Mercedes-Benz E-klasse Estate - Rij-impressie

Meer is niet nodig

Mercedes-Benz E-klasse Estate
Mercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse Estate
AutoWeek 38 2016

Je leest het in AutoWeek 38 2016

Bijna 40 jaar na de onthulling van het T-model is het tijd voor de achterachterkleinzoon van die eerste Mercedes-stationwagon. En de Duitsers beheersen het kunstje inmiddels tot in perfectie.

Baustellen maken kunnen ze wel, die Duitsers. En dan niet een stukje, nee gewoon meteen 30 kilometer lang. Maar als dan eindelijk dat prachtige witte bord met grijze strepen in beeld komt, kan het gas erop. Onze auto is niet begrensd, want de 211 pk sterke motor komt niet verder dan zo'n 243 km/h. Hard genoeg natuurlijk, met een E-segment stationcar. Het knappe is dat een Mercedes op zulke snelheden nog steeds als een huis op de weg ligt – ondanks zijn comfort. De besturing reageert nog steeds goed, de auto remt vlekkeloos. Kort samengevat: je rijdt nog steeds ontspannen auto bij die snelheid. Best knap.

Het huidige Mercedes-Benz gaat goed. De auto's zijn goed, het merk loopt en er wordt veel geld verdiend. De huidige E-Klasse is zeer positief ontvangen, dus Das Haus had veel zin in de lancering van de Estate – zoals de stationwagen nu heet. Laadruimte in overvloed, zo weten we van vroeger, en dat is opnieuw het geval. Standaard mag je het met 670 liter doen, klap je alles om dan heb je 1.820 liter ter beschikking. Dat is veel, en meer dan nieuwe concurrent Volvo V90 in de aanbieding heeft. Evengoed is het wel minder dan de vorige E-klasse, vooral met omgeklapte banken scheelt het zo'n 100 liter. In ruil zit je achterin als een vorst, zowel hoofd als benen hebben het goed. Voorin is het niet veel minder. De stoelen zijn uitstekend en alle bedieningselementen zitten binnen handbereik. En dat zijn er nogal wat! Je hebt tijd nodig om de vele opties voor beide grote multimediaschermen te doorgronden, de gevoelige knoppen op het stuur zijn altijd weer even wennen. De ontdekkingstocht kost ons een volle dag, maar als je eenmaal de weg weet, werkt het geweldig.

CONCIËRGE-SERVICE

Desgewenst kun je de indeling van de schermen laten veranderen, zo zijn er al vier plekken waar je de navigatiekaart kunt laten zien. Qua opties kun je je uitleven, van sfeerverlichting tot verwarmde stoelmassage: het is te krijgen. Ook levert Mercedes een conciërge-service, waarbij iemand van het merk je per direct telefonisch bijstaat met vragen over de auto, de route, het verkeer of het regelen van hotels en restaurants. Vergelijkbaar met Opels Onstar dus, maar Mercedes claimt wel dat hun service verder gaat.

De veiligheidssystemen zijn nog altijd leidend, niet alleen de aanwezigheid ervan, maar ook de manier waarop alle systemen werken: nooit storend, altijd hulpvaardig. Op één vlak is Mercedes evenwel niet de nummer één: hoe goed de drive-pilot ook is – zeker de vlotte automatische lane change – de autopilot van Tesla houdt de auto net even meer in het midden van de rijbaan, vooral in bochten.

Wij reden de E250, een 2.0 turbo met zoals gemeld 211 pk. Het blok sleurt er dankzij veel koppel al flink aan bij lage toeren. De negentrapsautomaat werkt verder prima samen met de motor, zodat je in Nederland echt niet vaak behoefte zult hebben aan meer power. De meerprijs ten opzichte van de 200 is vrij klein, dit is de versie die we een particuliere koper aanraden.

SUBLIEM

Als je grote afstanden aflegt in de nieuwe E, dan ontdek je vanzelf wat voor sublieme auto dit is. Zo biedt hij rust en comfort gecombineerd met vergaande technische innovaties. De Estate biedt bovendien massa's ruimte, die met allerlei slimme schuifsystemen en netten goed kan worden benut. Dit alles heeft uiteraard een prijskaartje. De vanafprijs is nog niet het ergste: elke leuke technische optie tikt behoorlijk aan, elke visuele optie nog meer. In ruil krijg je wel een auto waarover je met gerust hart kunt zeggen dat je nooit meer nodig zult hebben dan dit. Je ontdekt snel wat voor sublieme auto dit is.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Video

  • +Zeer ruim
  • +Geweldige techniek
  • -Mooie opties zijn duur
  • -Niet de meest dynamische auto in z’n klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum