Test: Nissan 350Z (2003)
Nissan opnieuw aan Z
- Arie Blokland
- Eerste rijtest
Weg met het stoffige imago! Nissan moet weer een topmerk worden. Met de introductie van het nieuwe paradepaard, de 350Z, bouwt Nissan keihard voort aan een betere toekomst met een veel vlotter imago.
Renault moest er enkele jaren geleden aan te pas komen om Nissan uit het slop te halen. Het Japanse merk verkeerde in grote moeilijkheden. Dat het zo ver kon komen, was voor de meerderheid van de Nissan-medewerkers eigenlijk een raadsel. Zij bouwden auto's van zeer goede kwaliteit. Waarom wilden dan toch zo weinig mensen die kopen?
Inmiddels zijn ook de Japanners er achter dat hun kwaliteitsproducten uiterlijk weinig spannends te bieden hadden. Daarom is het roer wereldwijd omgegaan. De ontwerpafdelingen in Japan, de Verenigde Staten en Europa hebben opdracht Nissan een compleet nieuw, vlot en modern image te bezorgen. De laatste versie van de Primera was voor het tot voor kort zo behoudende Japanse merk een gewaagde stap in de gekozen richting. Met de nieuwe Micra onderstreepte Nissan dat de weg naar een geheel andere toekomst is ingeslagen.
En dan nu de 350Z…
Zo anders dan andere dat je hem direct herkent als een Nissan van de 21ste eeuw. Het design doet niet onder voor de onlangs geïntroduceerde Chrysler Crossfire, BMW Z4, Mazda RX-8 en oudere bekende als Audi TT en Alfa Romeo GTV. Wij raakten heel snel verliefd op het fraaie lijnenspel en toch ook agressieve uiterlijk van de 350Z. De lange neus en de brede schouders geven hem een stoer en sterk uiterlijk. De stroomlijn vanaf de neus over het achter de voorruit aflopende dak duidt op snelheid. De wielen zover mogelijk op alle hoeken in de uitgebouwde wielkasten wijzen op sportief weggedrag. Een compleet nieuw design, maar nog wel met enige kenmerken van de voorgangers 240Z en 300ZX.
De Nissan 350Z ziet er uitnodigend uit. Dus laten we snel instappen en ervaren dat het racegevoel je verder bekruipt als je de leren kuipstoelen elektrisch naar wens instelt. Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar. Daarbij gaat tegelijkertijd het dashboard daarachter mee omhoog of naar beneden. Daardoor behoud je altijd goed zicht op de meters, waarvan de toerenteller prominent in het midden prijkt. Rechts van het stuurwiel, bovenaan de middenconsole zijn drie andere meters (boordcomputer, oliedruk en voltage) gericht op de bestuurder. Het is een detail dat doet denken aan de 240Z. Onder die meters een ruim kastje met klep voor papieren, zonnebrillen en andere zaken. Verder naar beneden het bedieningspaneel van het Bose Premium Sound System en daaronder de bediening van de klimaatcontrole. Dan zijn we bij de met leer beklede pook, waarmee de zesversnellingsbak wordt bediend. Als we op weg zijn, zal blijken dat de schakelwegen van deze speciaal voor de 350Z ontwikkelde close ratio-bak zeer kort en direct zijn, waardoor het wisselen van de gangen snel en met precisie kan geschieden.
Wat een sound
Laten we maar gauw gaan. De 3.5-liter V6 zit tenslotte niet voor niks onder die lange snuit. Het is geen onbekende overigens. Deze V6 stamt uit de VQ-serie en zit onder andere in de Maxima. Volgens het Amerikaanse Ward's Auto World Magazine hoort de motor al sinds 1994 tot de tien beste krachtbronnen ter wereld. Uiteraard is hij voor de 350Z opnieuw aangepast. Lichtere onderdelen, zoals holle nokkenassen, maken de motor sneller en zuiniger. Modificaties van in- en uitlaatkanalen zorgen voor een betere luchtstroming en daardoor voor meer vermogen en koppel.
