Nissan Leaf - Opel Ampera-e - Volkswagen e-Golf

Electric fantastic?

AutoWeek 15 2018
AutoWeek 15 2018
AutoWeek 15 2018

Je leest het in AutoWeek 15 2018

De elektrische auto wordt steeds gewoner, Nissan laat dat zien met de nieuwe Leaf. Is actieradius nog altijd het onderdeel waarop het verschil wordt gemaakt of is er meer? Voor het antwoord zetten we de nieuwe Leaf naast de Opel Ampera-e en de Volkswagen e-Golf, beide ook helemaal elektrisch.

Aan de vooravond van de grote marktintroductie van de moderne elektrische auto, een kleine tien jaar geleden, wilde de auto-industrie ons doen geloven dat een gemiddelde autorit niet langer is dan 60 kilometer en dat een auto met een actieradius van 100 km dan ook al meer dan genoeg is. Hiermee werd de beperkte reikwijdte van elektrische voertuigen goedgepraat als een probleem dat alleen in je hoofd bestaat. De gebruikte statistieken zullen gerust waar zijn, maar het echte leven laat zich niet zo makkelijk vangen in tabellen en gemiddelden. De auto-industrie moet gewoon permanent balanceren tussen wat technisch mogelijk is en wat er op het prijskaartje mag komen. Voor een relatief redelijke prijs was die 100 km op dat moment het maximaal haalbare. De ontwikkelingen in de accutechniek laten ondertussen een gestage vooruitgang zien. Dat betekent in de praktijk dat wanneer er een nieuw model EV op de markt komt of een bestaand model een tussentijdse update krijgt, die auto – als in een wapenwedloop – telkens een iets grotere actieradius beschikt dan de auto's die al bij de concurrentie in de showroom staan.

Ook bij Nissan is dit de praktijk. De eerste Leaf heeft tussentijds een grotere accucapaciteit gekregen en de nieuwe Leaf, die zijn acht jaar oude voorganger opvolgt, heeft op zijn beurt weer meer accucapaciteit en actieradius. En volgend jaar kun je nog meer kilowatturen in de Leaf verwachten; het gaat maar door. Maar zo ver is het nog niet. Nu is de Leaf er met 40 kWh en daarmee is hij in onze test goed voor 222 km. Niemand heeft het meer over die schamele 100 km die meer dan genoeg zou zijn. Ook niet bij Volkswagen en Opel, waar we bij de e-Golf een actieradius registreren van 201 km en met de Ampera-e zelfs 287 km ver komen op een volle accu. De elektrische auto wordt steeds volwassener. Maar goed, er is meer dan alleen de actieradius. Wie levert het beste totaalpakket: Nissan, Opel of Volkswagen?

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum