Test: Mini Countryman SE (2017)
Lichtvoetige hybride
Het aanbod van de jongste generatie van de Countryman werd onlangs verrijkt met Mini's allereerst plug-in hybride, de S E.
De Countryman is de grootste en ruimste Mini die je op dit moment kunt kopen. Wel laat de hybridetechniek zijn sporen achter in het interieur. Een verstelbare achterbank is niet leverbaar en bovendien zit je achterin hoger, en op een dunnere zitting. De bagageruimte is met 405 liter 45 liter kleiner dan de gewone Countryman.
De hybride Mini Countryman oogt redelijk ingetogen. De extra klep van de laadaansluiting verraadt zijn elektrische aandrijving.
In interieur staat het infotainmentscherm centraal, omringd door een cirkel van ledlicht. Het infotainment heeft een centrale bedieningsknop tussen de voorstoelen en een touchscreen. De S E biedt in het menu als extra uitgebreid inzicht in de energiestromen en opties om het opladen te plannen.
De automatische transmissie heeft zes trappen. Met de eDrive-schakelaar in het dashboard kun je drie rij-optie instellen om de mate van elektrisch rijden te bepalen. De 1,5-liter driecilinder levert 136 pk, de elektromotor 88 pk en het gecombineerd vermogen is 224 pk. Regelmatig laden is aan te bevelen, want de benzinetank is slechts 36 liter groot. Bij lange autoritten, bijvoorbeeld tijdens een vakantie, betekent het dat je al gauw weer bij de pomp staat.
We kennen de jongste generatie van de Countryman als een echte Mini, die bijna net zo veel rijplezier garandeert als de hatchback. Mini is zo slim geweest om de vering en demping aan te passen. Daardoor is de plug-in nog steeds een lichtvoetige auto en plukt hij zelfs de vruchten van een bijzondere gewichtsverdeling: de benzinemotor voorin en de batterijen achterin.
De Countryman S E kost € 40.700. Dat lijkt veel geld, maar vergeet niet dat je voor de vergelijkbare Mini Countryman Cooper D All4 ook al € 43.000 neertelt.
Oordeel
De S E rijdt bijna net zo leuk en biedt bijna net zoveel ruimte als de benzine- of dieselversies van de Mini Countryman. Wel is het dure auto, die met de nodige opties nog veel duurder wordt.
Signalement
Merk | Mini |
---|---|
Model | Countryman Cooper SE ALL4 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 40.693 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
Maximaal vermogen | 165 kW / 224 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 385 Nm bij 1.250 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 8 kWh |
Inhoud brandstoftank | 36 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.299 mm / 1.822 mm / 1.559 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.635 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 198 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s (fabrieksopgave: 6,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,9s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km (fabrieksopgave: 2,1 l/100km) |
CO2-uitstoot | 49 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Mini Countryman 2.0 Cooper S E ALL4 Chili PHEV AUTOMAAT,NAVI/CAM,PANO,LED
- 2020
- 39.508 km

Mini Countryman 2.0 Cooper S E ALL4 | Adaptive Cruise Control | Head-Up Display | Apple CarPlay |
- 2020
- 29.652 km

Mini Countryman 2.0 Cooper S E 225 PK ALL4 Pepper PHEV, Panoramadak, Camera, Climate Control, Head-Up
- 2020
- 93.369 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (20) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.