Mercedes-Benz GLA vs. Peugeot 3008 - Occasion Test

Kleine hartjes

Peugeot 3008 vs. Mercedes GLA occasion dubbeltest
AutoWeek 42 2021
AutoWeek 42 2021

Je leest het in AutoWeek 42 2021

De SUV mag dan bij sommigen het imago hebben van een grote, zware en vooral brandstof verslindende auto, de Mercedes-Benz GLA en Peugeot 3008 in deze test bewijzen dat de soep soms wat minder heet wordt gegeten. Dankzij hun bescheiden dieselmotoren (Euro 6) combineren ze goede prestaties met een acceptabel verbruik.

Het valt niet te ontkennen dat een hogere, bredere en zwaardere auto meer brandstof verbruikt dan een kleine, lichte. En inderdaad, grootverbruikers als de BMW X5 en de Porsche Cayenne hoeven niet op de sympathie van Greenpeace te rekenen. Het gros van de verkoop betreft echter de compacte SUV’s of cross-overs en die in de iets grotere categorie, zoals de GLA en de 3008. Die zijn in dit geval voorzien van een bescheiden dieselmotor. Niet de meest voor de hand liggende keuze voor de Nederlandse, particuliere consument, maar met een jaarkilometrage vanaf ongeveer 20.000 zit je (met een dieseloccasion) op het omslagpunt. Helaas is er een beetje de indruk ontstaan dat een diesel heel slecht voor het milieu is en dat je er met een grote boog omheen moet lopen. Het hoge mrb-tarief schrikt mensen sowieso al af. Het roetfilter kennen we al vrij lang en sinds circa 2015 hebben we te maken met de Euro 6-diesel.

Door de jaren heen zijn die motoren steeds ‘schoner’ geworden. Rokende diesels zie je niet meer; dat wordt allemaal gefilterd en opgevangen. De uitstoot van fijnstof, stikstof en partikels is lager dan ooit en omdat een diesel minder brandstof verbruikt, stoot hij minder CO2 uit. In het transitietijdperk naar volledig elektrisch rijden is juist de dieselmotor dus een welkom aanvullend instrument om de klimaatdoelstellingen te halen. Kijken we in de machinekamers van deze testauto’s, dan treffen we daar een zuinige viercilinder aan, gekoppeld aan een automatische transmissie.

LAGER DAN A-KLASSE

Aangezien de twee concurrenten uit Beieren al succesvol actief waren in dit segment, was het voor Mercedes in 2014 de hoogste tijd om de GLA in de markt te zetten, met een facelift in 2017. Bouwtechnisch verwant aan de A-klasse, maar wel 12 centimeter langer en 6 centimeter hoger bij een gelijk gebleven wielbasis van net geen 2,70 meter.

Bij de benzinemotoren bestaat het palet uit de 180 en 200, beide 1,6-liter viercilinders met respectievelijk 136 en 156 pk. De 250 heeft een tweelitermotor met 211 pk. Liever een diesel? De 180 heeft de 1,5-liter van Renault met 109 pk, de 200 heeft de bekende 2,2-liter met 136 pk en de 220 dezelfde krachtbron met 170 pk. Topmodel is de 45 AMG met een tot 381 pk (tot 2017: 360 pk) opgefokte tweeliter en uiteraard vierwielaandrijving. Dat laatste is ook mogelijk in combinatie met de 250 benzine en 220 diesel en zoals het een Mercedes betaamt, is elke motorversie te combineren met een automatische transmissie. Dat is dan een zeventraps met dubbele koppeling. De huidige GLA, die geïntroduceerd werd in 2020, is niet langer, maar wel 12 centimeter hoger dan onze testauto. In 2014 luidde de GLA een nieuw SUV-era in voor het merk, waarbij de laatste letter duidt op de modellijn waarbij hij aansluit. De M-klasse werd omgedoopt tot GLE, daarna volgden de GLC, GLS en GLB. Wat bleef is de goede oude G-klasse. De letter G staat voor Gelände, Duits voor terrein.

De verwantschap met de toenmalige A-klasse zie je niet alleen aan de buitenkant, ook het dashboard is vrijwel identiek. Wat afwerking en materiaalkwaliteit betreft zit het duidelijk aan de bovenkant van de markt. In het midden de drie bekende, ronde ventilatieroosters met daarboven een soort iPad Mini als weergavescherm voor het infotainmentsysteem. Er is rijkelijk gestrooid met matchromen strips; dat zet het geheel op een nog iets hoger niveau. De naalden van de twee grote klokken hangen verticaal in de ruststand en de keuzehendel voor de transmissie zit aan de stuurkolom.

Wat vervolgens detoneert met de premiumbeleving is het iets te duidelijk aanwezige geklop van de dieselmotor, vooral tijdens het accelereren. De 1,5-liter krachtbron wekt de indruk hard te moeten werken om de gang erin te krijgen. De zeventraps automaat schakelt feilloos en als je het een beetje netjes doet, kun je alles tussen de 1.500 en 2.500 toeren doen. Kies voor je voor de meest economische rijmodus, dan merk je dat motor en bak bij gas loslaten ontkoppelen, zodat de auto gaat ‘zeilen’. Zo kun je met een anticiperende rijstijl nog wat extra brandstof besparen. Met slechts 1.700 toeren bij 100 km/h is er veel rust aan boord, ook als het sneller gaat trouwens.

De besturing is in verschillende standen te configureren en voelt altijd goed en stevig aan. Dat geldt ook voor het onderstel, dat je ondanks de compacte afmetingen van deze auto het Mercedes-gevoel geeft. Oneffenheden worden goed verwerkt, vering en demping voelen verfijnd aan. Dankzij de iets hogere koets is er meer zitruimte achterin dan in een A-klasse, maar verwacht geen zeeën van ruimte.

TOCH NOG PIONIER

Peugeot kunnen we ook niet tot de pioniers rekenen als het gaat om hogere auto’s. Dat wil zeggen: de MPV-hype die de Scénic en Picasso tot kaskrakers maakte, ging aan de poorten van Sochaux voorbij. Repliek kwam er in de vorm van de 307, die het midden hield tussen een hatchback en een MPV. Desalniettemin was het merk met de leeuw in 2008 best vooruitstrevend met de eerste 3008. Want wat was dat eigenlijk?

Volgens zijn makers was het een symbiose van een MPV, SUV, stationwagon (‘break’ in vroeger Peugeot-jargon) en een sedan. Tegenwoordig noemen we dat dan een cross-over, maar de huidige 3008 wordt juist als SUV gepresenteerd en was in 2017 Auto van het Jaar. Hij is er sinds 2016, met aan de basis de bekende 1,2-liter driecilinder turbomotor met 130 pk, gevolgd door de helaas beruchte 1.6 THP met 165 pk, vanaf2018 is dat 180 pk. Sinds 2019 is er ook een plug-in hybride en de sterkste variant heeft 300 pk, vierwielaandrijving en een elektrische actieradius (WLTP) van 50 kilometer.

De 1.6 HDi met 120 pk is in 2018 opgevolgd door de 1.5 met 130 pk en er is een 2.0 diesel met 180 pk. De zestraps automaat maakte medio 2018 plaats voor een modernere versie met acht overbrengingen. In 2021 kwam de facelift en verdween de tweeliter dieselmotor uit de prijslijst. Heb je meer ruimte nodig en wil je een derde zitrij, dan is er de 20 centimeter langere 5008, die technische identiek is aan zijn kleinere broer.

De aangenaamste verrassing wacht je bij het instappen. Het interieur van de 3008 is echt prachtig en als bestuurder zit je in een soort cockpit. Je hebt daarbij uitzicht op een hoog gepositioneerd instrumentarium, de zogeheten i-Cockpit. Peugeot sloeg die weg in met de 208 in 2011. Zo heb je de klokken op ooghoogte, met als concessie dat het stuur naar beneden moest en opmerkelijk klein is uitgevallen. Instellen van de juiste zitpositie kost meer tijd en als je regelmatig wisselt van bestuurder kan dat best lastig zijn. Heb je je eenmaal genesteld, dan zit je goed en kijk je op een fraai dashboard, dat net als de portieren deels is bekleed met een mooi stofje.

ADEQUAAT GEMOTORISEERD

De 1,6-liter diesel kennen we uit veel andere modellen. Het is een soepele, stille en vrij zuinige krachbron en in combinatie met de zestraps automaat kom je heel goed mee in het verkeer. Schakelen doet deze transmissie niet al te snel en in de sportmodus wordt hij te zenuwachtig. Trekkracht is er altijd en eenmaal op snelheid draait de viercilinder zelfs iets minder toeren dan de (eveneens Franse) diesel uit de GLA. De 3008 weegt net geen 1,3 ton en is met de 1.6 HDi heel adequaat gemotoriseerd. Om het formaat van het stuurwiel wat te compenseren, is de besturing opmerkelijk direct, zonder nerveus te zijn. Van Peugeot zijn we een de langere 5008 de betere kaarten.

Opmerkelijk detail in de Mercedes is de extreem lage kilometerstand voor een diesel. In de regel wordt er toch zo’n 40.000 km per jaar mee gereden, maar deze GLA heeft niet meer praktijkervaring dan een vergelijkbare benzinevariant. Voor een kilometervreter is dit een ideale occasion, aangezien je ruim beneden de ton van start gaat. De 3008 is een jaar jonger en heeft zijn diensten ruimschoots bewezen, getuige de bijna 124.000 kilometer op de klok. Daar voel of merk je trouwens niets van tijdens het rijden. De uitrusting van de Peugeot, die speciaal voor de zakelijke markt zo is samengesteld, is uitstekend.

Ledkoplampen, premium audio, parkeersensoren voor en achter, 18-inch wielen en een elektrische achterklep, het is er allemaal. Dat laatste heeft de GLA ook, de wielen zijn daar een maatje kleiner en parkeersensoren ontbreken. Net als de Peugeot heeft hij wel een achteruitrijcamera en allebei hebben ze schakel flippers, maar geen adaptieve cruisecontrol, wat een fijne optie is in combinatie met automatische transmissie. Het infotainmentsysteem van de 3008 is moderner dan dat van de GLA en is via een usb-kabel te koppelen met een smartphone, voor de weergave van Apple CarPlay of Android Auto. Met zijn maximale trek gewicht van 1.300 kg is de Peugeot de betere caravantrekker.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Alle discussie ten spijt is en blijft de moderne dieselmotor een fijne krachtbron, zo merkten we maar weer eens. Tegelijkertijd stellen we vast dat het een uitstervend soort is. Een test met twee nieuwe dieselauto’s komt nog maar zelden voor en occasions worden ook zeldzamer. Het pleit wordt in dit geval beslecht in het voordeel van de Peugeot. Hij doet eigentijdser aan, rijdt net even wat fijner en heeft een goede uitrusting. De jongere versie heeft de nieuwe automaat met acht verzetten, de zestraps uit de testauto is niet de fijnste in zijn soort. Op dat vlak doet de GLA het beter. Zijn motor weet echter niet te overtuigen.

Praat verder op het forum