Als het vlaggenschip van Nissan wegspurt, worden we getrakteerd op een schitterend geluid. Hup in twee en weer laat de uiterst sportieve tune zich horen. Nou, wij hebben die Bose echt niet nodig. Laat maar lekker uit dat ding. De geluidsspecialisten hebben het motorgeronk van diverse sportwagens bestudeerd om speciaal voor deze auto zo'n prachtige sound te creëren.
Als de motor warm is, gaan we er volop van genieten door dit Japanse paradepaard eens flink de sporen te geven. Wegscheuren in één, snel naar twee en in 5,9 seconde naar 6.800 tpm om de teller van de snelheidsmeter op 100 te krijgen. Heerlijk! Dan gaan we verder over de Duitse Autobahn en bochtige binnenwegen door het Beierse land.
De acceleratie is mede dank zij de dicht bij elkaar liggende overbrengingsverhoudingen fenomenaal. Dik over de 200 km/h zit je zo. Om de begrensde top van 250 uiteindelijk te halen heb je even tijd nodig. De hydraulisch bekrachtigde tandheugel/rondselbesturing is snelheidsafhankelijk. Dat had wat ons betreft nog iets minder bekrachtigd mogen worden. Op hoge snelheid begint er toch een licht vaag gevoel in het roer op te treden. De Brembo-remmen, met voor klauwen die voorzien zijn van vier zuigers en achter twee, doen wat van ze verwacht worden. Zowel op hoge snelheid als tijdens het dynamische bochtenwerk.
Op de slingerende binnenwegen vertoont de 350Z aanvankelijk een geweldige wegligging. De ingenieurs hebben dankbaar gebruik gemaakt van de ervaringen met de R390, de racewagen waarmee in 1997, '98 en '99 aan de 24 uur van Le Mans is deelgenomen en de Skyline GT-R uit de toerwagenracerij. Als we forser aanspraak maken op het kunnen van deze Nissan, ervaren we dat de voorkant als een blok op de weg blijft liggen, maar dat aan de achterkant de ESP begint in te grijpen. Iets te vroeg naar onze wens. Dus zetten we dat elektronische hulpmiddel uit. Als we het scheurgehalte daarna weer opvoeren, kunnen we pas echt genieten van het uitstekende onderstel dat de ingenieurs voor deze pure rijmachine hebben bedacht. Alleen tilt de auto telkens bij het insturen even de kont op aan de buitenkant van de bocht. De uitgaande veerweg kan iets strakker worden afgesteld. Om het sportieve rijkarakter verder aan te scherpen zou de gehele vering iets stijver kunnen. Nu neigt de 350Z naar onze smaak nog iets te veel naar een comfortabele GT. Hetgeen voor lange ritten natuurlijk weer een pre is.
Gaandeweg stijgt vooral de waardering voor de zitpositie. Je zit precies tussen de assen en zo laag dat je als bestuurder een zeer goede controle hebt over de auto. Ja, deze Nissan bevalt ons wel.
De cruise control hebben we natuurlijk niet gebruikt. Ook de verwarming van stoelen en buitenspiegels niet. De airbags, zijairbags en curtain-airbags bleven eveneens keurig opgevouwen. Maar het zit er wel allemaal in voor 48.695 euro.
Conclusie
De Nissan 350Z heeft op ons grote indruk gemaakt. Door zijn ontwerp en door zijn prestaties. De prijs valt ten opzichte van de concurrentie bepaald niet tegen. Daarom zijn wij van mening dat Nissan met dit nieuwe imago inderdaad de goede weg is ingeslagen.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | 350Z |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 50.045 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.498 cc |
Maximaal vermogen | 206 kW / 280 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 363 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.310 mm / 1.815 mm / 1.320 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.545 kg |
Laadvermogen | 275 kg |
Banden voor | 225/45R18Prijzen |
Banden achter | 245/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s |
Brandstofverbruik | 11,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 273 g/km |