AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Mercedes-Benz SLK 350 (2008)

Brutaal smoeltje

Mercedes-Benz SLK 350
AutoWeek 49 2008
AutoWeek 49 2008

Je leest het in AutoWeek 49 2008

De Mercedes-Benz SLK is afgelopen voorjaar aan z'n derde leven begonnen. Het model zette half jaren negentig een trend met z'n destijds legendarische dakconstructie. Zijn te brave uiterlijk heeft-ie inmiddels van zich afgeschud.

De specificaties van de V6 in het vooronder van de Mercedes SLK 350 beloven heel veel goeds. De krachtbron heeft maar liefst 305 pk beschikbaar om de 1.405 kilogram zware roadster voort te stuwen. En het koppel van maximaal 360 Nm bij 4.900 tpm liegt er evenmin om. In 5,9 seconden buldert de SLK 350 vanuit stilstand naar 100 km/h. Wanneer je het tractiecontrolesysteem uitschakelt en het volle vermogen op de achteras loslaat, spinnen de achterwielen dat het een lieve lust is. Koortsachtig zoeken ze naar grip en pas na enkele tientallen meters vinden ze eindelijk adhesie met het asfalt. Tussensprints raffelt de auto zonder noemenswaardige inspanning af. Inhaalmanoeuvres kosten dus geen enkele moeite, ook al omdat de Benz nimmer een katje wordt om niet zonder handschoenen aan te pakken. Hij blijft tot op hoge snelheid uitermate stabiel en vertrouwenwekkend aanvoelen. Overstuurreacties blijven relatief simpel op te vangen en dus vergt het weinig moed om een bocht in hoog tempo te ronden. Een nieuwe mechanische stuurbekrachtigingsinstallatie doet de rijkwaliteiten van de cabrio naar een hoog niveau stijgen. Rond de middenstand voelt de besturing enigszins zwaar en indirect aan. Hierdoor heb je wel een gevoel van stabiliteit in de rechte lijn. Bij de geringste verdraaiing van het stuur voel je echter de besturing tot leven komen, waarbij die snel aan directheid en precisie wint.

Opzwepende geluiden
Bij het accelereren verlaten opzwepende snerpende geluiden de beide uitlaatmonden. Die gaan over in een prachtige, diepe sonore brom wanneer het motortoerental stabiliseert. Uiteraard kun je deze inspirerende klanken het beste beluisteren met een geopende kap. Je hoort hoe de 7GTronicautomaat foutloos en op het juiste moment een ander verzet kiest. De gangwissels verlopen rimpelloos en bij het terug schakelen word je getrakteerd op een toefje tussengas. Dit klinkt niet alleen racy, het iets opjutten van het toerental vermindert ook de belasting van de motor.
De Mercedes biedt een sportieve zit. De stoel staat ver naar achteren en je hebt snel het idee óp de achteras te zitten. Je kunt je lekker dicht tegen het asfalt aan laten zakken en het stuur ver naar je toe halen. Het dashboard en het stuurwiel zijn rijkelijk voorzien van druken draai toetsen. Het geheel ziet er fraai en verzorgd uit, maar is niet altijd even eenvoudig te doorgronden. De draaiknoppen van de handmatig bediende airco zitten te diep onder in het middendeel van het dash weggestopt en laten zich daardoor lastig bedienen en aflezen. Eenvoudig daarentegen is het openen en sluiten van de kap. Mercedes zette in 1996 een trend met een van een stalen klapdak voorziene roadster. De huidige SLK heeft hem nog altijd. Voordeel is dat je in minder zonnige landen comfortabel dicht kunt rijden; het is dan net alsof je in een coupé zit. Neergeklapt slokken de dakdelen echter nogal wat kofferruimte op. Bovendien wordt de bagage lastiger bereikbaar, aangezien je je arm onder een pakket opgestapeld blik moet doorwurmen. Verder valt op dat openen en sluiten enig geduld vergen; 25 seconden doet het dak er over om zich aan het zicht te onttrekken.

  • +Heerlijk klinkende v6
  • +Stuurt snaarstrak
  • +Vriendelijk karakter
  • -Fors brandstofverbruik
  • -Matig overzichtelijk dashboard
  • -Traag werkend elektrisch klapdak

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model SLK 350
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 67.772

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.498 cc
Maximaal vermogen 224 kW / 305 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 360 Nm bij 4.900 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.103 mm / 1.788 mm / 1.296 mm
Wielbasis 2.430 mm
Massa leeg 1.405 kg
Laadvermogen 395 kg
Banden voor225/45R17Prijzen
Banden achter245/40R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s (fabrieksopgave: 5,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,9s
Brandstofverbruik 14,1 l/100km (fabrieksopgave: 9,0 l/100km)
CO2-uitstoot 209 g/km