Test: Mitsubishi Outlander 2.4 & 2.2 Di-D
Geslaagd koppel
Bij zijn introductie begin dit jaar was de Mitsubishi Outlander alleen maar leverbaar met de 140 pk sterke 2.0 TDI van VW. Het leveringsprogramma wordt nu verrijkt met een 2,2-liter diesel en een 2,4-liter benzinemotor. Die dikke diesel en de Outlander vormen een geslaagd koppel!
De Outlander heeft inmiddels gezelschap gekregen van de Citroën C-Crosser, die vanaf begin volgend jaar wordt vergezeld door de Peugeot 4007. Beide Fransozen hebben de 2,2-liter diesel onder de kap. Mitsubishi kondigde in januari al aan dat ook zij de zwaardere diesel gaan leveren. We hebben het dan over een dieselmotor die door PSA (Peugeot en Citroën) in samenwerking met Ford is ontwikkeld. De viercilinder heeft twee turbo's, waarmee over een breed toerenbereik veel koppel beschikbaar is. Er zijn versies met 170 en met 173 pk, maar in de Outlander levert de 2.2 een - eveneens keurige - keurige 156 pk en 380 Nm. Op papier lijkt dit de ideale krachtbron voor deze Mitsubishi. Voor hen die minder kilometers maken of niet zo zijn gecharmeerd van dieselgereutel en stinkende handen bij het tanken is er de 2.4 benzine. Dit keer een motor die weliswaar niet door, maar wél in samenwerking mét andere fabrikanten werd ontwikkeld. We hebben het dan over Chrysler en Hyundai. Globalisering, heet dat. Nu we het daar toch over hebben: vanaf volgend jaar wordt de Outlander (voor Europa) bij Nedcar in Born gebouwd. Dat is goed nieuws!
Beschaafde, krachtige diesel
De nieuwe diesel nemen we als eerste onder handen. Kennen we de tweeliter als een machine die er in koude toestand lustig op los nagelt, deze 2.2 is van een heel andere orde. Hij doet zich in akoestisch opzicht veel minder gelden en ook vibraties zijn tot een minimum beperkt. Een meer dan beschaafd dieselheerschap. De vermogensopbouw verloopt vrij lineair. Vanaf lage toeren is er veel trekkracht en dat weet hij lang vast te houden. Schijnbaar moeiteloos helpt hij de bijna 1,7 ton zware Outlander aan vlotte prestaties. De motor vormt een harmonieuze combinatie met de goede rijeigenschappen van de Outlander. Hij stuurt prettig, weet zijn hogere zwaartepunt goed te verbergen en het veergedrag biedt voldoende ruimte voor comfort. De handgeschakelde zesbak weet het koppel van de motor goed te benutten en laat zich gemakkelijk bedienen. Eenmaal op snelheid is totaal niet meer te horen dat er een dieselmotor aan het werk is, niet in het laatst vanwege de lage toerentallen bij een constant tempo. Wat ons betreft is het huwelijk tussen deze diesel en de Outlander een geslaagde relatie.
Wijzigingen voor 2008
We stappen over in de Outlander 2.4i, die de toevoeging MIVEC meekrijgt. Die afkorting staat voor Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system, ofwel: variabele kleptiming en lifthoogte, zoals we dat ook van andere merken kennen. De Grandis en de Outlander Sport hebben ook een 2.4, maar dat is een andere machine. Na het rijden in zo'n sterke diesel is het altijd weer even wennen aan een benzinemotor, die iets meer toeren nodig heeft om te presteren. Tóch is de 2.4 op het sprintje naar 100 km/h iets vlotter dan de 2.2 Di-D, maar zijn topsnelheid is lager en op de tussensprints moet hij het eveneens afleggen. De CVT automaat zorgt ervoor dat het toerental bij voluit accelereren constant in de hoge regionen blijft, zodat je continu vol vermogen hebt. Desgewenst kun je zelf schakelen, middels zes voorgeprogrammeerde overbrengingen. Prima versnellingsbak, die we ook graag in de diesel zouden zien. Tegelijk met deze twee nieuwe motoren kondigt Mitsubishi een paar wijzigingen aan voor modeljaar 2008. Het gaat om een nieuw type lichtmetalen wiel (18 inch, standaard op Instyle), een regensensor en parkeersensoren (standaard op de Intense+ en Instyle) en zachter bekledingsmateriaal op het dashboard.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Intense | Bedrijfswagen | 4x4 | Trekhaak | Climate |
- 2009
- 240.692 km

Mitsubishi Outlander 2.4 Instyle 7-Persoons | Trekhaak | Dealeronderhouden | BIJNA Youngtimer | All-Weather banden
- 2010
- 253.389 km

Mitsubishi Outlander 2.4 Intro Edition 2WD
- 2007
- 252.092 km