Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

Een ambitieus plan

49 reacties

Video
AutoWeek 21 2022
AutoWeek 21 2022

Je leest het in AutoWeek 21 2022

De Nissan Micra van de K11-generatie kennen we als een Japanner van de onsterfelijke soort. Maar is dat nog steeds zo, na twintig jaar en een torenhoge tellerstand? Ferdi van Lith kocht zijn Micra zes jaar geleden voor een driecijferig bedrag en is nog steeds de koning te rijk. Eens kijken of keurmeester Joep Schuurman deelt in die feestvreugde.

Samen met de Toyota Starlet uit dezelfde periode is de Nissan Micra van de K11-generatie dé ultieme auto voor de smalle beurs of de beginnende bestuurder. Je krijgt ze simpelweg niet kapot en je koopt ze voor weinig geld. Maar inmiddels beginnen de jaren te tellen en zou je misschien liever een Aygo, Alto of – als het een Nissan moet zijn – Pixo kopen. Ferdi van Lith zweert echter bij zijn Micra. Hij rijdt er al zes jaar mee rond en legde inmiddels 170.000 kilometer af.

“Ik heb in mijn leven al heel wat bijzondere auto’s gehad. Dat begon met een Triumph, ik had ook een Jaguar XJ en voor deze Nissan bezat ik een snelle Volvo. Ik leefde ermee van loonstrook naar loonstrook. Ik heb heel wat geld aan auto’s uitgegeven. Maar mijn moeder werd ziek en daardoor moest ik noodgedwongen vaak van Leiden naar Brabant reizen. Het werd daarom tijd voor zuinig en betrouwbaar vervoer.”

DIVERSE DEUKEN

Zodoende gooide Ferdi het over een geheel andere boeg. Een verstandiger vervoermiddel dan een Micra bestaat bijna niet. “Ik kocht deze Micra voor € 540 omdat hij diverse deuken had. Die zijn dus allemaal van de vorige eigenaar. Zelf heb ik nog nooit een aanrijding gehad. Ik ben de vorige eigenaar ooit tegen­gekomen. Die stond breeduit naar mij te zwaaien. Hij vertelde dat al die schades van een parkeergarage zijn. Maar hoe beroerd de Micra er uiterlijk ook bij staat, hij heeft me in al die jaren nog nooit in de steek gelaten. De apk is altijd gemakkelijk gegaan. Inmiddels merk je dat hij ouder wordt. De rubbers zijn aan het vervormen – die druk ik regel ­matig terug – en ik denk dat roest een probleem gaat worden.”

Als keurmeester Joep Schuurman terugkomt van de proefrit heeft hij een waslijst aan problemen. “Het allerergste is dat je auto verschrikkelijk stinkt naar rook.” Ferdi: “Dat heeft hij altijd al gedaan. De vorige eigenaar heeft er sigaretten in gerookt. De peuken lagen door het hele interieur. En ik rook sigaren,maar dan alléén in de auto.” Als de motorkap opengaat, zijn er mooie woorden van Joep. “Een dikke vette zestienklepper met twee nokkenassen …” Ja ja, lach er maar om, want verder heeft hij weinig aan te merken op de motor. “Maar het algemene beeld is wat je verwacht bij een 22 jaar oude auto die aan de buiten en binnenkant niet recent is verzorgd.” Dat moet Ferdi ook erkennen: “Ik vind mijn auto heel erg leuk, maar ik heb weinig respect voor het materieel. Ik hoop er nog twee jaar mee te kunnen rijden en dan wil ik overstappen op een Volkswagen Up. Ik heb kunnen sparen, dus ik hoop dat er zo’n snelle TSI te vinden is. Dan heb ik weer een auto waarin ik mijn liefhebberij kwijt kan en waarop ik zuinig kan zijn.” Aanvankelijk valt het oog van Joep op een roestplek op de voorste chassisbalk. Als hij erin prikt met de schroevendraaier komt er echter geen gat in. Dat verandert als hij bij de achterste dorpels is. Met een beetje kloppen en wrikken komen daar flinke gaten tevoorschijn. Dat is de bekende pijnplek van de Micra, maar het is geen apk-afkeur.

STUK SLECHTER

Joep vindt de plannen van Ferdi om de auto nog twee jaar te rijden ‘ambitieus’. “Moet je bijvoorbeeld eens naar de uitlaat kijken, daarvoor is het einde echt in zicht. Als die het begeeft, is het al gauw niet meer de moeite waard om er een nieuw stuk op te zetten. Ik durf er niet eens aan te komen. Toch denk ik niet dat deze auto veel slechter is dan twee of drie jaar geleden, dus hij houdt het toch al een hele tijd vol zo.”

Ferdi is desondanks niet van zijn plan af te brengen. “Als er ineens 1.000 of 2.000 euro moet worden geïnvesteerd, doe ik hem gauw weg, maar zolang hij nog voor weinig rondrijdt, mag hij blijven.” Reken maar dat de Micra nog gewoon aan het werk moet. “Ik doe er mijn woon-werkverkeer mee, maar rijd er ook regelmatig mee naar Duitsland. Ik denk dat ik er wel 30.000 tot 40.000 kilometer per jaar mee rijd.”

Bij het controleren van de ophanging komt weinig onheil naar voren. Wel is er speciale aandacht voor de schokdemper aan de rechter voorkant. “Die is om de een of andere reden veel slechter dan de rest”, zegt Joep. Maar hoewel onze keurmeester daarover in andere gevallen flinke herrie zou maken, komen Ferdi en de Micra ermee weg. “En de trilling die ik onderweg voelde, heb ik ook getraceerd. Het wiel aan de linker achterzijde is helemaal krom.” We hebben niet de illusie dat Ferdi nog de moeite neemt om al die foutjes eruit te halen.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Deze auto balanceert al heel lang op het randje. Toch is hij nergens heel erg slecht of onveilig. Het is een dapper ding, maar ik betwijfel sterk of hij het nog twee jaar blijft doen.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Nissan
Model Micra 1.3 GX
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 11.433

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.275 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 103 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.720 mm / 1.585 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.360 mm
Massa leeg 860 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 310 kg
Banden175/60R14Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 158 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum