Mercedes-Benz G 400 CDI Lang (2002)

Sterk! Heftig! Onhandig!

Mercedes-Benz G 400 CDI Lang
U bent niet bij de Occasions-rubriek aangeland. De Mercedes G-klasse is na meer dan 20 jaar nog steeds alive and kicking! Maar de Geländewagen is wel van robuuste terreinbeul geëvolueerd naar een ultraluxueuze terreinbak.

De G-klasse is groot!, sterk!, heftig!, onhandig! en leuk! Neem nu de buitenafmetingen. Met z'n hoogte van rond de twee meter zadel je jezelf met een probleem op. De meeste parkeergarages in Nederland hebben een maximale inrijhoogte van 1.90 m...
De Mercedes G400 CDI in lange uitvoering die wij tot onze beschikking hadden, is op z'n fluisterzachtst gezegd dus een imposante verschijning. Groot, vierkant en intimiderend met z'n zwarte lak en dito ruiten. Zijn nieuwprijs van zo'n € 106.400 is niet echt modaal. En dan hebben we het nog niet over een aantal van de opties die onze test-G had, zoals een bullbar, een schuifdak, zwarte ramen en treeplanken. En nog een paar fratsen waardoor het totaal van onze G400 op ruim € 131.500 uitkwam. De prijs wordt voor groot gedeelte door twee dingen bepaald: de motor en de Hilton Hotel-waardige luxe.
Luxe? Als in het Hilton? Waar dan? Van buiten ziet 'ie er namelijk een beetje ruig en primitief uit. Er zit geen sierlijk lijntje aan, hij is vierkant en heeft overduidelijk één doel in het leven: gaan waar niemand anders ooit is gegaan.
Maar als je de deuren openmaakt, stap je in een compleet andere wereld. De donkerzwarte wereld van zacht leer, stoelverwarming, navigatiesysteem, volautomatische airconditioning, alles elektrisch, alles aan het stuur - kortom die wereld die absoluut niet hoort bij die buitenkant. De buitenwereld denkt dat het een of ander militair voertuig is, terwijl je dus in 'n hoogpotige S-klasse zit. Als toppunt van verwennerij is het Mercedes-Benz-logo in de dorpels van de voorportieren in blauw neon verlicht.


Barry White
Ook omdat 'ie klinkt als een vrachtwagen, zou het haast geen normale personenauto kunnen zijn. Maar begrijp het niet verkeerd, want de vierliter achtcilinder dieselmotor maakt een onvoorstelbaar mooi geluid. Het is zwaar, krachtig en donkerbruin als de stem van Barry White. Deze indrukwekkende sound is afkomstig van een niet mis te verstane motor. Het is de motor uit de S400 CDI en is een hypermoderne V8 met common rail-directe dieselinspuiting. Trap het pedaal in en al bij 1700 toeren word je getrakteerd op een koppel van 560 Nm. Dat is veel, heel veel. Zodra de naald van de toerenteller de 4000 aantikt heb je beschikking over het maximum vermogen van 250 pk. Om toeren te maken, moet je het pedaal wel ver intrappen. De slag is lang en dat is in zekere zin gunstig, want wie in 'n nare offroad-situatie zit, kan met beleid trachten eruit te klimmen.
De besturing is verre van direct; je slingert je een ongeluk aan die hoepel. En precies is 'ie ook al niet. Je zult veel corrigeren. Toch valt het met de rechtuitstabiliteit erg mee. Hij is praktisch ongevoelig voor wind en sporen. Dat zien we bij veel 4x4's wel anders. Maar in bochten is hij absoluut geen held - we hadden natuurlijk ook niet anders verwacht.
Ondanks z'n 2485 kg giert het ding in 9,5 seconden naar de honderd. Ja, deze zeecontainer kan een Volkswagen Golf V5 bijna bijhouden! Daarbij willen we wel aantekenen dat het gaat om een sprint rechtuit - want nogmaals, in de bocht moet je het rustig aan doen. Hij gaat graag op een oor en je glijdt ook al vrij gemakkelijk van de gladde stoelen af.
Wie het terrein in wil, kan de hulp inroepen van de lage gearing en gebruikmaken van de drie knoppen op het dashboard. Met elk van die knoppen blokkeer je een van de drie differentieels. Als je het middelste differentieel op slot doet, schakel je ook het ABS uit.
Zou je het verstandig bekijken, dan is zo'n bejaarde auto als de G geen optie. Dan is 'ie veel te duur, te zwaar en te onhandig. Bovendien is de motorrijtuigenbelasting van zo'n 2000 euro per jaar erg pittig en is het testverbruik van net geen 1 op 6 ook iets om je zorgen over te maken. Waarom dan toch zo'n auto kopen? Tsja, tegen de uitstraling kan niets op. Robuuster en ruiger vind je ze niet. Het verkeer vóór je gaat als vanzelf opzij en met één trap op het pedaal laat je merken dat de collega-bestuurders inderdaad goed hebben ingeschat dat je er langs wil - en snel ook. En de luxe die standaard in ruime mate aanwezig is, heeft ook zo z'n charme. 'n Argeloze voorbijganger kan niet vermoeden wat voor 'n verwennerij je om je heen hebt. Maar wie een G-klasse koopt, stapt ook wel over de financiële bezwaren heen. Net zo gemakkelijk als over alle andere fysieke obstakels - alleen die verdraaide parkeergarages...

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model G 400 CDI Stationwagon Lang
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 118.300

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V8
Cilinderinhoud 3.996 cc
Maximaal vermogen 184 kW / 250 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 560 Nm bij 1.700 tpm
Inhoud brandstoftank 96 l
Lengte / breedte / hoogte 4.680 mm / 1.760 mm / 1.931 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 2.420 kg
Laadvermogen 780 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/60HR18Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D - s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,5s
Brandstofverbruik 12,8 l/100km
CO2-uitstoot 340 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum