Mitsubishi Colt 1.6 GLXi (1996)
Rustige toekomstvisie
Aan alle kanten is-ie optisch wat verzacht en daardoor toont de Mitsubishi Colt minder karakteristiek dan vroeger. Daarmee onderscheidt de Colt zich niet opvallend van de meeste van z'n landgenoten. Het is best een aardige auto, daar niet van, maar geen hemelbestormer.
Alleen de achterkant toont - hoe raar dat ook klinkt - een nieuw gezicht. De ovale, horizontale achterlichten hebben plaats gemaakt voor verticale, bijna rechthoekige units die tot in de achterruit doorlopen en de laadklep vloeit nu met een zacht knikje bijna naadloos over in de bumper.
Dat levert een heel strakke, aparte aanblik op, maar ook deze fraaie medaille heeft z'n keerzijde: wie de gladde klep wil openen, zoekt vergeefs naar een uitsparing of handgreep. Bij gebrek daaraan gebruik je daarvoor dan de achterruitwisser, maar het is de vraag of Mitsubishi dat zo heeft bedoeld.
Behalve de buitenkant is het interieur van de Colt eveneens aangepast aan de nieuwe tijd, maar ook daar hebben de inrichters weinig zinvolle creativiteit aan de dag gelegd. Bij de eerste rij-impressie viel het al op dat de bediening van het verwarmings/ventilatiesysteem er niet op was vooruitgegaan en het is evenmin duidelijk waarom de knoppen voor de alarmlichten, achterruitverwarming, mistachterlicht, dashboardverlichting en spiegelverstelling zo willekeurig over het instrumentenpaneel zijn verspreid. Een deel ervan kan je niet eens zien als je achter het stuur zit; op de foto is het dashboard een mooie eenheid, maar logisch... nee.
Gelukkig zit de Colt-bestuurder best prettig achter z'n verstelbare stuur in z'n stoel met variabele hoogte en de bediening van de techniek is dik in orde. De kleine Mitsu schakelt mooi kort en licht, het rempedaal voelt wat zacht aan, maar doseert voortreffelijk en de bekrachtigde besturing reageert ook bij hoge snelheid heel alert. Ronduit jammer is het dat de 16-kleps viercilinder vergeleken met z'n voorganger een forse slok vermogen heeft moeten inleveren. Dat is maar liefst 23 pk minder dan de 113 van weleer en dat merk je natuurlijk in de prestaties.
Nu zijn die paardekrachten niet spoorloos verdwenen, want ze zijn ingeruild tegen een lager toptoerental (5500 ten opzichte van 6000), terwijl het gelijkgebleven koppel van 137 Nm zelfs bij 1000 toeren minder (nu 4000) aan de krukas verschijnt. Al met al levert dat een rustiger, soepeler karakter op en dat past prima in Mitsubishi's nieuwe beschavingsstrategie, die mikt op rustig, gerieflijk, veilig en economisch autorijden.
Geen sukkelaar
Dat wil niet zeggen dat de huidige Colt met z'n 90 pk een sukkelaar is, want als 't moet loopt hij nog altijd ruim 180 km/h en van stilstand naar de 100 sprint hij toch mooi in 10,7 seconden. Maar vergeleken met de nog geen 9 tellen die de oude 1.6 GLX nodig had, is dat toch een forse aderlating. Wel is de nieuwe versie van het bekende 1600-blok iets zuiniger geworden en ook een fractie stiller; de 73 dB bij 120 km/h komen voor een flink deel voor rekening voor het afrolgeluid van de vrij stugge banden. Over de motor is nog te vertellen dat hij ten opzichte van de vorige versie 180ø in het horizontale vlak is gedraaid, waardoor er een as in de aangeblokte versnellingsbak kon vervallen, zodat de neus van de Colt nu iets lager valt dan voorheen.
Tenslotte is de GLXi-versie net als vroeger ruimhartig voorzien van accessoires zoals elektrische zijruiten en -spiegels, centrale deurvergrendeling, startblokkering en een airbag voor de bestuurder. Ook de inrichting is bepaald niet karig, al is het erg benepen dat alleen de linkerstoel is voorzien van een walk-in-systeem. De achterinstap vergt bij een driedeurs altijd al wat behendigheid en soms moet je er echt weleens in of uit aan de linkerkant.
Vergeleken met z'n directe concurrenten is de Colt niet echt goedkoop, maar evenmin peperduur. Wat je eventueel meer betaalt, is de uitstekende, duurzame reputatie van het model. De nieuwe opvattingen over prestaties en rijplezier die het '96-model etaleert, betekenen een forse koerswijziging ten opzichte van het verleden. Op lange termijn heeft Mitsubishi het ongetwijfeld bij het rechte eind; de komende jaren zullen leren of de jongste Colt even succesvol is als de vorige.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Colt 1.6 GLXi |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.154 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.597 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 137 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.880 mm / 1.680 mm / 1.365 mm |
Wielbasis | 2.415 mm |
Massa leeg | 950 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.050 kg / 450 kg |
Banden | 175/70R13Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,0 s / 15,0 s |
Brandstofverbruik | 7,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 167 g/km |