Mitsubishi Colt CZC 1.5 Instyle (2006)

Japanse spider

Mitsubishi Colt CZC 1.5 Instyle
Stilaan wordt de concurrentie onder de coupé-cabrio's in de compacte klasse groter. Onlangs heeft de Mitsubishi Colt CZC het strijdperk betreden, maar die zal ondanks zijn Italiaanse maatkostuumpje nog moeite genoeg hebben zich te onderscheiden van z'n concurrenten.

Van voren ziet de Colt CZC er hoekig uit, een beetje als een onthoofde MPV. Daar zijn met name de extreem schuin geplaatste A-stijlen en de rechthoekige voorruit verantwoordelijk voor. Doordat Pininfarina veel aandacht heeft besteed aan details als de lichtunits, oogt de Colt gelukkig niet als een busje waarvan het dak werd verwijderd. Hij blikt gemeen de wereld in en oogt stoer. Hierdoor mikt hij minder nadrukkelijk op één sekse.
Mitsubishi heeft z'n best gedaan om enige schwung te brengen in het design van het interieur van de CZC. Belangrijke informatie over het welbevinden van de auto is ondergebracht in drie analoge instrumenten, die op bijna Italiaanse wijze worden overkapt. De kunststof bekleding van het dashboard kent een structuur met vierkantjes en dat geeft 't geheel een eigenzinnige uitstraling. De middenconsole is eenvoudig van opzet. Maar de gebruikte materialen maken dit deel van het dashboard toch tot iets bijzonders.
Ook over het zitmeubilair zijn we zeer te spreken. Onze test-CZC was voorzien van een Instyle-trim, met deels met leer beklede stoelen aan boord. Die zien er niet alleen sportief uit, ze ondersteunen je ook prima, dankzij de geprofileerde zijkanten. Achterin heeft de Colt nog twee rudimentaire stoeltjes. Het oogt allemaal netjes, maar je hebt er weinig aan. Volwassenen kun je met goed fatsoen niet achterin laten zitten. Wel kun je allerhande spullen op die achterbank kwijt, zodat je niet voor ieder wissewasje de achterklep hoeft te openen.


Heerlijk cruisen
Het openen van het dak gaat niet vol-automatisch. Bij de CZC zetten twee klemmen het dak vast aan de voorruitstijl. Nadat je die hebt losgeklikt, kun je met een druk op de knop binnen 20 seconden genieten van open rijden. Je moet bij het instappen wel uitkijken dat je je hoofd niet stoot aan de A-stijl. Die zit net als bij tal van andere coupé-cabrio's nogal in de weg, doordat de voorruitomlijsting ver naar achteren toe doorloopt.
De ongeblazen 1,5-litermotor is met 109 pk niet direct onderbemeten, maar de sterkere turbovariant past uitstekend bij zijn rijkarakteristiek. De besturing zou iets scherper mogen, maar is in elk geval niet zo sterk bekrachtigd dat de bestuurder weinig meekrijgt van wat er onder de wielen gebeurt. De CZC laat zich aan-genaam door bochten loodsen. Ga echter niet plotseling van het gas af als je snel een curve rondt, want de achterzijde doet dan gegarandeerd een stap opzij. Je kunt met hem heerlijk over de boulevard cruisen of op je gemak door het landschap
toeren en ondertussen met al je zintuigen genieten van de omgeving. De kakelverse Colt CZC sluit keurig aan bij de coupé-cabriolets die al langer de dienst uitmaken, maar blaast geen nieuwe wind door dit segment.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Colt CZC 1.5 Instyle
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.139

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.499 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 109 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.875 mm / 1.695 mm / 1.453 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.110 kg
Laadvermogen 350 kg
Banden205/45R16Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 10,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,9 s / 8,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,2 s / 14,3 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 157 g/km

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum