MG F (1998) – 228.684 kilometer – Klokje Rond
'Bij Engelse auto's moet je vergevingsgezind zijn'
67 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Tim Vogel heeft een bijzondere hobby en die heet MG F. Je moet toch wel wat hebben met Engelse sportwagens als je een gebruikte MG koopt met meer dan 175.000 kilometer op de klok. Nou, dat heeft Tim dus. “Je moet wel wat vergevingsgezind zijn”, verklapt hij alvast.
Iets meer dan twee ton op de teller. Daar komen we bij Klokje Rond normaal gesproken ons bed niet voor uit, maar in combinatie met een open sportwagen met middenmotor uit Engeland wordt het een ander verhaal. Petje af ook voor eigenaar Tim Vogel, want die houdt dapper vol. Hij houdt de MG op de weg en vindt hem te leuk om af te danken. Toegegeven, de auto is wat ons betreft de leukste poging van MG om een wedergeboorte te bewerkstelligen, waarbij naast deze F ook de snelle ZS en ZT werden gelanceerd. Uiteindelijk is het dus niet gelukt.
MG F gekocht in 2015, leuker dan de MG TF
Terug naar het begin. “Ik kocht deze sportwagen in 2015 als barrel bij een dealer in Diever”, vertelt Tim. “Ik was op zoek naar een sportieve cabrio als eerste auto en ik was direct verliefd op de vorm, het karakter en de kleur van de MG. Vooral die koplampen van de MG F spreken me aan. Ze zijn veel leuker dan die van zijn opvolger, de MG TF.”
De afgelopen acht jaar stopte Tim veel tijd in zijn hobby. Hij doet aardig wat zelf, vooral aan de cosmetische kant, en voor echt technische zaken brengt hij de auto weg. Cosmetisch heeft de MG F nogal wat liefde en zorg nodig, maar dankzij het rijplezier dat de MG teruggeeft, houdt Tim het vooralsnog vol.
Inmiddels ruim 20.000 euro aan reparaties
“Het is niet de snelste, maar door het geringe gewicht komt de auto nog redelijk goed mee”, zegt Tim. Het blijft vooral een eindeloze strijd tegen roest en Tim is inmiddels een bekende bij de Wegenwacht… “Er zitten heel wat uurtjes werk in van mijzelf en een MG-vakspecialist in Friesland. Ik denk dat ik in in acht jaar tijd inmiddels ruim 20.000 euro aan reparaties en verbeteringen heb uitgegeven”, aldus Tim. Dat is een beste sloot geld en het is nog niet klaar. Het is nooit klaar. “Er valt nog genoeg te doen aan de auto en pak ik elke zomer weer wat klussen aan.”
MG F is Tims eerste auto
Wel cool is dat de MG F is Tims eerste auto is. “Ik kocht de auto zonder rijbewijs. Dat haalde ik maanden later. Zodoende deed mijn partner de proefrit bij de dealer en ze vond de auto maar niks”, lacht Tim. Een goede reden dus om de auto toch te kopen. “In 2018 ben ik ermee naar de fabriek in Longbridge gereden, in Engeland. Daar was hij toen precies twintig jaar geleden van de band gerold.”
Regelmatig joeg Tim de MG F over het circuit (“Rustig aan hoor.”), maar voordat de kinderen kwamen, deed hij met zijn partner ook fraaie roadtrips door Schotland, Italië (Toscane), Duitsland en in Frankrijk de Route Napoléon.
Drie keer pech tijdens roadtrip naar Schotland
Dat ging overigens niet zonder slag of stoot. “Tijdens een roadtrip in Schotland heb ik drie keer pech gehad met de auto. Het begon al direct met een kapotte dynamo toen ik net de boot vanuit Nederland af kwam rijden. Er doemen geregeld allerlei ongemakkelijke dingen op, maar voorlopig gaan we vrolijk verder”, zegt Tim daarover. Zoals het moment dat Tim wil instappen om naar Schotland te gaan roadtrippen. “Breekt de deurklink af. Die hebben we toen heel snel provisorisch gerepareerd en dat is nooit meer echt strak geworden”, wijzend op de portierklink aan de bestuurderskant.
Nul komma nul vering
Kijk, daar is keurmeester Tim de Leeuw terug van de proefrit. Hij kijkt niet zo vrolijk. “Dit ding heeft he-le-maal geen vering! Nul komma nul!” Ook cameraman Joppe te Lindert zit nog tien minuten na te schudden na afloop van de proefrit. “Ja, die vering werkt met bollen, die moeten elk jaar opnieuw op druk worden gebracht, het is niet anders”, legt eigenaar Tim uit. Het kán wel anders. Er zijn MG F-eigenaren die de veerbollen laten vervangen door ‘gewone’ veerpoten. “Dat is natuurlijk best wel een klus, die ook serieus geld kost. Ik weet nog niet of ik daaraan wil gaan beginnen.”
Dat zal ook een beetje afhangen van wat keurmeester Tim van Carrec vandaag gaat vinden aan mankementen aan de MG F van 25 jaar oud. Eigenaar Tim: “Ik verwacht op- en aanmerkingen op het onderstel, want daar zijn ze hier heel scherp op en dat kan wel wat strakker. Verder vrees ik voor roestschade. Het is bijna een gebed zonder end.”
Motor zou 20 pk extra moeten leveren
Hoe langer je met Tim over de MG F praat, hoe meer ‘dingetjes’ er voorbij komen. Zo is in 2017 de motor gereviseerd. “Toen bleek er een verkeerde cilinderkop opgeschroefd te zijn, dus dat moest weer opnieuw”, kijkt Tim terug. De viercilinder is overigens wel een beetje aangepakt en moet in plaats van de 120 pk volgens fabrieksopgave nu ongeveer 140 pk leveren. Elk jaar komen ook die veerbollen terug. “Je kunt er vergif op innemen dat dat blijft. Deze keuring is dus ook een beetje een testcase voor de toekomst. Een hobby moet natuurlijk wel leuk blijven.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mg |
---|---|
Model | F 1.8i |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.997 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.796 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 165 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.910 mm / 1.630 mm / 1.270 mm |
Wielbasis | 2.380 mm |
Massa leeg | 1.035 kg |
Laadvermogen | 285 kg |
Banden voor | 185/55VR15Prijzen |
Banden achter | 205/50VR15Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 170 g/km |
Lezersreacties (67) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.