Mercedes-Benz Vaneo 1.6 Ambiente (2002)
Tussenmaatje
Bij de naam Mercedes denken we al gauw aan chique automobielen. Daar verandert het taxi-imago niets aan. In de Vaneo ligt echter 't accent op praktische bruikbaarheid. Luxe en comfort verdwijnen naar de achtergrond. Hoewel...
Om de techniek van de A-klasse verder te gelde te maken, heeft Mercedes de daarop gestoelde Vaneo uitgebracht. Hij doet sterk aan de A denken, zeker recht van voren, al heeft 'ie door z'n hoekige vormen een weinig aansprekend uiterlijk. Ook de relatief kleine wielen verwijzen naar z'n stamvader. De Vaneo mag dan wel op dezelfde leest geschoeid zijn als de A-klasse, hij is toch heel anders. De Vaneo is onmiskenbaar groter en dat heeft prettige gevolgen voor het interieur. De Vaneo meet van bumper tot bumper 4,19 m en da's beduidend langer nog dan de A Lang (3,78 m). Ook de wielen staan in de lengte verder uit elkaar dan bij de A het geval is; de Vaneo heeft met 2,90 m een 31 cm langere wielbasis dan de verlengde A, wat uiteraard tot uitdrukking komt in de beschikbare ruimte.
Voorin is het goed toeven. Je zit beter dan in de A; opvallend laag boven de vloer, en niet 'op de bok' zoals gebruikelijk bij modellen met een ruimte(lijk) karakter. Hierdoor heb je goed 'contact' met de auto. Het stuurwiel is kantelbaar en
staat in de optimale stand heel rechtop. Je gaat daardoor automatisch rechtop en actief achter het stuurwiel zitten.
Passagiers achterin zullen geen klachten hebben over de daar beschikbare been- en hoofdruimte. Zowel hoofd als knieën zijn een kleine twee decimeter verwijderd van het dak respectievelijk de rugleuning van de voorstoel. De driezitsbank op de tweede zitrij voelt in eerste instantie vrij hard aan, maar bewijst tijdens langere ritten prima steun en comfort te bieden. Hij is bovendien gemakkelijk te bereiken via de twee schuifdeuren. De bank kan niet alleen in twee ongelijke delen worden neergeklapt, hij kan ook helemaal worden verwijderd. Daarvoor heb je overigens nogal wat spierkracht nodig; vooral het tweezitsgedeelte is ronduit looiig. De laadruimte, die met de achterbank omhoog al 715 liter meet, groeit tot maar liefst 3.000 liter als je de bank wegneemt. Mercedes biedt ook een uitneembare passagiersstoel (optie) en als je die er ook nog uithaalt, heb je 3.500 liter bagageruimte tot je beschikking. Twee stoelen erbij kan ook (Family-versie), maar daarin kunnen slechts kinderen zitten.
Amechtig
Er zijn drie versies van de Vaneo. Naast de genoemde Family biedt Mercedes de Trend, de instapper van de reeks, en de Ambiente, de topper. Wij rijden met de laatste. De Ambiente is onmiddellijk te herkennen aan het gepolijste wortelnotenhout op de middenconsole, een met leer bekleed stuurwiel en een eveneens in leer gestoken pookknop. Aan de buitenzijde onderscheidt de Ambiente zich door de in de lakkleur uitgevoerde bumpers en de lichtmetalen wielen.
De op praktische bruikbaarheid geënte Vaneo is allerminst karig uitgerust, zeker in Ambiente-trim. De amechtig hijgende 1,6-litermotor in het vooronder doet helaas enigszins afbreuk aan de luxe ambiance aan boord. De 102 pk's moeten er behoorlijk aan sleuren om de ruim dertienhonderd kilo zware Vaneo in beweging te brengen, en te houden. En da's goed te horen; hij maakt een hoop kabaal, al blijft 'ie wel mooi 'rond lopen' in de hogere toerenregionen. De irritatiegrens wordt daardoor slechts heel voorzichtig benaderd, maar niet overschreden. Toch zouden wij een stapje verder gaan en een Vaneo met een 1,9-liter benzinemotor kiezen. Dan heb je net wat meer over. Dat de 1,9 vrij heftige aandrijfreacties doorgeeft aan het stuur, nemen we voor lief. Rijden: dat valt helemaal niet tegen. De eerste blik op de Vaneo doet ons het ergste vrezen; hij is ruim 1,80 meter hoog. Dat wordt voorzichtig bochtjes ronden. Niets blijkt minder waar. De Mercedes blijft tot relatief hoge bochtsnelheden stabiel. Het gevreesde overhellen blijft binnen de perken en is dus heel acceptabel. Bovendien grijpt het ESP (Electronic Stability Program) rigoureus in als het mis dreigt te gaan. Een enthousiaste stuurman ziet zich regelmatig geconfronteerd met een motormanagement dat het vermogen knijpt.
Mercedes vraagt zo'n € 27.600 voor de Vaneo 1.6 Ambiente. Bepaald geen koopje. Zeker als je 'm vergelijkt met auto's waar 'ie het meeste op lijkt, zoals de Fiat Doblò, Citroën Berlingo en de Renault Kangoo. De Mercedes rechtvaardigt z'n hogere prijs met een rijkere (veiligheids)uitrusting. Qua prijs zit de 1.6 Ambiente meer in de buurt van de topuitvoeringen van de Renault Scénic en de Opel Zafira, modellen die echter meer het accent op de passagiers leggen dan op het vervoer van fikse hoeveelheden bagage.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | Vaneo 1.6 Ambiente |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.868 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 102 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 150 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.192 mm / 1.742 mm / 1.830 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 1.190 kg |
Laadvermogen | 720 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 400 kg |
Banden | 195/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 163 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,5 s (fabrieksopgave: 13,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,2 s / 24,2 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 192 g/km |