leeg | 835 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 600 kg / 310 kg |
Banden | 155/70R13Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,7 s (fabrieksopgave: 16,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 17,1 s / 23,8 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 143 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.