Test: Mitsubishi ASX vs. Suzuki Vitara

Kleurige winterkleding

AW3
AutoWeek 3 2017
AutoWeek 3 2017

Je leest het in AutoWeek 3 2017

Ze zien er kleurrijk uit en ze zijn ontzettend dik aangekleed. Voor ongeveer € 28.000 stap je in de allerdikste Mitsubishi ASX, maar ook bij Suzuki kun je dan terecht voor een goed aangeklede Vitara. Welke winterjas zit het lekkerst?

In de winter is alles kaal. Nou ja, behalve deze twee testauto's, want die zijn voor zo'n € 28.000 voorzien van alles wat je op de optielijst kunt aanvinken. En dan zien ze er met hun kleurige lak ook nog eens een stuk vrolijker uit dan het landschap in dit jaargetijde. Beide interessante aanbiedingen dus, al moet je op de koop toe nemen dat ze minder verfijnd zijn dan veel concurrenten. Je krijgt namelijk geen moderne turbomotor of een zesversnellingsbak. In plaats daarvan moet je het doen met een 1.6 zonder turbo en een handgeschakelde transmissie met vijf verzetten. Daar komt bij dat de interieurs tamelijk sterk contrasteren met de kleurrijke buitenkant. Vooral de Mitsubishi wordt aan de binnenkant gedomineerd door zwarte plastics en echt vrolijk ziet dat er niet uit. Bovendien is het multimediasysteem met z'n uitklappende scherm om cd's te kunnen laden niet echt modern. Behalve een bedaagd uiterlijk werkt het systeem ook omslachtig. Het touchscreen reageert traag en de menustructuur is lang niet altijd meteen duidelijk. Ook de bediening van de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel wordt onnodig lastig gemaakt door de positie van de knoppen ervan. De overige ergonomie van het interieur geeft gelukkig geen problemen. Het zou fijn zijn als de bestuurdersstoel iets verder naar beneden had gekund, maar verder valt er niet veel te klagen. Bovendien is de ASX ruim. Zelfs met de enorme subwoofer van het Rockford Fosgate-systeem in de kofferbak blijft er nog méér bagageruimte over dan in de Vitara. Met de bank omhoog kun je er 419 liter in kwijt, 44 liter méér dan in de Suzuki. Klap de rugleuning neer en dat verschil wordt nog groter. Door de
grotere lengte van de ASX kunnen er aanzienlijk langere voorwerpen worden geladen voordat het moment daar is dat je de klep open moet laten staan. En ook voor de achterste passagiers is de Mitsubishi ruimer. Met vier volwassen inzittenden blijkt de beenruimte meer dan voldoende en met een lengte van 1,80 meter kom je nog niet met je kruin tegen het dak. Voor beide testauto's geldt dat een panoramadak tot de standaarduitrusting behoort, hetgeen de hoofdruimte beperkter maakt dan die van de lagere uitvoeringen waarop zo'n glazen dak niet standaard is.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum