Mercedes-Benz SL 55 AMG
- Arie Blokland
- Eerste rijtest
Als je het gaspedaal tot op de bodem intrapt, begint de SL 55 AMG even te stampen als een stier, om vervolgens als een kogel weg te schieten. 50, 80 km/h. Bij 100 drukken we op de stopwatch. Die blijft stilstaan op 4,7 seconden. Maar MB Superstar gaat gewoon door. 150, 180 - er komt geen einde aan de meedogenloze sleurpartij van de door een supercharger met intercooler opgejaagde 5,5-liter V8. AMG: Altijd Maar Gaan! Aldoor Meer Genieten!
Er komt wel een einde aan het rechte stuk waarop we deze acceleratietest uitvoeren. Een bocht naar links. Dus nemen we de rechtervoet van het gaspedaal en zetten die op het pedaal van het SBC (Sensotronic Brake Control). Mocht je ooit vergeten de veiligheidsriemen te gebruiken dan is dit het moment waarop het brake-by-wire-system je met de neus op de feiten (in dit geval het stuur) drukt. De elektronisch geregelde vertraging snoert ons in de riemen. Dit is net zo indrukwekkend als het bloedsnelle optrekken.
We doen dezelfde test nog een keer. Nu trappen we het gaspedaal niet abrupt in, maar geven met beleid en toch snel gas. De prestatie is opnieuw van een gehalte waarover je op menig verjaarspartijtje nog eens kunt vertellen. Maar het stampen blijft achterwege omdat nu de tractiecontrole niet toeslaat. Ook het schakelen van de automatische 5-bak gaat minder geforceerd.
Schokkend
De derde keer zetten we de versnellingsbak op handbediening. Met knopjes achterop de spaken van het stuur kunnen we nu handmatig de gewenste versnelling kiezen. Telkens doortrekken naar 6000 tpm en dan een tikje met de vinger tegen het rechter knopje. We houden daarbij het gaspedaal ingetrapt, alsof we in een race-auto met sequentiële versnellingsbak zitten. Het werkt. Maar elke overgang naar de volgende versnelling gaat gepaard met een schok. Als we het nog eens proberen en telkens even het gaspedaal liften op het schakelmoment verloopt het schakelen veel soepeler. Naar ons gevoel gaat het door die samenwerking met de bak zelfs sneller. Terugschakelen doe je met de linker knop. O ja, en als je te laat bent met opschakelen, neemt de elektronica het automatisch van je over voordat de toerenbegrenzer toeslaat. Zo blijft de boel tenminste heel.
Het kan nog beter
De automaat, die speciaal is ontwikkeld om de enorme krachten van de AMG-motor over te brengen op de aandrijving, voldoet goed. Hij krijgt van ons in cijfers uitgedrukt een dikke 9. We zijn er welhaast van overtuigd dat deze bak ook na tienduizenden kilometers nog in staat zal zijn om de hoge prestaties van de motor goed over te brengen op de wielen. Toch is dit stuk hoogstaande techniek voor verbetering vatbaar. We treden hierbij wel in de finesses. Maar eerdere ervaringen met de multifunctionele automaten van de Maserati Spyder Cambiocorse en de Aston Martin V12 Vanquish hebben ons geleerd dat het nog soepeler en sneller kan. Aston Martin heeft het na 18 maanden testwerk klaargespeeld om de automaat van de Vanquish in 0,15 seconde vloeiend over te laten schakelen. Die souplesse en snelheid bereikt de AMG-bak niet. Laten we zeggen: nog niet. Want reken erop dat ze niet stilzitten bij de huistuner van Das Haus.
Uiterlijk vertoon
Nee, daar is geen sprake van. Duitse tuners zijn weliswaar in staat gedrochten te maken van mooie auto's, maar dat geldt niet voor AMG. De SL 55 is bijzonder smaakvol voorzien van een aantal extra's. Je ziet het verschil ten opzichte van de 'gewone' SL 500 allereerst aan de 18-inch-wielen. Verder aan de vier verchroomde uitlaatpijpen die ontegenzeggelijk duiden op het sportieve karakter van deze Benz. De fraai gestileerde bumpers, de aërodynamisch gevormde dorpels en de donker getinte achterlichten zijn verdere ingetogen aanpassingen aan het uiterlijk. In het interieur treffen we integraalstoelen in speciaal geperforeerd leer met contrasterend gekleurd stiksel. Aluminium sierlijsten en zilverkleurig omringde wijzerplaten met rode wijzers accentueren de sportieve inrichting van de 55 AMG.
Scheurijzer pur sang
Natuurlijk kan het Variodak van de roadster open. Met infrarood-afstandsbediening als je wilt. De nieuwe hoofd-borstkas-zijairbags mogen we niet vergeten te vermelden. Evenals de xenon-lampen.
Belangrijker echter bij deze auto is de verfijning van het met ABC (Active Body Control) uitgeruste onderstel. Want daar draait het bij dit soort auto's natuurlijk om. Wegligging, bochtengedrag, stuurprecisie en veerkarakter. Een beetje comfortabel mag het zijn. Aan die wens is gehoor gegeven. Maar een pure rijmachine als deze kan uiteraard niet buiten een stuurinrichting die haarscherp doorgeeft wat je als bestuurder wilt voelen. Aan die eis voldoet hij ook. De samenwerking tussen ABC (Active Body Control), ESP (Electronic Stability Program) en SBC (Sensotronic Brake Control) combineert de mogelijkheid van een uiterst dynamisch rijkarakter met een groot pakket veiligheid. Dankzij de hightech duikt de carrosserie niet in bochten. Daardoor kun je nog sneller door de bocht. Ook bij het remmen blijft de auto keurig in balans. En mocht je toch nog een foutje maken, dan grijpt het systeem in door af te remmen op een of meer wielen en zo nodig wat gas terug te nemen.
Buitenaards
Met een SL 55 AMG kun je voor de dag komen. Het is ronduit een schitterende auto om te zien. Veel indrukwekkender dan zijn fraaie uiterlijk is echter het dynamische rijgenot dat deze supersportwagen zijn bestuurder bezorgt. Accelereren van 0-100 km/h, van 80 naar 120 of van 120 naar 200 en meer is een belevenis waar je geen genoeg van kunt krijgen. De 55 in een bocht zetten en 'm er vervolgens haarscherp doorheen jagen, dan weer volgas naar de volgende bocht - een bijna buitenaards genoegen. Die power, die snelheid. Als een komeet door het luchtruim! Zelfs het ankeren, wat je heel letterlijk kunt nemen, is een regelrechte sensatie. Een superauto. Nee, een superster!
't Kán harder...
Binnen de Duitse automobielindustrie is de afspraak gemaakt dat de topsnelheid wordt begrensd op 250 km/h. Ook AMG houdt zich daar aan. Technisch echter is het mogelijk om 330 km/h te halen met de 55. Dat alles vooral dankzij de supercharger. Deze compressor wordt via een riem door de krukas aangedreven. Daardoor doet hij over het hele toerengebied mee. Hij draait met een snelheid van 25.000 tpm en is in staat om per uur 1600 kilo lucht in de verbrandingskamers te blazen. Die lucht wordt bovendien gekoeld door de intercooler die in hetzelfde huis tussen de twee cilinderrijen is ingebouwd.