Mercedes-Benz E 500 Avantgarde Combi (2006)

Benz met vleugels

Mercedes-Benz E 500 Avantgarde Combi
De Mercedes-Benz E 500 is min of meer 'old school'. Het merk grijpt terug op cilinders en cc's om veel vermogen te kunnen leveren. In het voor-onder schuilt een heerlijke achtcilinder met 5,5 liter inhoud, goed voor 388 pk.

Bij het starten voel je direct zijn enorme kracht, doordat hij als een getemde leeuw even wild heen en weer schudt in zijn kleine kooi. En bij het aanslaan klinkt kortstondig een opwindende grom, waarmee deze Benz meteen zijn visitekaartje
afgeeft: met hem valt niet te spotten. Moeiteloos trekt hij vanuit stilstand
door tot iets boven de 260 km/h op zijn teller, waarbij je het gevoel hebt dat hij nog meer in zijn mars heeft. In slechts zes tellen zit deze Über-Combi op een tempo van 100 km/h. Het geluid dat de machine produceert is bij vollast imponerend en op constante snelheid vooral heel erg stil. Hij maakt dan ook nauwelijks toeren bij 100 km/h. Dat heeft alles te maken met de zeven-versnellingsbak (7G-Tronic) en de lange eindoverbrenging. Een motor als deze kan dat met gemak hebben, hij levert immers 530 Nm koppel. Op – Nederlandse – snelwegritten loopt het verbruik daardoor terug tot ongeveer 1 op 11. De 7G-Tronic biedt een sportief en een comfortabel schakelprogramma en is ook handmatig te bedienen.


Strijkbout
Mercedes-Benz is er met de E 500 in geslaagd om de juiste balans te vinden tussen rijdynamiek en comfort. De op één na zwaarst gemotoriseerde E is standaard voorzien van luchtvering, Airmatic DC genaamd. Het systeem kent drie standen, van zeer sportief tot comfortabel. Kies je voor comfort, dan doet de E hetzelfde met een slechte weg als een strijkbout met een kreukelig overhemd: gladstrijken. Enigszins week is 'ie dan wel. In de meest sportieve modus is de vering nog steeds niet plankhard. Het overhellen van de carrosserie wordt in alle drie de standen tot een minimum beperkt. De zit achter het stuur is tot op de centimeter nauwkeurig in te stellen en de stoel biedt het lijf overal voldoende steun.


Asgrauw
Hoewel de afwerking van de E elke toets der kritiek kan doorstaan, word je van het interieur van de testauto licht depressief. Alles is zwart en de strips op het dashboard en de portieren zijn uitgevoerd in het weinig inspirerende asgrauw. Maar goed, de klasse straalt er verder vanaf en alles voelt aan alsof het voor de eeuwigheid is gebouwd. De klokken-winkel oogt eenvoudig, met op het eerste gezicht slechts een snelheidsmeter, klok en toerenteller. Maar in de uiterste hoeken zitten heel klein de brandstof- en temperatuurmeter weggestopt. Slecht te zien en slecht afleesbaar. De bedieningsknoppen op de middenconsole zijn prettig hoog geplaatst en daardoor simpel te bedienen. De cd-wisselaar gaat verscholen achter een paneeltje boven de asbak. Een aanrader van de bovenste plank is de actieve cruise control. Wat een zegen op onze drukke snelwegen! Kwestie van de snelheid instellen en de elektronica doet de rest. Wel opletten dat de aandacht daardoor niet verslapt, hoewel er automatisch wordt geremd als de voorganger de ankers uitwerpt.
Een nadeel van deze Benz blijft natuurlijk zijn prijs. Een prijs die nog enorm de hoogte wordt ingedreven als je zaken uit de optielijst gaat bestellen. Dan is de E 350 wellicht een aantrekkelijkere optie, als het tenminste een benzine-E moet worden.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 500 4Matic Avantgarde Combi
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 107.795

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 5.461 cc
Maximaal vermogen 285 kW / 388 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 530 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.850 mm / 1.822 mm / 1.496 mm
Wielbasis 2.854 mm
Massa leeg 1.890 kg
Laadvermogen 645 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden245/45R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,0 s (fabrieksopgave: 5,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,6s
Brandstofverbruik 12,3 l/100km
CO2-uitstoot 296 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum