Test: MINI Cooper S Clubman

Mini gaat maxi

Mini Clubman
Mini ClubmanMini ClubmanMini ClubmanMini ClubmanMini ClubmanMini ClubmanMini ClubmanMini ClubmanMini Clubman
AutoWeek 37 2007
AutoWeek 37 2007

Je leest het in AutoWeek 37 2007

Daar is-ie dan: de lange Mini. Twee jaar geleden maakte hij als Mini Concept zijn debuut in Frankfurt en nu staat hij daar weer. Maar dan in de definitieve productieversie, die in tegenstelling tot eerdere berichten niet Traveller, maar Clubman is gedoopt. In en om Madrid reed AutoWeek met de derde variant van de moderne Mini.

Een paar jaar geleden werd al duidelijk welke kant het zou opgaan met de Mini. Bij de introductie van de hatchback in 2001 hoopte BMW nog voorzichtig op een jaarlijkse omzet van 100.000 exemplaren. Het onmiddellijke succes heeft de geleerde mannen uit München toch wel verrast, zoals nu dr. Kai Segler, Senior Vice President Brand Management van de Mini-divisie toegaf: "En dat we dit voorjaar, zes jaar later dus, één miljoen Mini's zouden hebben verkocht, hadden we echt niet durven dromen."
Na de Mini hatchback volgde in 2004 de Cabrio en menigeen verwachtte vervolgens ook een langere versie. Niet zo vreemd, als je weet dat in de jaren zestig immers eveneens zo'n model bestond. Sterker nog: er waren er zelfs drie: de Morris Mini Traveller, de Austin Seven Countryman en de Mini Clubman Estate. Autoliefhebbers keken dus niet vreemd op toen in 2005 in Frankfurt van de nieuwe Mini een concept-car werd onthuld in dezelfde stijl. Sindsdien zijn er nog diverse studiemodellen met hetzelfde thema verschenen, maar nu is het toch zo ver: de Mini Clubman maakt deze week zijn debuut op de IAA. En dat niet alleen, in Madrid hebben we intussen ook al met de Cooper S Clubman gereden.

Uitdaging

Van de Clubman komen in eerste instantie alleen de drie Cooper-varianten op de markt, dus de Cooper, Cooper S en Cooper D. De motoren zijn ongewijzigd ten opzichte van de 'gewone' Mini. De viercilinder in de Cooper levert 120 pk en heeft een maximumkoppel van 160 Nm. De turbomotor levert 175 pk en heeft 240 Nm (met overboost 260 Nm), terwijl de commonrail-turbodiesel het doet met 110 pk en 240 Nm (met overboost 260 Nm).

Het front van de Clubman is identiek aan dat van de hatchback, maar met 8 cm langere wielbasis, extra lengte en een extra deur beginnen de verschillen bij de B-stijl. De carrosserie is vanaf die plaats niet alleen 24 cm verlengd, hij is aan de passagierskant bovendien voorzien van een derde portier. Dat scharniert aan de achterkant en kan alleen geopend worden als het voorportier open is. Je hebt zo gemakkelijk toegang tot de achterbank, waar volwassenen – naar keuze kun je de Mini Clubman laten uitvoeren met twee of drie zitplaatsen achter – hun benen kwijt kunnen. Zij hebben ten opzichte van de hatch acht centimeter meer beenruimte. Ook voor tassen en boodschappen is er nu meer ruimte. De bagageruimte van de Clubman heeft met 260 liter inhoud 100 liter meer dan die van de hatchback. De leuning van de achterbank is in delen neerklapbaar, zodat de ruimte 'oprekbaar' is tot 930 liter en je dus best veel kunt meenemen. Een vlakke laadvloer is al optie beschikbaar (€ 248), net als een bagagepakket (€ 234).

De achterkant van de Clubman heeft twee openslaande deuren, zoals een bestelbusje. Volgens Dieter Karg, de man die verantwoordelijk is voor de carrosserie van de Mini Clubman, was 't nog een hele uitdaging om de deuren zo te maken dat ze wagenwijd open kunnen: "De ruimte tussen de scharnieren en de achterlichten is niet zo groot. Maar door uitsparingen te maken voor de lichten, is het toch gelukt." Met het oog op de warmte van de uitlaat, waar je tijdens het openen van de deuren dichterbij komt dan bij een hatchback, is de dubbele uitlaat niet meer centraal geplaatst, maar gesplitst en naar de beide zijkanten geleid. Dat biedt bovendien de mogelijkheid om bij de Cooper en de Cooper Diesel een trekhaak te monteren. Het trekgewicht bedraagt voor beide modellen 750 kg.
De styling van de Clubman wordt geaccentueerd door de brede 'lijst', die om de achterdeuren valt en in dezelfde kleur is uitgevoerd als het dak, dat overigens een centimeter of twee hoger is dan dat van de hatchback.

Net als bij de Mini hatchback zijn er voor de Clubman tal van mogelijkheden om aparte kleurencombinaties te maken. Nieuw is de contrastkleur zilver voor het dak en de C-stijl, en speciaal voor de Clubman is er het metallic bruine Hot Chocolate. Met twaalf lakkleuren zijn er tientallen combinaties mogelijk, terwijl in het interieur de vier bekledingskleuren kunnen worden gecombineerd met vijf Colour Line-varianten en het Pepper- of Chili-pakket. De stoelen zijn leverbaar in stof, leer of een combinatie daarvan.

Compromis

Rijdt de Clubman nu zoveel anders dan de Mini hatchback? We waren best benieuwd of er een duidelijk verschil zou zijn, maar helaas was er ter vergelijking geen gewone versie beschikbaar, alleen een heel regiment Cooper S-varianten. In de bergen ten noorden van Madrid op weg naar Burgos boden de stille wegen ons de mogelijkheid om een flink stuk te sturen. De Clubman gedraagt zich zoals we hadden verwacht. Op bochtige trajecten blinkt deze variant uit door zijn erg directe besturing, de meer dan gewillige turbomotor en de precies en soepel schakelende zesbak. Hij is alleen erg zoekerig op rechte stukken en erg stuiterig als het wegdek ook maar even een oneffenheid vertoont.

Als we later tegen Ulrich Kranz, Senior Vice President van Mini, zeggen wat we daarvan vinden (oncomfortabel), vraagt hij of we de volgende dag willen rijden met de standaardversie. "Jullie hadden er nu één met een sportief afgesteld onderstel."
Wat dat precies inhoudt: straffere vering en demping en 17-inchwielen met 205/45-rubber.

Standaard staat de Cooper S Clubman op 16-inch met 195/55-banden, die met hun iets grotere hoogte meer comfort bieden.
Met 80 kg meer gewicht heeft de Clubman een iets andere gewichtsverdeling: 60/40 voor/achter in plaats van 63,4/36,6 bij de hatchback. Daarom is er onder de voorkant een stabilisatorstang gemonteerd met een grotere diameter (1 mm). Bij het sportonderstel is de diameter van deze stang aan de voorkant met een halve mm toegenomen en is er aan de achterkant een toegepast met 1 mm minder diameter.

Als we de volgende dag de standaard Cooper S Clubman rijden, zijn we overtuigd. De vering van deze Mini is nog steeds straf, maar hij is niet zo nerveus en het geheel is beter uitgebalanceerd. Natuurlijk blijft 't voor de techneuten altijd een gezoek naar een goed compromis, maar wij vinden 't uitgeven van € 275 extra voor een sportonderstel bij de Clubman niet nodig. Zeker niet als je bedenkt dat deze versie eerder gebruikt zal worden voor het vervoeren van meer passagiers en spullen. Onder die passagiers kunnen dan ook gemakkelijk kleine kinderen vallen. Want met de extra deur is het voor ouders gemakkelijk om hun spruiten in een kinderzitje in te snoeren.

De veiligheidsuitrusting van de Clubman is op niveau met zes airbags, ABS, remassistent, EBD remkrachtverdeler, CBC Cornering Brake Control and DSC, stabiliteitscontrole inclusief hill start-assistent.

Mini hoopt van de Clubman net zo veel exemplaren te verkopen als van de Cabrio, waarvan in drie jaar 130.000 stuks de dealerschappen hebben verlaten. Dat betekent extra productie in de fabriek in Oxford, die daarop is aangepast en nu een capaciteit heeft van 240.000 exemplaren per jaar. De Mini Clubman staat op 10 november bij de Nederlandse dealers; de prijzen beginnen bij € 25.450.

Video

Signalement

Merk Mini
Model Clubman Cooper S
Carrosserie 4-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.255

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 128 kW / 175 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.958 mm / 1.683 mm / 1.432 mm
Wielbasis 2.547 mm
Massa leeg 1.180 kg
Laadvermogen 510 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 224 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
CO2-uitstoot 150 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum