Mercedes-Benz GLE Coupé

Antwoord uit Stuttgart

Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE CoupéMercedes-Benz GLE CoupéMercedes-Benz GLE CoupéMercedes-Benz GLE CoupéMercedes-Benz GLE CoupéMercedes-Benz GLE CoupéMercedes-Benz GLE CoupéMercedes-Benz GLE CoupéMercedes-Benz GLE Coupé
AutoWeek 28 2015
AutoWeek 28 2015

Je leest het in AutoWeek 28 2015

Er ging een kleine golf van ontzetting door de autowereld toen BMW in 2007 de X6 introduceerde. Een coupé op basis van een SUV, hoe haalden ze het in hun hoofd? Maar het ding werd een succes, de tweede generatie is een feit, evenals de reactie vanuit Stuttgart: de Mercedes-Benz GLE Coupé. Wij reden de 450 AMG om uit te vinden of men in München bang moet worden.

Voor Mercedes-Benz is 2015 het jaar van de SUV. Er verschijnen niet alleen nieuwe modellen, ook de naamgeving is vernieuwd. Alles wat SUV is, begint met de letter G van Gelände. De G-Klasse bestaat al 36 jaar en het oude, hoekige model is nog steeds in productie. Daarnaast kennen we nu de GLA, de GLC (opvolger GLK, recent gepresenteerd), de nieuwe GLE (opvolger ML) en er komt eind 2015 nog een GLS (opvolger GL). De typeaanduiding van iedere G sluit voortaan aan bij die van de andere modellen binnen het gamma, dus de GLA naast de A-Klasse, de GLC naast de C, etc. Volgend jaar komt de GLC Coupé en heel misschien ook nog een GLB. Dan zijn alle gaatjes gevuld! Goed, wij hebben het nu over de GLE Coupé, de auto waarvoor we naar Zuid-Duitsland afreisden voor een eerste kennismaking. Zoals gezegd, is dit het antwoord van Mercedes-Benz op de BMW X6, zodat je weet waar je hem moet plaatsen. En inmiddels schijnt ook Audi de kat uit de boom te hebben gekeken: men haalde in Ingolstadt de kaasschaaf over de achterkant van de Q7 en zal die auto de naam Q8 geven. Maar Mercedes hanteert de term coupé, hoewel je dit ook een liftback of fastback zou kunnen noemen. Gaan we niet over twisten, net zo min als over het uiterlijk. Overigens, ere wie ere toekomt: tien jaar geleden had SsangYong al een SUV coupé: de Actyon, die je nu als schaalmodel bij de Action vindt.

Lichtvoetig

In Memmingen stappen we achter het stuur van een GLE 450 AMG, die over dezelfde V6 beschikt als de 400, zij het met 367 pk in plaats van 333. Al na de eerste paar bochten en rotondes merken we dat de besturing mooi direct werkt en dat het onderstel goed reageert op de stuurcommando's. En dat terwijl de rijmodus nog op comfort staat. Dan is de GLE inderdaad heel comfortabel, maar de actieve stabilisatoren (Active Curve System) voorkomen dat de koets overhelt in bochten. Ze kunnen echter niet verhinderen dat de Benz iets te soft aanvoelt. Dus draaien we de knop van Dynamic Select door naar Sport+, Sport slaan we over. Het karakter van de 450 AMG verandert dan volledig. De uitlaten produceren meer herrie, de besturing is scherper, de respons op het gas veel spontaner en het schakelgedrag van de 9-traps automaat is bijna nerveus te noemen. De koets zakt 25 mm dichter naar het asfalt, waarbij vering en demping ook een stuk straffer zijn. Met dit alles maakt de grote en zware coupé een lichtvoetige indruk en laat hij zich met hoog tempo door bochten jagen, ook al weegt hij dan ruim 2,2 ton. Het maakt de rit over de Deutsche Alpenstrasse er nog fijner op. En het geluid dat de V6 daarbij produceert, had dat van een sportwagen kunnen zijn. Inclusief een bijna angstaanjagend gedonder bij gas loslaten. Overigens is de Airmatic luchtvering alleen standaard op de 450 en de twee AMG's, op de 350d en de 400 e is dit optioneel, maar die versies hebben wel adaptieve schokdempers en eveneens Dynamic Select.

Geen 'goedkope' instapper

Maar er komt een moment dat die lichtelijk overdreven sportief schakelende transmissie en die knetterende uitlaten je beginnen te irriteren. Je zou dan terug kunnen gaan naar de setting 'comfort', maar dan is de vering je misschien te slap. Geen probleem, er is ook nog de modus 'individual', waarmee je het rijgedrag naar eigen smaak kan samenstellen. Dus onderstel en besturing sportief en de aandrijflijn comfortabel. Dan rijdt de GLE voor normaal gebruik op zijn prettigst. De biturbo V6 is een fantastische motor. Met zijn 520 Nm aan koppel, dat al beneden de 2.000 toeren paraat is, heb je aan voorwaartse kracht nooit gebrek. En wil je meer koppel, dan is er de diesel met zijn 620 Nm en uiteraard de twee AMG-versies met op zijn minst 700 Nm. Die laatste twee staan als Mercedes-AMG 63 of 63 S in de prijslijst, terwijl bij de door ons gereden versie als GLE 450 AMG wordt verkocht. Iets minder hardcore AMG dus. Degenen die hadden gehoopt op een gunstig geprijsde instapper met een vierpits diesel zullen moeten uitwijken naar de gewone GLE en de Coupé is er evenmin als plug in hybrid. Tot de standaarduitrusting van alle versies behoren altijd zaken als LED-koplampen, elektrisch verstelbare sportstoelen, 20-inchwielen en een achteruitrijcamera (die je wel nodig hebt ook). Is het een auto waarvoor BMW zich zorgen moet maken? Hij zal waarschijnlijk niet zo snel klanten uit hun X6 trekken, maar feit is wel dat Mercedes-Benz qua sportiviteit dichter naar BMW is gekropen en dat BMW op het gebied van rijcomfort dichter naar het merk met de ster is opgeschoven. Prijstechnisch gezien loopt de GLE Coupé redelijk in de pas met de X6.

Video

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (58) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.